Finns det några assyrologer här? Jag tycker att detta verkar vara en lära som har stagnerat under de senatse hundra åren. När man tittar i äldre referensverk så tycker jag att assyrierna får mer uppmärksamhet i dessa än vad vad de får i modern litteratur.
Hur är det med alla stentavlorna på Brittish museum, jag har fått intrycket att det finns mycket material som inte ens har läst igenom en gång, hur mycket vet assyrologerna egentligen om det material som faktiskt finns tillgängligt?
Assyrologi
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Jag kan tänka mig att Assyrologerna numera finns under Arkeologin, eftersom fynden i Mesopotamien och hela Mellanöstern är så omfattande och betydligt äldre än just Assyrien. I övrigt så ger British Museum väl regelbundet ut böcker med underbara bilder och förklaringar över fynden från den här tiden. Jag kan rekomendera Ancient Near Eastern Art av Dominique Collon (British Museum Press 1995).
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Angående oläst material så är det inte bara assyrien som drabbas av det. Det finns 1000 och åter 1000 med sten- och lertavlor som ännu inte har hunnit översättas. Misstänker att det helt enkelt finns för få duktiga språkvetare som vill ta sig an uppgiften.
Sen är det ju troligtvis ingen rolig uppgift då de allra flesta dokumenten är bokföring i stil med "en höna in, 2 påsar mjöl ut". Men då och då dyker dom ju på intressantare dokument.
Vore intressant att fota samtliga olästa dokument som finns, publicera den på en sajt och lägga ett diskussionsforum i anslutning till varje dokument. Sen kan världens alla entusiaster tillsammans försöka knäcka koderna efter bästa förmåga. Jag gissar att det är enklare för forskarna att enbart verifiera och rätta amatör-översättningar.
Lite som astronomin funkar med amatörer och proffs i samarbete.
Sen är det ju troligtvis ingen rolig uppgift då de allra flesta dokumenten är bokföring i stil med "en höna in, 2 påsar mjöl ut". Men då och då dyker dom ju på intressantare dokument.
Vore intressant att fota samtliga olästa dokument som finns, publicera den på en sajt och lägga ett diskussionsforum i anslutning till varje dokument. Sen kan världens alla entusiaster tillsammans försöka knäcka koderna efter bästa förmåga. Jag gissar att det är enklare för forskarna att enbart verifiera och rätta amatör-översättningar.
Lite som astronomin funkar med amatörer och proffs i samarbete.