Vart kommer människan ifrån ?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 1 januari 2005, 23:24

Revenge skrev:Menar inte och skrika, vet hur jag ska klargöra det bättre.

Jag vill veta några bra böcker om människans spridning, vart vi kommer ifrån.
Jag vet att semiter tillhör den vita rasen, varför gör dom det då de är bruna ?
Varför prata Hitler om en vit ras och försökte ha ihjäl semiter, Judar, Araber, Assyrier när de klassas till vita rasen.
Jag tycker själv att rasbegreppen är ganska värdelösa. Jag har egentligen aldrig sett en "vit" person, såvida vi inte snackar om de som är albino. "Vita" är ju egentligen snarare skära i hyn - men det finns ju varianter alltifrån mjölkvit till brunaktig hy bland "kaukasier". Samma sak bland s.k. "svarta" - ett fåtal kanske är blåsvarta i hyn, men de flesta har olika nyanser av brun ton i hyn. Indianer är inte röda, snarare kopparfärgade, och asiater är knappast gula - de flesta är brunaktiga i hyn

Sedan till böckerna - jag kan inga böcker så här på rak arm men de flesta böcker om människans ursprung (de som handlar om Australopithecus, Lucy, Neanderthalare & company) brukar vara ganska utförliga i beskrivningen om människans spridning över jorden. En fördel är att läsa färska böcker med de senaste vetenskapliga rönen

Ha ett lärorikt nytt år

/Mikael

Revenge
Medlem

Inlägg av Revenge » 1 januari 2005, 23:32

Tackar Djinghis Khan för dina svar.

Då har förstått det mesta. I princip så är alla vi männsikor besläktade med varann.
Assyrier, Arameér, Judar, Araber är släkt med varann för de talar ett semitiskt språk och tillhör den s.k vita rasen.
Indoeuroeér är Europeérnas förfäder dvs. att Europeér med största sannolikhet har utvandrat ifrån Indien, vidare till Persien, Turkiet och Grekland osv.
Slutsats våra förfädrar härstammar med andra ord ifrån Iran och semiternas ifrån Afrika mest troliga. Semiter och våra förfäder har inget släktskap på långa vägar medans Iraniers, Kurders och Armeniers har det.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 2 januari 2005, 06:23

Revenge skrev:Tackar Djinghis Khan för dina svar.

Då har förstått det mesta. I princip så är alla vi männsikor besläktade med varann.
No problemo, men wait a sec
Assyrier, Arameér, Judar, Araber är släkt med varann för de talar ett semitiskt språk och tillhör den s.k vita rasen.

Alla människor är släkt med varandra, vi är även släkt med araber genetiskt - men inte språkligt
Indoeuroeér är Europeérnas förfäder dvs. att Europeér med största sannolikhet har utvandrat ifrån Indien, vidare till Persien, Turkiet och Grekland osv.
Européerna har olika förfäder - inte bara indoeuropéer. Basker, ester, finnar, samer, ungrare m.fl. är inte indoeuropéer. Vidare - indoeuropéerna kommer inte från Indien. De härstammar troligen från östra Europa, varifrån de spred sig/ sitt språk genom resten av Europa, mellanöstern, Iran och vidare till Indien. Men språket är ju inte en garanti för genetiskt skäktsakap - svenskar och finnar ser ju typ likadana ut - men är inte besläktade med varandra språkligt. Svenskar och indier är väldigt olika varandra utséendemässigt, men delar på långt håll samma språkursprung
Slutsats våra förfädrar härstammar med andra ord ifrån Iran och semiternas ifrån Afrika mest troliga. Semiter och våra förfäder har inget släktskap på långa vägar medans Iraniers, Kurders och Armeniers har det.
Nej alla människor härstammar från Afrika - indoeuropéer, semiter, kineser, finnougrier - you name it. Semitiska språk är inte besläktade med Iraniernas språk Persiska, armeniska eller kurdiska (de är däremot indoeuropeiska språk besläktade med svenska)

/Mikael[/quote]

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 2 januari 2005, 11:05

Men vad det gäller kärnfrågan, hur folk är släkt (oavsett vokabulär) så har det gjorts undersökningar av hur folk är släkt med varandra med hjälp av s.k. mitokondrie-DNA. Vet inte hur det fungerar men det har visst att göra med att den sortens DNA endast ärvs på mödernet. Hittade den här länken:

http://www.genteknik.nu/filer/pdf/Del_5 ... ing%20.pdf
Genteknik i forskning skrev: Undersökningen visade att människan relativt tidigt delat upp sig i tio olika huvudgrupper, med sinsemellanförhållandevis stora skillnader i sitt mitokondrie-DNA. Alla undersökta människor från Europa, Asien, Oceanien, Amerika och en del av Afrika kommer från en enda av dessa huvudgrupper. Övriga nio grupper finns bara i olika delar av Afrika. Slutsatsen är uppenbar: den moderna människan utvecklades i Afrika och bildade där olika grupper som var för sig vandrade och spred sig åt olika håll. En av dessa grupper nådde Sueznäset, av arkeologiska fynd att döma för cirka 100 000 år sedan. Några av gruppens medlemmar fortsatte vidare in i Mellanöstern och kolonialiserade därifrån Europa, Asien, Oceanien och Amerika.

(Det blir lätt snett när man pratar om "raser"... Glöm heller inte att nassarnas syn på frågan var mycket mer förvirrad än vad som oftast framkommer; Hitler använde "vita rasen", "germanska folket" och "arier" som vore de synonyma begrepp, utan närmare definition - bara en sån sak. Därför har dessa begrepp blivit oanvändbara.)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 januari 2005, 23:31

Mestiser är en blandning indianer och mexikaner, också ett ursprung.

Stefan

Hades
Medlem

Inlägg av Hades » 3 januari 2005, 01:33

Revenge> Vill du läsa om olika släktskap och klassfikationer mellan "raser" och om den vita rasens historia och utveckling i allmänhet rekommenderar jag det utmärkta arbetet [Rasistisk och politisk länk borttagen av moderator]. Observera att det inte rör sig om något nynazistiskt arbete utan om ett vanligt, en smula politiskt inkorrekt arbete fritt från hat.

Hades
Medlem

Inlägg av Hades » 3 januari 2005, 01:35

Hexmaster skrev:(Det blir lätt snett när man pratar om "raser"... Glöm heller inte att nassarnas syn på frågan var mycket mer förvirrad än vad som oftast framkommer; Hitler använde "vita rasen", "germanska folket" och "arier" som vore de synonyma begrepp, utan närmare definition - bara en sån sak. Därför har dessa begrepp blivit oanvändbara.)
Pratade verkligen Hitler om "den vita rasen"? Jag har fått intrycket av att den lite diffusa benämning på en etnisk särart är något som amerikanksa nynazister använder i sin retorik.

Hades
Medlem

Inlägg av Hades » 3 januari 2005, 01:40

Revenge skrev:Vilka har de blandats med då ?
Afrikaner möjligtvis? Du tror väl inte att exempelvis greker, italienare och spanjorer har sett ut likadant i alla år? När man talar om "de gamla grekerna" talar man om de indoeuropeiska folkslagen som dorer och joner, vilka var lika ljusa som vi häruppe i norden är.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 3 januari 2005, 11:59

Jag har tagit bort länken ovan. Hades, posta inte rasistiska länkar här. "March of the Titans - The History of the White Race" samt ett helt kapitel om hur "rasblandningen" kommer att störta de västerländska samhällena räcker alldeles utmärkt för att avslöja sidan...

Som sagt, något sådant vill vi inte ha här.

/Petter

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 3 januari 2005, 12:12

Hades skrev:Revenge> Vill du läsa om olika släktskap och klassfikationer mellan "raser" och om den vita rasens historia och utveckling i allmänhet rekommenderar jag det utmärkta arbetet [Rasistisk och politisk länk borttagen av moderator]. Observera att det inte rör sig om något nynazistiskt arbete utan om ett vanligt, en smula politiskt inkorrekt arbete fritt från hat.
Ursäkta men den sidan är nog den mest pseudovetenskapliga länken jag någonsin sett på skalman. Här är exempel:

Sweden had, like the rest of Scandinavia, became an Indo-European Nordic heartland soon after those tribes had entered Europe during their great migrations.

the Vikings were originally one of the Germanic tribes who settled in southern Scandinavia and Denmark, and who gave rise to the Goths and the Anglo-Saxons in later times.

Öh? Okey... :roll:

The names of many settlements in Sweden reveal the Gothic influence, with the aptly named town of Gothenburg being one of the most prominent examples.

Göteborg grundades av Goterna! :wink:

During the reign of Eric IX, from 1150 to 1160, the newly Christianized Swedes invaded Finland and forced Christianity onto the stubbornly pagan Indo-European tribes in that country

Finland skulle ha varit IndoEuropeiskt??? Erik IX! :D

Above: The Laps, also called the Sami, were an originally Asiatic racial group who have traditionally lived a nomadic existence in the far north of Sweden, Norway and Finland.

Kallas också Samer... hmmm... "Lapparna" är alltså mongoler, medan egyptier är nordiska européer. Alltså är en mörk och svarthårig egyptier mer "svensk-nordisk-europeisk-whatever" än jag någonsin kommer att bli, för jag är ju till stor del "asiat". Intressant... :roll:

They are called the indigenous people of Scandinavia although they probably arrived simultaneously or even after the European elements of those countries

Jaha... det var ju också en - öhm - "teori"....

Kom igen Hades, den där sidan sprider bara en massa jingoistisk propaganda i syfte att glorifiera det som de kallar "den vita rasen". Den kanske inte sprider hat, men dock en rejäl portion historieförfalskning av en kaliber jag inte sett sedan filmen "den 13:e krigaren"...

/Mikael - blond & blåögd men ändå "mongoloid asiat" snarare än "europé"...

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 3 januari 2005, 12:30

Hades skrev:Du tror väl inte att exempelvis greker, italienare och spanjorer har sett ut likadant i alla år? När man talar om "de gamla grekerna" talar man om de indoeuropeiska folkslagen som dorer och joner, vilka var lika ljusa som vi häruppe i norden är.
Prata inte nonsens Hades. Antik grekisk och romersk konst tyder på motsatt slutsats. Och praktiserandet att romerska damer ibland när det var på modet färgade håret blont uppkom inte utan anledning.

Mvh -Dan

Hades
Medlem

Inlägg av Hades » 3 januari 2005, 13:09

Dûrion Annûndil skrev:
Hades skrev:Du tror väl inte att exempelvis greker, italienare och spanjorer har sett ut likadant i alla år? När man talar om "de gamla grekerna" talar man om de indoeuropeiska folkslagen som dorer och joner, vilka var lika ljusa som vi häruppe i norden är.
Prata inte nonsens Hades. Antik grekisk och romersk konst tyder på motsatt slutsats. Och praktiserandet att romerska damer ibland när det var på modet färgade håret blont uppkom inte utan anledning.

Mvh -Dan
Jag har fått intrycket när man ser skildringar av "det gamla grekland" att så gott som alla var ljusa. Det må kankse vara en hollywoodgrej men på gamla tavlor av grekiska filosofer och retoriker är väl de flesta ljusa? Porträtteras Augustus som blond fast han egentligen var mörk?

I Spanien slog sig många olika germanska folk ner under folkvandringstiden. Vandaler och goter hade en ganska stor utbredning där, och ni kan väl inte påstå att de såg ut som spanjorer i övrigt gör idag? Utveckling, mina damer och herrar.

Hades
Medlem

Inlägg av Hades » 3 januari 2005, 13:13

Djinghis Khan skrev:Kom igen Hades, den där sidan sprider bara en massa jingoistisk propaganda i syfte att glorifiera det som de kallar "den vita rasen". Den kanske inte sprider hat, men dock en rejäl portion historieförfalskning
Ja, den sidan är fylld av faktafel. Jag tvekade om jag skulle länka den. Men eftersom Revenge bad i ca 5 inlägg att få veta olika gränsdragningar och mellan "raser" och vilka som ingick i "den vita rasen" så tänkte jag att den kunde vara till hjälp. Du hittar inte sådan information varsomhelst. Men jag kan förstå varför den raderades.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 3 januari 2005, 23:43

Hades skrev:
Dûrion Annûndil skrev:

Mvh -Dan
Jag har fått intrycket när man ser skildringar av "det gamla grekland" att så gott som alla var ljusa. Det må kankse vara en hollywoodgrej men på gamla tavlor av grekiska filosofer och retoriker är väl de flesta ljusa? Porträtteras Augustus som blond fast han egentligen var mörk?
I Hollywoodfilmer är det naturligtvis amerikaner som spelar rollerna... Några tavlor från samtiden finns inte bevarade, utan det är ju statyer och byster, vilka inte har färgen bevarad. Däremot finns det väggmålningar och mosaiker bevarade, och om man jämför dem med dagens italienare och greker märker man ingen skillnad. På grekiska vaser märker man inte heller någon skillnad, men eftersom man använder sig av enbart svart, rött och möjligen vitt, så är det lite begränsat, men håret tecknas som svart.

Augustus tillhör undantagen. Suetonius anger att han hade lockigt hår och ljusa lockar. Några bilder på honom finns dock inte bevarade från samtiden. Man kan jämföra med samtida väggmålningar och mosaiker från Pompeji, som bevarats ganska bra, på vanliga romare.
Hades skrev:I Spanien slog sig många olika germanska folk ner under folkvandringstiden. Vandaler och goter hade en ganska stor utbredning där, och ni kan väl inte påstå att de såg ut som spanjorer i övrigt gör idag? Utveckling, mina damer och herrar.
De germanfolk som slog sig ner var inte alls särskillt många, och inte nödvändigtvis blonda heller med tanke på sin långa historia av vandringar innan de gick över den romerska gränsen, men tillräckligt för att en och annan är blond än idag. Vilket de rimligen var redan innan. Och folk har rest i alla tider, så även idag flyttar blonda personer till Spanien. Spelar det någon roll?

Hades
Medlem

Inlägg av Hades » 4 januari 2005, 00:13

De germanfolk som slog sig ner var inte alls särskillt många, och inte nödvändigtvis blonda heller med tanke på sin långa historia av vandringar innan de gick över den romerska gränsen, men tillräckligt för att en och annan är blond än idag. Vilket de rimligen var redan innan. Och folk har rest i alla tider, så även idag flyttar blonda personer till Spanien. Spelar det någon roll?
Inte för debatten, nej. Men vi diskuterade evolutionen och genetiska förändringar bland folken runt medelhavet. Och det är väl onekligen sant att folken kring medelhavet har blandats med och influerats av varandra.

Skriv svar