Jul - förkristen tradition?

Hades
Medlem

Jul - förkristen tradition?

Inlägg av Hades » 23 december 2004, 13:16

På en sida jag inte får länka till kan man läsa en artikel av en amerikansk kvinna som berättar att de kristna bara adopterade nordiska traditioner som vintersolståndet och skapade Julen för att norborna lättare skulle kunna ta till sig den kristna läran. Det påstås också att seden att smycka en gran är en hednisk tradition och att jultomten är en symbol för europeiska gudar som Saturnus, Tor, kung Holly, fader frost.

Jag undrar om den här förbryllande faktan har någon sanningshalt?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 23 december 2004, 13:45

Den här får du länka till...

http://www.hexmaster.com/faktoider/julen.html

(Ngt rörig just nu, det har lagts till en del på sistone utan att redigeras in ordentligt.)

Att julen har ett hedniskt ursprung var känt redan på familjebokens tid, märkligt att det inte slagit igenom mer. Folk kanske anar Jehova-propaganda eller asa-nazist-propaganda el.dyl., vad vet jag. "Saturnalier" var en romersk fest, men den hölls väl inte så här års, osäker. Däremot hade guden Mithras födelsedag den 25 december = midvinterdagen. Att tomten skulle ha med ex.vis Saturnus att göra låter däremot tämligen långsökt.

Jag vet vilken sida du menar och artikeln förefaller mer än lovligt rörig; en tydlig strävan att få med så mycket som möjligt som inte har med den judisk/kristna traditionen att göra resulterar i en sorts New Age-Yule som ingen riktigt känner igen sig i, när gudar och symboler från allehanda kulturer blandats och associerats med varandra.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 23 december 2004, 15:11

Tomten i sin nuvarande form (röda kläder, vitt skägg osv.) var väl det Coca-Cola som hittade på? Klapputdelningen förr i Sverige utfördes av någon annan utklädd figur. Vill jag minnas att det hade något med julbocken att göra.

Edit:
På 1800-talet fick bocken en ny ärofylld uppgift - någon av männen i de svenska borgerliga hemmen klädde ut sig till en bock, som delade ut julklappar på ett sätt som föregrep dagens jultomte.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Julbocken

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 24 december 2004, 00:17

Anammandet av julen som kristen högtid kommer ungefär 500 år för tidigt för att kunna ha något som helst samröre med kristnandet av Norden. Redan på 300-talet bestämdes att kristi födelse skulle firas i slutet av december. (Mer pikant är när man på 600-talet läste sig till i bibeln att Johannes var ett halvår yngre än Jesus och vips, så var midsommar en kristen högtid). Däremot lär julhögtiden ha sammanfallit med romerska högtider, vilket ju också är bra mycket mer sannolikt med tanke på kristendomens utbredning och livsvillkor vid den här tiden. Lucia ska för övrigt ha dött martyrdöden närmare ett halvsekel innan kristi födelsedag fick sitt datum, vilket jag tycker är en lite roande tanke.

Att det passade utmärkt för den avancerande kristendomen att jul och jesu födelsedag sammanföll, det är en annan sak.

Att kristenheten anammade lokala sedvänjor och platser är dock ingen myt, det finns belagt i påvliga bullor och brev. Avsikten var att göra övergången till kristendomen enklare. Vissa vanor kunde man dock inte acceptera - det vedervärdiga nordiska hästköttsätandet till exempel.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 24 december 2004, 21:41

Solitaire skrev:Tomten i sin nuvarande form (röda kläder, vitt skägg osv.) var väl det Coca-Cola som hittade på?
Absolut inte - Jenny Nyström brukar framföras som den gemytlige rödklädde tomtens moder, då var väl inte CC påtänkt. Den enda detalj jag kan tänka mig är amerikansk är det här (vedervärdiga, om jag får komma med en personlig kommentar) "ho ho ho" som åtminstone svenska reklamfilmare tycker passar jättefint.
Olof Ekström skrev: Att det passade utmärkt för den avancerande kristendomen att jul och jesu födelsedag sammanföll, det är en annan sak.
Hänger inte med - det var ju med flit som födelsedagen förlades till en hednisk högtid..?

En detalj ang. Lucia: När man 1753 gick över till gregoriansk tideräkning här i landet hoppades 11 dagar över. Tidigare hade den 13 december infallit betydligt närmare midvinterdagen, omkring den 21 december. Med reservation för ackumulerade fel under tidernas lopp så undrar jag om någon tolkat Lussefirandet som en rest av midvinterblotet el.dyl.?
Olof Ekström skrev: Att kristenheten anammade lokala sedvänjor och platser är dock ingen myt, det finns belagt i påvliga bullor och brev. Avsikten var att göra övergången till kristendomen enklare.
Det har jag sett någonstans, men har inte hittat det igen. Har du något namn eller årtal?

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 24 december 2004, 22:57

Hexmaster skrev:Jenny Nyström brukar framföras som den gemytlige rödklädde tomtens moder, då var väl inte CC påtänkt.
Det var det visst det, men Du har på sätt och vis rätt i alla fall. Hennes tomte var dock spinkigare och inte lika S:t Nikolaus-lik.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 24 december 2004, 23:55

Hexmaster skrev:
Olof Ekström skrev: Att det passade utmärkt för den avancerande kristendomen att jul och jesu födelsedag sammanföll, det är en annan sak.
Hänger inte med - det var ju med flit som födelsedagen förlades till en hednisk högtid..?
Romersk, inte "hednisk" - om vi antar att med "hednisk" avses någon form av germansk asatro. Kristi födelses förläggande till slutet av december sker i kontext av det romerska riket och inget annat. Kristendomen slåss fortfarande för sin överlevnad och sina villkor inom denna då det beslutet fattas, det handlade om att få romarna kristna innan man kunde vända blicken åt annat håll. Vid den här tiden dör fortfarande kristna martyrdöden inom det romerska riket bara för att de är kristna. Att man skulle tagit hänsyn till nordliga barbarer i det sammanhanget förefaller mig mycket otroligt. Därefter är sammanträffandet med "julen" ren tur, som kristenheten tacksamt tillvaratar.

Har inga exakta uppgifter om bullorna för handen - jag tror Hagerman citerar någon av bullorna i Spåren efter kungens män (i sammanhanget var det nya biskopssätet skulle förläggas, dvs, varför Gamla Uppsala blev ärkestift när Skara, Lund och Linköping verkar så mycket mera passande).

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 4 januari 2005, 08:54

Olof Ekström skrev: Romersk, inte "hednisk" - om vi antar att med "hednisk" avses någon form av germansk asatro.
OK, då är vi överens.

Begreppet "hednisk" kan visserligen användas om allt som inte är kristet/judiskt - "Begär av mig så skall jag ge Dig hednafolken till arvedel och hela jorden till egendom!" ( Psalt. 2:8 ) - men nuförtiden används det nog mest om lite mer barbariska kulturer, om uttrycket tillåts.
Olof Ekström skrev:Att man skulle tagit hänsyn till nordliga barbarer i det sammanhanget förefaller mig mycket otroligt. Därefter är sammanträffandet med "julen" ren tur, som kristenheten tacksamt tillvaratar.
Men det är väl inget sammanträffande att man firade midvinter lite varstans utanför tropikerna? Mörkret kulminerar, solens återkomst... Klart man ska ha fest.

Edit: När jag skrev kapitel:vers i parentesen ovan så fick jag en smiley med solbrillor...
8)

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 4 januari 2005, 09:42

Slump eller sammanträffande kanske är fel ord - "kulturinflytandemässigt orelaterat sammanträffande" vore snarare vad jag menar, det känns lite klumpigt bara... Summan blir ungefär densamma.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 4 januari 2005, 15:56

Hexmaster skrev:Edit: När jag skrev kapitel:vers i parentesen ovan så fick jag en smiley med solbrillor...
8)
Testa att kryssa i "Inaktivera Smilies i den här posten"
(Psalt. 2:8)

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 4 januari 2005, 16:14

Religiösa högtider förlagda till vinterhalvåret är ju vanligt i de flesta religioner så att Jesu födelse firas just i december har nog inte så mycket med just nordiska traditioner att göra som med, som sagts, romerska eller för den delen judiska och andra lokala "hednareligioner" i Palestina.

Judarna har ju Hanukkah i samma veva, min gissning är att det är lättare att få folk att anamma nya religioner om de inte samtidigt måste ge upp alla sina festseder. För vem vill det? 8)

Jag tror inte att det är en slump att Ramadan och Yom Kippur ligger så nära varandra på kalenderåret, även om kanske just konvertering inte är ett argument i det fallet, men det visar på trenden...

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 12 januari 2005, 15:40

(Inläggen om firandet av födelsedagar har brutits ur tråden och flyttats till en ny tråd i forumet Kultur & Kulturhistoria - Olof)

Användarvisningsbild
WilmerT
Medlem

Inlägg av WilmerT » 18 januari 2005, 23:03

Solitaire skrev:Tomten i sin nuvarande form (röda kläder, vitt skägg osv.) var väl det Coca-Cola som hittade på? Klapputdelningen förr i Sverige utfördes av någon annan utklädd figur. Vill jag minnas att det hade något med julbocken att göra.
På Island och Färööarna finns ännu Grylen, ett beläte som arbertade för att säkerställa den ljusa tidens återkomst och grödornas tillväxt. Han ges en innebörd som motsvarar det vi idag menar med jultomten.
(Källa: Ingemar Norgren, Goterkällan)

F ö vill jag påtala den vikingatida seden att "dricka jul", nio dagars festlighet i samband med midvinterblot.
Sug på detta:
på julens första dag kommer ljusdrottningen och förebådar ljusets återkomst. En tradition unik för Sverige och Norge, ännu levande: Lucia.
Vad händer nio dagar efter Lucia: midvinternatten == midvinterblot.

/Wilmer T
...här skiner solen...

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 23 januari 2005, 17:42

Olof Ekström skrev: Att kristenheten anammade lokala sedvänjor och platser är dock ingen myt, det finns belagt i påvliga bullor och brev. Avsikten var att göra övergången till kristendomen enklare.
Nu har jag hittat ett sådant brev, nämligen det som påven Gregorius (f.ö. den som fick gregoriansk sång uppkallad efter sig) skrev på 500-talet till ärkebiskop Augustinus, inte kyrkofadern utan en missionär som skickats till England:
Gregorius skrev: Gudabilderna skola förstöras men själva templen skola bestänkas med vigvatten, altare skola upprättas och reliker förvaras där... När människorna se att templen inte bliva förstörda, kanske de tas ur sin villfarelse, och eftersom de mera beredvilligt flockas till invanda ställen, komma de sålunda att erkänna och dyrka den sanne guden. Och eftersom de ha för sed att offra många oxar till demoner, låt det ersättas av någon annan högtidlighet, såsom en helgelsens dag eller fester för de martyrer vars reliker där förvaras i skrin... Ty det är uppenbart omöjligt att utplåna alla villfarelser på en gång ur motsträviga sinnen...
WilmerT: Med tanke på att kalendern 1753 tog ett skutt på elva dagar så blir det vanskligt att räkna dagar på det sättet. Om midvinterdagen 1753 var den 21 december, enligt den nya stilen, så var midvinterdagen 1752 den 10 december.

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 23 januari 2005, 22:46

Berättar Gregorius om det lyckades med konverteringen till kristendom, eller bara hur man försökte göra?

Skriv svar