Svenska plan och hangarfartyg

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Svenska plan och hangarfartyg

Inlägg av Psilander » 7 januari 2005, 13:27

Spinnoff klureri från tsunami tråden.

Viggen och Gripen är byggda för svenska förhållanden, dvs korta startbanor, stryktåliga, allväderskapacitet mm.

Dessa krav är ganska lika de som ställs på ett hangarfartygsplan, jag har läst att SAAB erbjöds sig rita om Gripen vär Brasiliens hangarfartyg men lite naturkatastrofer och val kom i mellan.

Men fråga är därför, är det möjligt att basera, landa dessa svenska konstrukyioner på ett hangarfartyg, gärna på mindre fartyg som Hermes-klassen (light fleet carrier), Charle'de Gaulle eller CVF. CVN USS Nimitz är liksom ingen sport.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 7 januari 2005, 13:43

Det här kan väl flygexperterna här, men min gissning är att det blir svårt utan ombyggnad. Start går nog faktiskt lättare från ett ex. Brittiskt hangarfartyg tack vare "hoppbacken", en katapultstart från ett Amerikanskt skulle innebära enorma påfrestningar på landningsställ...

Samma gäller landingen..."tailhooks" kräver starka konstruktioner och det är väl tveksamt om en omoddad Gripen klarar det. Fast kanske ändå?

Användarvisningsbild
_Andersson_
Ny medlem

Inlägg av _Andersson_ » 7 januari 2005, 14:13

Belisarius skrev:Det här kan väl flygexperterna här, men min gissning är att det blir svårt utan ombyggnad. Start går nog faktiskt lättare från ett ex. Brittiskt hangarfartyg tack vare "hoppbacken", en katapultstart från ett Amerikanskt skulle innebära enorma påfrestningar på landningsställ...

Samma gäller landingen..."tailhooks" kräver starka konstruktioner och det är väl tveksamt om en omoddad Gripen klarar det. Fast kanske ändå?
Vad menar du med uttrycket "omoddad"?
jag är lite nyfiken...

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 7 januari 2005, 14:26

_Andersson_ skrev: Vad menar du med uttrycket "omoddad"?
jag är lite nyfiken...
Omodifierad.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 7 januari 2005, 14:28

Med "omoddad" menade jag utan förstärkningar i landningställ och andra delar av skrovet som är utsatta vid start och landning.

Användarvisningsbild
_Andersson_
Ny medlem

Inlägg av _Andersson_ » 7 januari 2005, 14:31

Belisarius skrev:Med "omoddad" menade jag utan förstärkningar i landningställ och andra delar av skrovet som är utsatta vid start och landning.

ok ok ok...ja förstår att det betyder "omodifierad" men tack ändå... det var den andra förklaringen jag var ute efter...
tack

Dennis

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 7 januari 2005, 14:42

Landnigsteniken de använder att landa på hangarfartyg är likadan teknik som vi använder till kortbanelandningar. En normal landning beskriver en båge som mot slutet är parallell med rullbanan, denna landningseknik är snäll mot flygplanet och landställen. De korta banor som hangarfartyg och svenska bas 90 kortbanor har kräver att föraren siktar på en sättpunkt på banan och flyger ner flygplanet i asfalten enligt en rak linje - direktlandning.

Problemet är krokarna på gripen finns det ingen naturlig punkt i skrovet att sätta en krok. Det första riktiga kropsspantet bakifrån sitter framför motorn i jämnhöjd med landställen. Efter att ha jobbat med viggen så känns det som att kroken kan sitta lite varstans med tanke på den robusta konstruktionen. Slutet på Viggens kropp utgörs av en ejektor, hålen i skroven vid vingroderen. Därefter tar bukfenan vid och den tar upp mycket plats och tro mig vid direktlandning vill man ha bukfena på viggen.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 7 januari 2005, 14:44

Det går ju säkert att få fram en sådan version av Gripen, men utan att modifiera den går det knappast.
Och frågan är hur pass dyrt det skulle bli. Det är den springade punkten.

Jag har aldrig sett några "riktiga" planer på att utarbeta "navalized" versioner av t ex Gripen, men som sagt, med rätt budget så...

(Brasilien har väl för tillfället knappt råd att flyga med sina modifierade Skyhawks från sitt hangarfartyg, så att de skulle vara en potentiell kund för marin versions av Gripen låter lite tveksamt. :wink: )

Användarvisningsbild
_Andersson_
Ny medlem

Inlägg av _Andersson_ » 7 januari 2005, 14:52

J.K Nilsson skrev:Landnigsteniken de använder att landa på hangarfartyg är likadan teknik som vi använder till kortbanelandningar. En normal landning beskriver en båge som mot slutet är parallell med rullbanan, denna landningseknik är snäll mot flygplanet och landställen. De korta banor som hangarfartyg och svenska bas 90 kortbanor har kräver att föraren siktar på en sättpunkt på banan och flyger ner flygplanet i asfalten enligt en rak linje - direktlandning.

Problemet är krokarna på gripen finns det ingen naturlig punkt i skrovet att sätta en krok. Det första riktiga kropsspantet bakifrån sitter framför motorn i jämnhöjd med landställen. Efter att ha jobbat med viggen så känns det som att kroken kan sitta lite varstans med tanke på den robusta konstruktionen. Slutet på Viggens kropp utgörs av en ejektor, hålen i skroven vid vingroderen. Därefter tar bukfenan vid och den tar upp mycket plats och tro mig vid direktlandning vill man ha bukfena på viggen.

J.K Nilsson
jag tror på vad du säger... mycket bra förklaring

Dennis

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 7 januari 2005, 15:09

Det brukar aldrig bli bra att marinanpassa ett färdigt markflygplan, om ni förstår vad jag menar.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 7 januari 2005, 15:46

J.K Nilsson skrev:Det brukar aldrig bli bra att marinanpassa ett färdigt markflygplan, om ni förstår vad jag menar.

J.K Nilsson
Det kan jag verkligen förstå! :)

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 7 januari 2005, 15:58

Hur fungerade det med Saab 35 "XD" egentligen, dvs den danska versionen? Den fick ju krok.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 7 januari 2005, 16:05

F-16 har också krok, NATO använder sig av bromslinor i slutet av rullbanorna för att förhindra avåkning, vi använder oss av nät - "ryssjor". Blir ungefär lika stora påfrestnignar på maskinerna vilken metod som väljs.

J.K Nilsson

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 7 januari 2005, 16:42

Aha, så det var inte i hangarfartygssyfte... Men hur funkar det med bromslinor, skjuts de upp ur banan? Annars borde de ju gå på noshjulet...

Mvh Petter

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 7 januari 2005, 16:47

Gutekrigaren skrev:Aha, så det var inte i hangarfartygssyfte... Men hur funkar det med bromslinor, skjuts de upp ur banan? Annars borde de ju gå på noshjulet...

Mvh Petter
Linorna ligger bortom tröskeln, den punkt där föraren skall sikta att landa efter, mot mitten av banan. Hamnar man bkom tröskeln blir det tårta. :D

J.K Nilsson

Skriv svar