Var inte löjlig Artur, låt oss diskutera detta utan att komma med barnsliga beskyllningar.stanislav skrev:Jag antar att du då menar att i det här fallet så är det en lögnaktig generalisering att tyskarna begick fruktansvärda illdåd mot polacker och ryssar.
Och var ligger problemet? Hur påverkas problemet med generaliseringar av grunderna till varför ockupationerna tedde sig olika i olika länder?stanislav skrev:Som lärare är jag väl medveten om problematiken och jag är också medveten om att tyskarnas agerande var beroende av rasideologi: ockupationen av Frankrike var i jämförelse med ockupationen av Polen exemplarisk utifrån internationella bestämmelser.
Ingen har hävdat att ockupationen inte kan generaliseras. Det jag invände mot var den typ av generalisering som du gjorde. Förstår du skillnaden? Denna typ av teknikaliteter är högst relevanta i denna typ av diskussioner och inom allt studerande av historia. Om en generalisering är felaktig så är det väl ändå i sin ordning att det påpekas och diskuteras?Polacker mördades, arresterades, äh, fan, allt det vet du säkerligen. Och rensningsaktioner mot polacker gjordes på daglig basis, i varenda stad och by. Det gick till exempel inte en dag i den lilla staden Wielun utan att två-tre polacker avrättades offentligt. Inte en enda dag. Att avrätta civila utan formella rättegångar var inte tillåtet.
Jag tycker det är synd att när dylika diskussioner kommer upp, ja, då börjar det att diskuteras teknikaliteter och att man inte ska generalisera. helt riktigt, vissa saker kan inte generaliseras, men att påstå att tyskarnas ockupation av Polen inte kan generaliseras, det, mina vänner, är enbart absurt.
mvh/ Daniel