Koncentrationsläger

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 24 maj 2004, 07:54

Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga mer, jag har försökt förklara min ståndpunkt men antingen förstår ni den inte eller så vill ni inte göra det.

Händelsen har inget att göra med Palestina, som andra har sagt här på forumet så är det fel att överföra sina egna moraliska åsikter på historien och där tycker jag att vi har kommit nu.

myom
Medlem

bestraffning eller nödvändighet?

Inlägg av myom » 24 maj 2004, 11:43

Varför ser man på hanteringen av de döda i lägren som ett straff? Var de inte värda en riktig begravning?

- De överlevande i lägren var döende eller mycket svaga och har stått ut
med så mycket - att plågas, att se vänner och bekanta och andra
medmänniskor plågas. Dessutom var de sjuka i tufys och andra
sjukdomar.

- De hade aldrig överlevt längre tid i lägren om inte lägren öppnats och
alla tillgängliga resurser som kan avvaras från krigsinsatsen satts in.

- De hade aldrig orkat, fysiskt och psykiskt att begrava eller ombegrava
sina nära och kära.

Tyskarna i de närstående samhällena var 1: friska och starka nog att orka med arbetet 2: i stor (dock inte alla, som tidigare nämnts) grad medskyldiga. För att rädda så många som möjligt av de överlevande och för att stoppa sjukdomsspridning pga. liken var man tvungen att begrava dem, snabbt, och att slussa ut fångarna till det som återstod av det tyska samhällets sjukvård, mattillgång osv, jag skulle bli förvånad om någon säger emot mig här.

Allt annat kring straff, kollektiv bestraffning osv. är akademiskt finlir som man kan hålla på med 60 år efteråt, när man redan glömt bort lägerfångarna och deras situation. När lägren befriades ansåg säkert flera att tyskarna fick sig en minnesbeta av arbetet, men det kommer jag inte beröra överhuvudtaget. Det viktiga är människornas liv och välbefinnande, och detta ensamt räckte för att tyska civila tvingades hjälpa till.
myom

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Re: bestraffning eller nödvändighet?

Inlägg av Martin Lundvall » 24 maj 2004, 12:21

myom skrev: Allt annat kring straff, kollektiv bestraffning osv. är akademiskt finlir som man kan hålla på med 60 år efteråt, när man redan glömt bort lägerfångarna och deras situation. När lägren befriades ansåg säkert flera att tyskarna fick sig en minnesbeta av arbetet, men det kommer jag inte beröra överhuvudtaget. Det viktiga är människornas liv och välbefinnande, och detta ensamt räckte för att tyska civila tvingades hjälpa till.
myom
Men det är väl just motiveringen till varför den tyska civilbefolkningen tvingades att hjälpa till och se på eländet som är intressant. Det fanns ett behov av att begrava de döda, men att man valde att låta de civila göra det berodde på att man ville att de skulle se vad som hade skett. Jag vågar nog påstå att de allierade hade tillräckligt med resurser för att själva kunna begrava de döda koncentrationslägerfångarna.

/Martin

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 24 maj 2004, 12:31

Att de allierade hade begravningskompanier som hade kunnat göra jobbet stämmer säkert, men som sagt 60år senare är det lätt att sitta och moralisera över vad som borde gjorts och inte gjorts.
Att känna nån sorg för att tysk lokalbefolkning fick göra jobbet känner då inte jag, dessutom kunde man inte längre säga att man inte visste varför det regnade aska över åkrarna längre.

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 24 maj 2004, 12:52

mrsund skrev:Att känna nån sorg för att tysk lokalbefolkning fick göra jobbet känner då inte jag, dessutom kunde man inte längre säga att man inte visste varför det regnade aska över åkrarna längre.
Du förutsätter att alla tyskar som tvingades till detta hade sett att det regnade aska över åkrarna och att man inte ville veta och i tysthet kanske stödde det som hände. Men en del av dessa tyskar hade kanske egna familjemedlemmar som nattetid blivit hämtade av gestapo och blivit förda till lägren. Kanhända var man livrädda för egen del och för sina barns del, väntandes att nästa gång det bullrade om natten så var det dem själva som gestapo skulle hämta. Ändå skall dessa straffas genom att tvingas med fara för att bli smittade av dödliga sjukdomar att utföra dessa begravningar?

Det är inget annat än att bestraffa människor på grund av vilken nationalitet och bostadsort de hade, hur man nu kan skuldbelägga sådant.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 24 maj 2004, 14:37

Det ända jag förutsätter just nu är att vi har skilda synpunkter.
Sen att vissa vill moralisera över en petitess i sammanhanget får stå för er själva.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 25 maj 2004, 13:01

Myom, bra inlägg. Ett intellektuellt problematiserande är alltid trevligare än "det var rätt åt dem"-resonemang.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 26 maj 2004, 02:34

Instämmer med Petter, bra Myom! Du har en viktig poäng som berör människovärde och respekt för offer i ett hemskt krig. Självklart skulle man göra så mycket man kunde för att göra situationen bättre för de överlevande, nått annat har jag aldrig påstått.

Innehållet på åtgärderna var gott, men formen var fel.

/Robert Sköld

MorpH
Medlem

Inlägg av MorpH » 26 maj 2004, 13:45

Robert_Kropotkin skrev:Usch, även om man förstår tankegångarna är det en hemsk handling att tvinga civila till sådant, dessutom knappast enligt krigets lagar.

/Robert Sköld
Enligt mej var det mer än rätt. Visserligen, alla tyskar ville väl inte ha massmord på judar direkt, men många av dom röstade på en regim som totalt slog ner judarnas rättigheter, och det var de medvetna om. Många av dom själva hade säkerligen terroriserat judarna.
Regimen hade aldrig uppstått utan det tyska folkets hjälp. Dessutom är det nog en bra metod för att omvända folket, och inse hur hemsk nazismen var, och därmed förhindra att det händer igen. Skulle de civila aldrig upplevt detta hade säkerligen antisemitismen levt kvar hos dom starkt.

Nån måste göra jobbet, vilka passar bättre än nazisterna själva? Jag VET att inte alla tyskar var nazister, men likväl var många det, och Hitler var mycket uppskattad. Att se följderna var viktigt. Även om inte alla tyskar är skyldiga, så måste nån göra det, och då får några oskyldiga stryka med. Inga än tyskarna själva förtjänade arbetet. Vakterna på lägrena visserligen, men dom visste ju vad som pågick och kände inget medlidande för judarna hur många de än begravde, så det hade inte varit så lönsamt

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 26 maj 2004, 16:28

Rossi skrev i en annan tråd:
Robert
Har läst igenom debatten om tysk civibefolknings deltagande i uppröjning av koncentrationslägren, som du anser vara orättvis. Inte i något inlägg har jag sett dig beskriva vilken metod som enligt din mening skulle vara den mest rättvisa.
Tänk dig in i rollen att vara befriare och efterhand se, uppleva och slutligen inse vidden av den nazistiska förintelsepolitiken. Utmärglade fångar dör inför dina ögon och läggs till likhögar som du aldrig tidigare sett. I byar och samhällen runt lägren lever civilbefolkningen förhållandevis drägligt. (Allt blev inte sönderbombati synnerhet inte på landsbygden där lägren fanns) Du inser snart att de civila måste ha sett transporterna av människor bara gick till lägren och att det enda som lämnade lägren var svart illaluktande rök från ett flertal höga skorstenar.
Jag behöver inte beskriva situationen mer.
Det är i denna situation du nu skall besluta om vad som skall göras med de döda som ligger i travar. Jobbet måste göras och det snabbt.
Vilka rättvisa beslut tar du nu?
Taro
JAg har aldrig heller påstått att jag har eller skulle ha haft en rättvis och god lösning på frågan. Det enda jag har uttryckt är min motvilja mot att låta "oskyldiga" civila utföra jobbet.

/Robert Sköld

Skriv svar