Vart kommer människan ifrån ?

Revenge
Medlem

Vart kommer människan ifrån ?

Inlägg av Revenge » 1 januari 2005, 00:06

Varför kallas människor för vita, röda, svarta och gula. Semiter, Mongoler, Indoeuropeér ?

Är Spanjorer, Greker besläkatde med semiter ?

Varr kommer europeérna ifrån, vilket av antikens folk är de besläktade med ?

Vart kan man läsa om sånt ??

Eller kan ni besvara frågorna..

Mvh

En som undrar.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 1 januari 2005, 00:36

Vita=Europeer
Röda=Indianer (Amerikas urbefolkning)
Svarta=Afrikaner
Gula=Asiater

Det bygger på hur folks hudfärg var. Asiater har en lite gulare hudfärg än t.ex. europeer som är mer bleka t.ex.

Din andra fråga angående mongoler, och indoeuropeer har jag inget riktigt svar på. Semiter däremot är judar. Såvitt jag vet är inte spanjorer och greker besläktade med semiter, men även detta kan mycket väl vara ett fel från min sida.

Européerna kommer som alla andra folkslag från afrika. Kan du utveckla vad du menar med antikens folk? :)

Man kan läsa om det mesta. Biblioteket är en guldgruva. :)

/Tomas

Revenge
Medlem

Inlägg av Revenge » 1 januari 2005, 01:57

Assyrier, Romare, Greker, Israeler, Egytier, Greker mfl.

Men är inte Assyrier också semiter ?

Klassas semiter till den vita rasen ?

Jag menar folk i mellanöstern är ju också vita på sätt och vis. Men de är varken röda, gula, svarta eller vita och mig vetligen finns inte inte bruna.

Latinamerikaner vad är det för folk då, de är väl inte röda.

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 1 januari 2005, 01:58

Tomas Ibsen skrev: Semiter däremot är judar
/Tomas
Är det inte så att de flesta folken (araber etc) från mellanöstern kallas för semiter??

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 1 januari 2005, 11:09

Enligt den gamla rasbiologin från 1800-talet delade man upp människan i fyra raser: Kaukasoida ("vita"), mongoloida ("gula" samt "röda"), Negroida "Svarta") samt Australoider (Australiens + Nya Guineas urbefolkning).

Ordet mongoler har särskilt använts med misstförstånd än idag. Så sent som igår läste jag om ett folk - shompen-stammen på Nicobarerna i det katastrofdrabbade sydostasien - som enligt uppgifterna skulle vara "mongolbesläktade". Enligt den gamla rasindelning från 1800-talet kan shompen mycket riktigt klassas som "mongoler" pga sitt utséende - men de har inget gemensamt med de människor som vi idag kallar mongoler - dvs människor som talar mongoliska språk alt. är medborgare i Mongoliska republiken. Något liknande har jag hört nyligen om ett urfolk i Kamtjaktja

/Mikael

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 1 januari 2005, 12:41

ang de röda = indianerna. Som ju inte är så där speciellt röda, snarare naturligt solbrända..

En författare som har skrivit flera ungdomsböcker med handlingen bla i Sydamerika, Rein Norberg? (Rein ja, han har baltiska rötter) hävdar att det där röda var ett anti-mygg(?) liniment som de kustnära indianerna i norra sydamerika smorde på sig. Och det var ju dessa indianer som de första vita kom först i kontakt med.

Uppgiften om linimentet torde nog stämma, frågan är om det är verkligen just därför som indianerna kallas för rödskinnen - eller om samma benämning uppfanns helt oberoende en gång till i nordamerika...

Revenge
Medlem

Inlägg av Revenge » 1 januari 2005, 13:46

Så med andra ord är semiter, greker, spanjorer alltså vita. Kan det vara så att vi europeér är besläktade med semiter och greker ??

Vart kan man läsa om sånt, jag är väldigt intresserad av det.

Hades
Medlem

Inlägg av Hades » 1 januari 2005, 15:44

Revenge skrev:Så med andra ord är semiter, greker, spanjorer alltså vita. Kan det vara så att vi europeér är besläktade med semiter och greker ??
Greker och spanjorer är att betrakta som vita, ja.
Grekerna är besläktade med oss, de är ju ursprungligen idoeuropeiska folk som efter några år av blandning blivit lite mörkare.

Revenge
Medlem

Inlägg av Revenge » 1 januari 2005, 16:12

Vilka har de blandats med då ?

Vad är semiter i sånna fall ?

Vad jag läst så tillhör de också den vita rasen.
Greker är väl inte indoeuropeér.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 1 januari 2005, 17:09

Revenge skrev:Vilka har de blandats med då ?

Vad är semiter i sånna fall ?

Vad jag läst så tillhör de också den vita rasen.
Greker är väl inte indoeuropeér.
Nuförtiden talar man inte om människans etnicitet grundad på fenotyp(alltså deras biologiska utséende). Etnicitet bestäms snarare av det språk man talar - Greker är i allra högsta grad indoeuropéer eftersom de talar ett indoeuropéiskt språk. Semiter är människor som talar semitiska språk (arabiska, hebreiska, samt en del språkgrupper i Etiopien). Bland dessa ingår alltså både vita (judar i Israel) samt svarta (etiopier)
Så med andra ord är semiter, greker, spanjorer alltså vita. Kan det vara så att vi europeér är besläktade med semiter och greker ??
Greker är Européer, de mest europeiska européer man kan tänka sig enligt mig

/Mikael

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 1 januari 2005, 19:06

Just "etnicitet", "etnisk tillhörighet", är väl per definition något kulturellt - språk, religion, filosofi och världssyn i stort. Släktskap kan vara en del men behöver inte vara det.

Det enda problemet blir när man rör ihop begreppen. Till de semitiska språken räknas arabiska och hebreiska, men det lingvistiska begreppet kommer från benämningen på folkgruppen, inte tvärtom. Svenska är ett germanskt språk, men det gör mig knappast till german..?

Det synnerligen laddade ordet "arier" lär, om jag minns rätt, ha varit synonymt med "indoeuropé", innan nazisterna rörde ihop begreppen och gjorde det oanvändbart.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 1 januari 2005, 20:16

Hexmaster skrev: Det synnerligen laddade ordet "arier" lär, om jag minns rätt, ha varit synonymt med "indoeuropé", innan nazisterna rörde ihop begreppen och gjorde det oanvändbart.
Nja, arierna var en indoeuropeisk grupp bland andra

/Mikael

Revenge
Medlem

Inlägg av Revenge » 1 januari 2005, 20:30

Men jag får ingen svar på mina frågor.

Semiter såsom Judar, Assyrier tillhör de den vita rasen eller någon annan ras.
Är Judar och semiter besläktade med syd europeér eller europeér i huvudtaget ?

VART KAN MAN LÄSA OM DETTA!!

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 1 januari 2005, 20:42

Revenge skrev:Men jag får ingen svar på mina frågor.
Jo, du har fått bra svar. Dina frågor är grundade i en missuppfattning som är ganska vanlig och som Djingis här ovan klargjort en aning.

Om man inte får det svar man tänker sig kan man utveckla sina frågor och göra dem tydligare.
Revenge skrev:VART KAN MAN LÄSA OM DETTA!!
Skrik inte.

Mvh Petter

Revenge
Medlem

Inlägg av Revenge » 1 januari 2005, 20:54

Menar inte och skrika, vet hur jag ska klargöra det bättre.

Jag vill veta några bra böcker om människans spridning, vart vi kommer ifrån.
Jag vet att semiter tillhör den vita rasen, varför gör dom det då de är bruna ?
Varför prata Hitler om en vit ras och försökte ha ihjäl semiter, Judar, Araber, Assyrier när de klassas till vita rasen.

Skriv svar