varför står det så?
- Usquebaugh
- Medlem
Dessutom var de flesta av alverna i Lorien teleri. Rúmil från Tirion var noldor. Det fanns iofs noldor alver i Lorien men tde flesta var teleri... Dessutom borde Haldir och hans bröder haft en mycket högre maktposition i Midgård om de var så pass gamla...
Inse! Det finns två alver i historien med samma namn!
Inse! Det finns två alver i historien med samma namn!
- Usquebaugh
- Medlem
- Usquebaugh
- Medlem
nej de två är ju inte samma person.. Men den första Rumil existerade så att säga inte i samma mytologi som den andre rumil för Tolkien när haldirs bror kom till.. Skulle han gett ut en bok där Noldor-Rumil har en roll menar jag att Noldor-Rumil skulle få heta nått annat.. vad jag menar är att Tolkien inte gillade tanken på att mytologin hängde lös i och med sånna dubbelnamn som Glorfindel, Legolas, och Rumil. Det påstår iaf C.tolkien efter att ha läst JRR:s anteckningar. I dessa anteckningar står det också som lösning att låta Glorfindel vara samma alv, och det var här jag har för mig att jag har läst att en av anledningarna är att två alver inte kan ha samma namn!
Iaf började jag spekulera lite bara vad Tolkien skulle gjort av gondolin Legolas ifall han hade sammanfogat och slutfört sin mytologi, förmodligen hade han väl bara ändrat hans namn
och samme med den Rumil som inte stämmer misstänker jag =) men det får vi ju aldrig veta..
Men hur som helst, om vi säger så här.. Två alvermed samma namn som förekommer i samma mytologi ? Jag menar alltså skrifter som skrevs ungefär samtidigt eller efter utgivna verk.. Tex är allt som gavs ut efter LOTR medan tolkien fortfarande levde samma mytologi som den i LOTR..
Iaf började jag spekulera lite bara vad Tolkien skulle gjort av gondolin Legolas ifall han hade sammanfogat och slutfört sin mytologi, förmodligen hade han väl bara ändrat hans namn
Men hur som helst, om vi säger så här.. Två alvermed samma namn som förekommer i samma mytologi ? Jag menar alltså skrifter som skrevs ungefär samtidigt eller efter utgivna verk.. Tex är allt som gavs ut efter LOTR medan tolkien fortfarande levde samma mytologi som den i LOTR..
- Usquebaugh
- Medlem
Eftersom detta är en berättelse kan det givetvis vara så, men rent logiskt är det superkonstigt om inte två alver skulle kunna ha samma namn, det är ju fullständigt otänkbart...thorin skrev: Det påstår iaf C.tolkien efter att ha läst JRR:s anteckningar. I dessa anteckningar står det också som lösning att låta Glorfindel vara samma alv, och det var här jag har för mig att jag har läst att en av anledningarna är att två alver inte kan ha samma namn!
/A
Var det inte så att alvernas namn skulle beskriva deras personlighet, och att de därför var unika.. hmm det står så i history of middle earth faktiskt kommer jag ihåg nu,., alverna får flera namn, ett vid födseln av far, ett lite senare av mor, samt även smeknamn , tex gil galad etc..
Jag tror det var så att namnet de fick av fadern var ofta samma som faderns eget namn, sen när morsan gav ett namn ersatte detta det gamla namnet, och moderns namn speglade personligheten som modern känner bäst hos sitt barn... detta namn är alltså unikt.. har inte kvar den där boken dock..men borde väl gå att hitta på nätet
Jag tror det var så att namnet de fick av fadern var ofta samma som faderns eget namn, sen när morsan gav ett namn ersatte detta det gamla namnet, och moderns namn speglade personligheten som modern känner bäst hos sitt barn... detta namn är alltså unikt.. har inte kvar den där boken dock..men borde väl gå att hitta på nätet
Det låter ungefär som när Fëanor fick sina namn. Först Curufinwë av sin pappa efter honom själv, sedan Fëanor av sin mamma som är det unika namnet och betyder väl eldande (?) och det var väl så hon kände honom bäst?
Men det är heöt ohållbart att alla alver har olika namn! Kanske har alla olika "smeknamn" bara?
Men det är heöt ohållbart att alla alver har olika namn! Kanske har alla olika "smeknamn" bara?
- Usquebaugh
- Medlem