Ny ap-sort hittad??

Skriv svar
Användarvisningsbild
echo one
Medlem

Ny ap-sort hittad??

Inlägg av echo one » 18 oktober 2004, 21:38

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 99,00.html

onekligen intressant men, men är det sant?
Hur har denna apa undgått att ha blivit upptäckt?

(flytta den om den inte hör hemma här men snälla ta inte bort den! :D )

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 18 oktober 2004, 21:45

Ja det var ju enastående...med tanke på att den var så stor. Å andra sidan finns det ju rykten om att storfot knallar omkring i de amerikanska vildmarkerna, och att det då finns djur i de mörka djunglerna i afrika är ju snarast mycket sannolikt. Inte för att jag påstår att storfot överhuvudtaget existerar. :)

I havet finns ju mängder med oupptäckta varelser...för inte så länge sen var det visst något slemmigt och mycket stort blötdjur som fastnat på chiles stränder, forskarna trodde inte sina ögon. Ännu finns det mycket att fascineras av i vår värld, när det gäller smådjur vimlar regnskogarna i framförallt afrika av djur som inte studerats alls tydligen.

A.F.J.
Medlem

Inlägg av A.F.J. » 19 oktober 2004, 11:46

Den centralafrikanska djungeln är ett av världens mest otillgängliga och vildvuxna skogsområde i världen. Dessutom skall Moskit plågan vara något kopiös när man väl kommit in en bit i vegitationen, att regionen dessutom plågas av konstanta territorialkonflikter/Klankrig/Inbördeskrig gör inte saken bättre. Knappast ett hälsosamt arbetsklimat för biologer även om primatforskare studerar låglandsgorillor i en stor naturlig glänta mitt i djungeln. Men för att ta sig dit så måste man flyga helikoter, att ta sig dit via landvägen är i stort sett omöjligt, Där är man någorlunda säkert sålänge det finns folk på utsidan som vet att man fins där inne....
Knappast förvånande att området i stor utsträckning är outforskat, det är inte helt otroligt att en jätteprimat skulle kunna dölja sig där inne.

Användarvisningsbild
affe
Medlem

Inlägg av affe » 19 oktober 2004, 12:09

Det kanske e Idi Amin som flytt dit, hans död kanske var en hoax...
Stor, aggresiv, dödar lejon - låter som Amin... :)

/a

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 19 oktober 2004, 12:11

affe skrev:Det kanske e Idi Amin som flytt dit, hans död kanske var en hoax...
Stor, aggresiv, dödar lejon - låter som Amin... :)

/a
Trodde han stack till Saudiarabien?

Användarvisningsbild
affe
Medlem

Inlägg av affe » 19 oktober 2004, 12:19

Jo, han gjorde det men han kolade i augusti förra året. Han kanske bara lurades, drog till skogs och dödar där lejon... Hehe...

/a

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 19 oktober 2004, 13:51

Perra skrev:
I havet finns ju mängder med oupptäckta varelser...för inte så länge sen var det visst något slemmigt och mycket stort blötdjur som fastnat på chiles stränder, forskarna trodde inte sina ögon. Ännu finns det mycket att fascineras av i vår värld, när det gäller smådjur vimlar regnskogarna i framförallt afrika av djur som inte studerats alls tydligen.
Har du någn info om djuret i Chile? För jag har kollat upp väldigt många av dessa ilandflutna varelser, och det är väldigit ofta det kryper fram att det är hajar eller valkadaver...
Vore kul o se nåt som inte är det, utan något okänt! :)

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 19 oktober 2004, 14:21

Tyvärr har jag ingen källa annat än att jag såg det på svt text. Det var nog inom det senaste året åtminstone. Eftersom det stod att forskarna var förbryllade undrar jag om det inte var något ovanligt eller okänt ändå. Jag har inte hört något mer, men jag har ju inte letat heller. :)

Användarvisningsbild
Gyps
Medlem

Inlägg av Gyps » 19 oktober 2004, 15:21

I sommras upptäktes en helt ny fågelart på en ö utanför Filippinerna.
http://www.birdlife.net/news/news/2004/ ... _rail.html

Visserligen är det väl svårare för en stor apa att hålla sig gömd. Men möjligheten finns ju.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 19 oktober 2004, 18:29

Perra skrev:Tyvärr har jag ingen källa annat än att jag såg det på svt text. Det var nog inom det senaste året åtminstone. Eftersom det stod att forskarna var förbryllade undrar jag om det inte var något ovanligt eller okänt ändå. Jag har inte hört något mer, men jag har ju inte letat heller. :)
Jag hittade info på nätet om att man kommit fram till att det var kadavret från en kaskelot (sperm whale) som flöt iland i Chile i juli 2003.
DEt var kanske den du menade?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 19 oktober 2004, 18:35

Ang apan så tycks en del mena att det rör sig om chimpanser i någon form, medan andra anser att det är en ny art.
http://www.telegraph.co.uk/news/main.jh ... world.html

Meningarna bland forskare förefaller vara delade, något säkert får man väl inte reda på förrän ett exemplar har fångats och studerats.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 19 oktober 2004, 18:38

Tryggve skrev
Jag hittade info på nätet om att man kommit fram till att det var kadavret från en kaskelot (sperm whale) som flöt iland i Chile i juli 2003.
DEt var kanske den du menade?
Ja det var säkert det ja. Jaså...så tråkigt och ospektakulärt! :(

Skriv svar