Huliganismen
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Huliganismen
Med tanke på det som hände på Sävstaås i samband med VSK uttåg från SM-slutspelet så uppstod ett mindre kaos. Jag anser nog att det har förekommit så många huligandåd att det är värt att diskutera detta problem. En liten historik: Engelska ordet för huligan är hooligan, som härstammar från en tidig huligan inom den engelska fotbollen. Hans namn var Hoogan och var en anhängare till Nottingham Forest under 1800-talets amatörfotboll. Han var den förste trubbelmakaren i fotbollen.
Nu är de engelska klubbarna mycket bättre på att stävja huliganismen på arenorna. Dels vet polisen hur det skall bete sig och dels så har klubbarna själva en mycket bra koll på vilka som bråkar. Den engelska huligansystemet ser ut som följande:
Inre krets på tio personer som leder alltihop.
Sedan finns ytterligare runt tusen som sätter igång.
10 000 till som gärna ta till med fight när de ovanstående grupperna sätter igång.
Numera är den innersta kretsen döda, avdankade eller gamla gubbar, men dessa tio är digra kriminella kända personer som mestadels har suttit i fängelse för andra brott som inte är relaterade till fotbollen.
Stefan
Nu är de engelska klubbarna mycket bättre på att stävja huliganismen på arenorna. Dels vet polisen hur det skall bete sig och dels så har klubbarna själva en mycket bra koll på vilka som bråkar. Den engelska huligansystemet ser ut som följande:
Inre krets på tio personer som leder alltihop.
Sedan finns ytterligare runt tusen som sätter igång.
10 000 till som gärna ta till med fight när de ovanstående grupperna sätter igång.
Numera är den innersta kretsen döda, avdankade eller gamla gubbar, men dessa tio är digra kriminella kända personer som mestadels har suttit i fängelse för andra brott som inte är relaterade till fotbollen.
Stefan
Hej Stefan!
Har du någon referens där man kan läsa om Hoogan? Jag har alltid hört att det fanns en familj Houlihan vilka gav upphov till uttrycket.
Här är någon referens och något förslag.
http://www.wordorigins.org/wordorh.htm
http://alt-usage-english.org/ucle/ucle16.html
På alt-usage... kan man läsa "There is also an Irish word, "hooley" which means a wild, spirited party."
Här är något mer jag saxade.
According to the OED, the origin of "hooligan" is unknown. They explain that the word first appeared in 1898 in London police reports, and suggest that "hooligan" might be a corruption of "Hooley" or "Hooley's gang".
The OED further notes that the name "Hooligan" was used in the late 19th century for a comic Irish character and a "rowdy Irish family".
Visst är huliganismen intressant och ett fenomen med lång historia. Jag tror att det är svårt att förklara fenomenet utifrån tankar om klass och samhällsposition. Vad jag tror händer är att det skapas en etnicitet runt det egna laget. Vanligtvis är den vilande och plockas fram bara ibland. Grupptillhörigheten skapar egenvärde, en känsla av makt och en förmåga till våld. En mycket viktig bok i sammanhanget är Bill Bufords "Among the thugs". Han beskriver på ett bra sätt den glädje och berusning som våldsmännen känner, och förklarar också att det är mycket lätt att ryckas med och att det är "roligt" att få slåss. I sammanhanget kan man lägga märke till att fenomenet finns även hos vakter, t. ex. Råsundas huliganvakter vilka gillar att slå på göteborgare. Det finns naturligtvis också inom politiken. Åtminstone tycker jag mig märka att många unga män inte egentligen är så intresserade av "varför", bara de får lite spänning i vardagen.
Många dumma svenska huliganer har säkert läst boken och inte förstått att budskapet ändå är att det är fel med våld. Svenska polisen har nog också läst den och dragit slutsatsen att dialog är bättre än konfrontation, och att det är upp till huliganerna att eskalera konflikten.
Min egen uppfattning är att huliganerna är ointelligenta och visar brist på empati. Självklart har vi alla någon form av beredskap till våld, men den måste få sitt utlopp i något som åtminstone är något vettigt. Vid diskussioner med dem brukar jag iaf. visa mitt förakt och säga att de borde ta värvning och göra någon nytta istället för att leka apflock. Tyvärr är det väl så att huliganismen är bekväm, och man kan gissa att man inte skulle ha så mycket nytta av huliganer i stridssituationer.
Jag tror att Sverige kommer att gå exakt samma väg som England och försöka förändra läktarkulturen. All ståplats kommer att försvinna. Det kommer att bli dyrare att gå och titta, och det kommer att bli mer "underhållning för hela familjen". Inte bara kommer ståplats att försvinna, utan vi måste få moderna arenor, i vilka folk känner sig som individer och inte som boskap.
Det lustiga med huliganerna är att de inte direkt hjälper sina lag. De klagar på spelare och spel. Deras lösning är att svina och dricka öl, istället för att komma med konstruktiva förslag, eller att försöka ta en plats i laget.
Ibland kan man tro att de är anställda av andra lag för att köra den egna klubben i botten.
Marcus
Har du någon referens där man kan läsa om Hoogan? Jag har alltid hört att det fanns en familj Houlihan vilka gav upphov till uttrycket.
Här är någon referens och något förslag.
http://www.wordorigins.org/wordorh.htm
http://alt-usage-english.org/ucle/ucle16.html
På alt-usage... kan man läsa "There is also an Irish word, "hooley" which means a wild, spirited party."
Här är något mer jag saxade.
According to the OED, the origin of "hooligan" is unknown. They explain that the word first appeared in 1898 in London police reports, and suggest that "hooligan" might be a corruption of "Hooley" or "Hooley's gang".
The OED further notes that the name "Hooligan" was used in the late 19th century for a comic Irish character and a "rowdy Irish family".
Visst är huliganismen intressant och ett fenomen med lång historia. Jag tror att det är svårt att förklara fenomenet utifrån tankar om klass och samhällsposition. Vad jag tror händer är att det skapas en etnicitet runt det egna laget. Vanligtvis är den vilande och plockas fram bara ibland. Grupptillhörigheten skapar egenvärde, en känsla av makt och en förmåga till våld. En mycket viktig bok i sammanhanget är Bill Bufords "Among the thugs". Han beskriver på ett bra sätt den glädje och berusning som våldsmännen känner, och förklarar också att det är mycket lätt att ryckas med och att det är "roligt" att få slåss. I sammanhanget kan man lägga märke till att fenomenet finns även hos vakter, t. ex. Råsundas huliganvakter vilka gillar att slå på göteborgare. Det finns naturligtvis också inom politiken. Åtminstone tycker jag mig märka att många unga män inte egentligen är så intresserade av "varför", bara de får lite spänning i vardagen.
Många dumma svenska huliganer har säkert läst boken och inte förstått att budskapet ändå är att det är fel med våld. Svenska polisen har nog också läst den och dragit slutsatsen att dialog är bättre än konfrontation, och att det är upp till huliganerna att eskalera konflikten.
Min egen uppfattning är att huliganerna är ointelligenta och visar brist på empati. Självklart har vi alla någon form av beredskap till våld, men den måste få sitt utlopp i något som åtminstone är något vettigt. Vid diskussioner med dem brukar jag iaf. visa mitt förakt och säga att de borde ta värvning och göra någon nytta istället för att leka apflock. Tyvärr är det väl så att huliganismen är bekväm, och man kan gissa att man inte skulle ha så mycket nytta av huliganer i stridssituationer.
Jag tror att Sverige kommer att gå exakt samma väg som England och försöka förändra läktarkulturen. All ståplats kommer att försvinna. Det kommer att bli dyrare att gå och titta, och det kommer att bli mer "underhållning för hela familjen". Inte bara kommer ståplats att försvinna, utan vi måste få moderna arenor, i vilka folk känner sig som individer och inte som boskap.
Det lustiga med huliganerna är att de inte direkt hjälper sina lag. De klagar på spelare och spel. Deras lösning är att svina och dricka öl, istället för att komma med konstruktiva förslag, eller att försöka ta en plats i laget.
Marcus
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag vet att tidskriften Football Monthly hade en artikel kring huliganismen i samband med Heyselincidenten. Nu vet jag inte om jag har detta tidningsnumret kvar för jag har ju gjort lite utgallringar. Men jag kommer ihåg att det stod i artikeln att Nottinghams första bråkmakare hette nånting på Holligan, Hoogan eller nånting liknande. Du får nog söka efter tidskriften på internet eller på ett prisfynd.Har du någon referens där man kan läsa om Hoogan? Jag har alltid hört att det fanns en familj Houlihan vilka gav upphov till uttrycket.
Det har dom nog säkert läst, men jag har också den uppfattning att Sverige aldrig har haft en organiserad huliganism om man kompararera med England. Jag vet att engelska huliganer åker runt på olika arenor för att organisera ett bråk. Av de 40-tal engelsmän som greps i samband med Heyselsupploppet så var det bara ett fåtal som kom ifrån Liverpool eller grevskapet Merseyside. Det var även dom som kom ifrån Skottland och mindre orter långt ifrån Liverpool. Sverige har haft inga eller fåtal huliganer som bokstavligen har rest runt för att starta bråk på de olika arenorna. Specifik med England är att det finns huliganer som kommer ifrån såväl de största städerna som små byar med ett fåtal hushåll. I Tyskland kommer de flesta huliganer ifrån storstäderna och Ruhr-området, gemensamt med välkända huliganer är också att det är medlemmar i en nazistiskt organisation. När huliganismen var som värst i England så tillhörde många huliganer den rasistiska organisationen National Front.Många dumma svenska huliganer har säkert läst boken och inte förstått att budskapet ändå är att det är fel med våld. Svenska polisen har nog också läst den och dragit slutsatsen att dialog är bättre än konfrontation, och att det är upp till huliganerna att eskalera konflikten.
I England så har man lyckas stävjat huliganismen med att hejda tillflödet av nya huliganer, under en match numera punktmarkera polisen oftast närmiljön och bortalagets supportrar forslar direkt till arenan. Sedan vet också den engelska polisen hur man skall agera. Så fort ett upplopp startar så griper dom de som har startat bråket direkt och skrämmer samtidigt iväg de andra. Engelska supportrar tycker att polisen i olika länder behandlar dom olika. I England och i nordeuropa så ingriper polisen direkt mot de som börjar bråket medan i sydliga delar av Europa ingriper polisen ofta mot själva gruppen engelsmän, även mot dom som inte har startat aktivt.Jag tror att Sverige kommer att gå exakt samma väg som England och försöka förändra läktarkulturen. All ståplats kommer att försvinna. Det kommer att bli dyrare att gå och titta, och det kommer att bli mer "underhållning för hela familjen". Inte bara kommer ståplats att försvinna, utan vi måste få moderna arenor, i vilka folk känner sig som individer och inte som boskap.
Stefan
Jag tror dig. I så fall kan det kanske finnas ganska tidiga belägg för en koppling mellan ordet och fotbollsvåld. Risken är nog liten att jag får energi nog att leta upp ett exemplarStefan Lundgren skrev: Jag vet att tidskriften Football Monthly hade en artikel kring huliganismen i samband med Heyselincidenten. Nu vet jag inte om jag har detta tidningsnumret kvar för jag har ju gjort lite utgallringar. Men jag kommer ihåg att det stod i artikeln att Nottinghams första bråkmakare hette nånting på Holligan, Hoogan eller nånting liknande. Du får nog söka efter tidskriften på internet eller på ett prisfynd.
Jag håller med, men utvecklingen under de senaste åren är oroväckande.Stefan Lundgren skrev: Jag har också den uppfattning att Sverige aldrig har haft en organiserad huliganism om man kompararera med England.
Olika punktinsatser borde kunna få stora effekter. Gängen är nog beroende av några ganska få organisatörer.Stefan Lundgren skrev: I England så har man lyckas stävjat huliganismen med att hejda tillflödet av nya huliganer, under en match numera punktmarkera polisen oftast närmiljön och bortalagets supportrar forslar direkt till arenan. Sedan vet också den engelska polisen hur man skall agera. Så fort ett upplopp startar så griper dom de som har startat bråket direkt och skrämmer samtidigt iväg de andra. Engelska supportrar tycker att polisen i olika länder behandlar dom olika. I England och i nordeuropa så ingriper polisen direkt mot de som börjar bråket medan i sydliga delar av Europa ingriper polisen ofta mot själva gruppen engelsmän, även mot dom som inte har startat aktivt.
Stefan
Hm - vi ser kanske två olika fenomen för bråkighet runt fotboll har funnits i alla tider. Här är några episoder ur Götets fotbollsliv. De är hämtade ur boken "Kung Fotboll".
1912 Blåvitt - Öis: 5-600 personer skränar, visslar och vill överfalla Öis-spelare.
1913 Blåvitt - Öis: Spelare slåss. Gator stängs av för att förhindra bråk.
1916 Öis - USA: Planen stormas av arga Öis-fans. Några dagar senare vägrar amerikanerna att spela mot Blåvitt. Lennart K Persson har skrivit om det här i Idrottsarvet.
Under en tid i mitten av 20-talet stoppas organiserade resor till bortamatcher eftersom göteborgarna var för stökiga.
1970 Blåvita fans stormar Eyravallen. De försöker sno målen så att matchen inte ska kunna avslutas
Med tanke på dåtidens samhälle är det inte konstigt att det blev en del bråk mellan arbetarlag och "överklasslag".
- Mikael Eklund
- Medlem
Jag kan direkt säga det att man i England återigen fått stora problem med Huliganer. Jag är över där ett par gånger om året och tittar på West Ham. Och i de lägre divisionerna så frodas åter våldet. Skillnaden nu är att man inte skriver om det på samma sätt. Och jag tror inte någon av er kan analysera fram ett "varför är det så här" faktiskt. Jag kan ibland känna en viss förståelse med dessa människor. Dom äter,sover och skiter fotboll. Snacket om att de inte skulle vara ett dugg intresserade är inget mer än skitsnack. Dom lever för sina lag. Ofta känner dom sig mer patriotiska mot laget än emot landet. Jag har diskuterat detta med ett antal engelsmän som håller med mig. När det gäller den svenska huliganismen så skiljer sig den otroligt lite ifrån britternas. Under 80 talet började allt fler unga "leva" fotboll. Dvs, laget var det viktigaste, allt annat kommer på andra hand. Laget blir då alltså,mor,far,flickvän osv. När man väl börjar få dessa känslor blir det även väldigt lätt att bli irriterad på motståndaren. Dom smädar ditt lag, och dom flesta av oss skulle säkert försvara sin mor och sin flickvän om någon ger sig på dom ?!? Jag säger inte att jag har rätt. Men jag har själv levt fotboll under hela 80 talet och under en stor del av 90 talet. Visserligen aldrig som huligan i den bemärkelsen, men nog fan har jag hamnat i trubbel ett par gånger ändå. Än idag kan adrenalinet gå upp i topp under visa matcher. Dock är jag nu så pass långt ifrån mitt gammla liv för att agera. Det här är min syn på det hela. Kritik mottas med ett käftsmäll
( kraftig ironi )
Micke
Micke
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
För tio år sedan såg jag ett TV-program om huliganer och det var en svans från West Hams supporters som "höll lådan". Nu är synen på huliganer annorlunda i England än det var under 1980-talet. Men det finns rester kvar från huliganismen från 1980-talet, men det är inte i samma omfattning. Dels beror det på att "rekryteringen" av nya bråkmakare har kommit lite grann ur tiden och dels är bevakningen av arenorna annorlunda än det var under 1980-talet.
Manchester Uniteds supporterklubb "Red Army" stod för flera huliganbråk under decennietskiftet 1960/70-talet och klubben fick spela sina hemmamatcher nån annanstans än på Old Trafford. Klubbar vars supportrar har varit igång är bl a London-klubbarna Chelsea, Millwall och West Ham. Jag läste en gång i tidningen de som sjunger "värst" är Millwalls supportrar, de sjöng ramsor som verkligen gick ut på att kränka och nervärdera motståndarlaget. Jag känner till att "Black Army" har anammat några av dess ramsor också, fast översatta till svenska förstås.
Marcus, din historik över huliganismen i Sverige är ju intressant. Det har ju alltid funnits bråkmakare, i England under en semifinal 1906 var det några åskådare som spred panik. Sedan beror det också på hur polisen handskas med huliganer. Det är lite olika med frågan om taktiken i de olika länderna.
Stefan
Manchester Uniteds supporterklubb "Red Army" stod för flera huliganbråk under decennietskiftet 1960/70-talet och klubben fick spela sina hemmamatcher nån annanstans än på Old Trafford. Klubbar vars supportrar har varit igång är bl a London-klubbarna Chelsea, Millwall och West Ham. Jag läste en gång i tidningen de som sjunger "värst" är Millwalls supportrar, de sjöng ramsor som verkligen gick ut på att kränka och nervärdera motståndarlaget. Jag känner till att "Black Army" har anammat några av dess ramsor också, fast översatta till svenska förstås.
Marcus, din historik över huliganismen i Sverige är ju intressant. Det har ju alltid funnits bråkmakare, i England under en semifinal 1906 var det några åskådare som spred panik. Sedan beror det också på hur polisen handskas med huliganer. Det är lite olika med frågan om taktiken i de olika länderna.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Tyskland har haft oroligheter på sina arenor och i Frankrike minns jag en händelse i samband med en ligamatch på Parc De Prince-arenan(Paris St Germains arena) för tio år sedan. När en polis misshandlades svårt av hemmalagets supportrar, det var ett gäng unga huliganer som angrepp ca tio poliser som stod vakt på en läktarsektion. Den misshandlade polismannen kom i underläge och ramlade sedan omkull och fick utstå kraftiga sparkar av huliganerna. Det kom rakt ut i TV-kanalerna.nu har vi tagit upp Sverige och Storbritangen, men hur är det i andra länder? är det något annat land som är känt för att ha problem med huliganer?
Jag tyckte bara att det passade in på detta forum.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Ja, det har nog förekommit, men där har ju spelet också bjudit på våldsamheter. För tjugo år sedan gick en våldsam tackling mot exempelvis huvudet hem hos publiken, men inte nu längre. Men det är ju inte heller huliganismens verk, utan själva spelets våldsamma tendens.johane skrev:Hur är det med t ex USA? har det funnits myckt bråk mellan baseball och amerikanfottball lag?
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Det har hänt lite grann på senare år också, fast ganska långt ifrån arenorna. På länken nedanför så kan man se olika video-clips.
http://www.bernardomahoney.com/forthcb/ ... eoc4.shtml
Stefan
http://www.bernardomahoney.com/forthcb/ ... eoc4.shtml
Stefan
- Mikael Eklund
- Medlem
Just nu är huliganvågen igång på allvar i hela europa igen. Man har svåra problem i Polen,Ryssland,Belgin,Holland mfl, det verkar som om det faktiskt är på väg tillbaks igen. Visst, oroligheterna har försvunnit ifrån arenorna ( Dock har på senare tid en hel del incidenter inträffat ). Men huliganerna har på senare år ändrat sin taktik. Nu möts man upp på diverse bestämda platser och slår ihjäl varandra så gott man kan. Tom briterna som länge föraktande denna variant har börjat använda sig av det nu.
Stefan. Jag vill inte hålla med dig om att man har en annan syns idag på huliganer i England. Som jag har upplevt de senste åren med WestHam, så kan jag bara konstatera att nyrekryteringen är i full gång. ICF har en otroligt stor mytbildning runt sig, och många väldigt starka personligheter.Dom flesta har på senare år släppt ifrån sina mångåriga fängelsestraff. Men tro inte att de blivit bättre männsikor för det. Många vill tillbaks till det som var för, och dagens unga har inte längre den respekten för ordningsmakten som trotts allt min generation har.Se bara på det ökade våldet emot polisen här i sverige vid tex Reclaim the streets div fester.Vi går mot mörkare tider med mycket mer våld vid demonstrationer och liknande. Jag har inte sett så många "casuals" på flera år som nu. Bara iår så har det smällt vid minst 3 hemma matcher för WestHam, och senast förra veckan borta mot Leeds så hände det en del saker. Och emot Chelsea i cupen förra året höll det på att bli riktigt allvarligt när flera hundra WestHam lyckades obemärkt ta sig till Chelseas område. Taktiken idag ifrån media och polisens sida är att inte skriva så mycket om det. Fast personligen tror jag bara att man inte vill visa upp sitt i mitt tycke misslyckande. Jag kan utan problem räkna upp 10 högst aktiva huligan falanger bara i brittiska League Championship. Detta måste väl ändå vara en förlust för den brittiska staten ? Och för hela världen i stort.
Micke
Stefan. Jag vill inte hålla med dig om att man har en annan syns idag på huliganer i England. Som jag har upplevt de senste åren med WestHam, så kan jag bara konstatera att nyrekryteringen är i full gång. ICF har en otroligt stor mytbildning runt sig, och många väldigt starka personligheter.Dom flesta har på senare år släppt ifrån sina mångåriga fängelsestraff. Men tro inte att de blivit bättre männsikor för det. Många vill tillbaks till det som var för, och dagens unga har inte längre den respekten för ordningsmakten som trotts allt min generation har.Se bara på det ökade våldet emot polisen här i sverige vid tex Reclaim the streets div fester.Vi går mot mörkare tider med mycket mer våld vid demonstrationer och liknande. Jag har inte sett så många "casuals" på flera år som nu. Bara iår så har det smällt vid minst 3 hemma matcher för WestHam, och senast förra veckan borta mot Leeds så hände det en del saker. Och emot Chelsea i cupen förra året höll det på att bli riktigt allvarligt när flera hundra WestHam lyckades obemärkt ta sig till Chelseas område. Taktiken idag ifrån media och polisens sida är att inte skriva så mycket om det. Fast personligen tror jag bara att man inte vill visa upp sitt i mitt tycke misslyckande. Jag kan utan problem räkna upp 10 högst aktiva huligan falanger bara i brittiska League Championship. Detta måste väl ändå vara en förlust för den brittiska staten ? Och för hela världen i stort.
Micke
- Mikael Eklund
- Medlem
Vill bara säga något om USA oxå. Många journalister talar sig varmt över hur det går till Over there. Jag kan inte hålla med. Inom Amerikansk fotboll så har det vid 2 tillfällen blivit riktigt stora upplopp när supportarar till det lag som vunnit ! superbowl firat vinsten. Man löpte fullständigt amok och polisen fick sätta in stora styrkor och tårgas. Kommer inte ihåg lagets namn och vilken stad det gällde. Samma saker händer konstant inom den amerikanska universitets idrotten då rivaliteten där är minst lika stark som tex mellan Rangers-Celtic. Slagsmål mellen vuxna karlar på hockeyn är heller ingen ovanlighet. Jag var och såg på NY Rangers-Islanders 2001, och såg 3 olika slagsmål bara på min läktar sida. Detta brukar svenska journalister fullständigt glömma bort eller helt enkelt skita i. Mats Olsson på expressen är väldigt snabb på att föra fram USA som ett föregångsland inom läktar kultur. Synd tycker jag på en annars fantastisk journalist. Sedan får man väl säga att USA redan har tillräckligt med stora gäng problem ändå, utan att dessa hittat in till sporten. Skillanden mellan dessa och huliganer är i mina ögon hårfin. Dom lever för gänget med gängets regler och lagar, huliganerna gör precis samma sak. Svår problematik det här. Och jag tror ärligt talat att man aldrig helt kommer kunna stoppa det.
Gällande sverige och utvecklingen här så tycker jag följande. Under 80 och 90 talet så var vi alla som gick på fotboll potentiella huliganer. Mer eller mindre. Då kunde flera 1000 personer samlas utanför motståndarens läktarsida och skandera slagord,kasta sten, flaskor och slåss med polisen. Sedan kom EM-92, och polisen fick mer befogenheter än tidigare. Och dessutom började man öva in nya taktiker. Något man gjorde "live" så att säga. Under mitten av 90 talet började då som svar på detta dom svenska "firmorna" dyka upp. Nu höll man sig till ett gäng på kanske 20-30 man i kärnan och kanske upp till 200 som man kunde lita på och ta med vid bråk. Detta har inte förändrats märkbart de senaste åren. Inte mer än att det idag finns firmor i minst 5 allsvenska lag och 2 superettan lag. Dessutom så ser nyrekryteringen idag väldigt explosionsartad ut. Och dom unga killar som kommer in idag är extremt våldsamma. Jag och en polare satt och diskuterade detta nyligen och kallade dessa för skämtsamt "Reclaim generationen". Jag vet idag ett lag som har en gruppering med killar så unga som 14 år ! Och dom är dessutom en hel del killar. Och iom sin ungdom så vågar dom sig på mycket mer saker än de äldre då dom faktiskt inte är straffmyndiga. Så mitt svar på frågan om framtiden är att den sen mycket mörk ut beroende på vad man tycker och tänker om detta fenomen. Vi står nog inför ett år av mycket bråk i europa och kanske även här hemma. Det beror lite på vad superettan lagen tar sig för. Dock kommer ju de allsvenska fortsätta sina träffar. Jag kan berätta att man redan är igång. Det har redan varit ett par bråk lite här och där. Detta flera veckor innan fotbollen dragit igång.
Gällande sverige och utvecklingen här så tycker jag följande. Under 80 och 90 talet så var vi alla som gick på fotboll potentiella huliganer. Mer eller mindre. Då kunde flera 1000 personer samlas utanför motståndarens läktarsida och skandera slagord,kasta sten, flaskor och slåss med polisen. Sedan kom EM-92, och polisen fick mer befogenheter än tidigare. Och dessutom började man öva in nya taktiker. Något man gjorde "live" så att säga. Under mitten av 90 talet började då som svar på detta dom svenska "firmorna" dyka upp. Nu höll man sig till ett gäng på kanske 20-30 man i kärnan och kanske upp till 200 som man kunde lita på och ta med vid bråk. Detta har inte förändrats märkbart de senaste åren. Inte mer än att det idag finns firmor i minst 5 allsvenska lag och 2 superettan lag. Dessutom så ser nyrekryteringen idag väldigt explosionsartad ut. Och dom unga killar som kommer in idag är extremt våldsamma. Jag och en polare satt och diskuterade detta nyligen och kallade dessa för skämtsamt "Reclaim generationen". Jag vet idag ett lag som har en gruppering med killar så unga som 14 år ! Och dom är dessutom en hel del killar. Och iom sin ungdom så vågar dom sig på mycket mer saker än de äldre då dom faktiskt inte är straffmyndiga. Så mitt svar på frågan om framtiden är att den sen mycket mörk ut beroende på vad man tycker och tänker om detta fenomen. Vi står nog inför ett år av mycket bråk i europa och kanske även här hemma. Det beror lite på vad superettan lagen tar sig för. Dock kommer ju de allsvenska fortsätta sina träffar. Jag kan berätta att man redan är igång. Det har redan varit ett par bråk lite här och där. Detta flera veckor innan fotbollen dragit igång.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag känner till att huliganismen inte har försvunnit, men har märkt att den har bytt skepnad lite grann. På 80-talet så var våldet direkt bunden till arenorna medan nu sträcker sig våldet långt borta från arenorna, tänker på den händelse som utmynnades i ett dödsfall efter "Firmans uppgörelser" med IFK Göteborgs huliganer.
Taktiken är lite annorlunda, förut kunde man se poliser, men ett fåtal matchvärdar, numera är matchvärdarna synliga och polisen står lite grann på sidan om. Så matchvärdar måste du har sett medan du var i England och de har ju lite andra metoder än polisens.
Dom flesta har på senare år släppt ifrån sina mångåriga fängelsestraff.
Ja, det var ju såna som blev dömda under 80-talet och som på senare år blivit utsläppta. Men dom har ju också blivit äldre och så hoppas en del att det skulle hålla sig borta från arenorna, nej, dom hade lust med att göra comeback och sätta igång systemet igen. Men har inte klubbarna nån koll på dessa individer?
Jag tror vi skall hålla "Reclaim The Streets" och andra våldsamma demostrationer utanför det där ämnet.
Stefan
Jag kanske inte uttryckte mig i klartext när jag svarade på Johans inlägg, men jag har också märkt att USA tror sig vara förskonad ifrån huliganbråket. Ja, det är nog sant, men då är frågan om huliganismen är organiserad i USA som den är i exempelvis Europa. Du fick mig att komma på en sak också, i samband med jätteslagsmål under NHL-matcher förut så kunde även känslorna får komma över styrd även på läktaren.Många journalister talar sig varmt över hur det går till Over there. Jag kan inte hålla med. Inom Amerikansk fotboll så har det vid 2 tillfällen blivit riktigt stora upplopp när supportarar till det lag som vunnit ! superbowl firat vinsten. Man löpte fullständigt amok och polisen fick sätta in stora styrkor och tårgas.
Jo, Ryssland och Polen har märkbara oroshärdar.Just nu är huliganvågen igång på allvar i hela europa igen. Man har svåra problem i Polen,Ryssland,Belgin,Holland mfl, det verkar som om det faktiskt är på väg tillbaks igen. Visst, oroligheterna har försvunnit ifrån arenorna ( Dock har på senare tid en hel del incidenter inträffat ). Men huliganerna har på senare år ändrat sin taktik. Nu möts man upp på diverse bestämda platser och slår ihjäl varandra så gott man kan. Tom briterna som länge föraktande denna variant har börjat använda sig av det nu.
Jo, jag kanske var lite för snabb med att skriva det där, men vad jag vet så är tillvägaståndssättet annorlunda hos polisen än det var för tjugo år sedan. Jag antar att det var många klubbvakter som också spanade efter oroliga tendenser hos publiken på West Hams matcher, eller har jag fel i det också.Stefan. Jag vill inte hålla med dig om att man har en annan syns idag på huliganer i England.
Dom flesta har på senare år släppt ifrån sina mångåriga fängelsestraff.
Ja, det var ju såna som blev dömda under 80-talet och som på senare år blivit utsläppta. Men dom har ju också blivit äldre och så hoppas en del att det skulle hålla sig borta från arenorna, nej, dom hade lust med att göra comeback och sätta igång systemet igen. Men har inte klubbarna nån koll på dessa individer?
Jag tror vi skall hålla "Reclaim The Streets" och andra våldsamma demostrationer utanför det där ämnet.
Stefan
- Mikael Eklund
- Medlem
Jorå, matchvärdar finns det gott om. Samma sak med CCTV ( Kameror precis överallt ). Polisen håller en lågprofil inne på arenan, där har du oxå rätt. Utanför är det annars precis som vanligt. Sedan det där med att klubbarna har koll på gammla kända bråkmakare. Jag vet inte riktigt faktiskt. Jag tror inte man har någon speciell bevaknig på dom. Dom har trots allt tjänat av sina straff, och ingen demokrati i världen har rätt att punkt bevaka någon. Sedan det där med att dom blivit äldre, sure. Men dom jag träffat är i snitt 40, så åldern spelar ingen roll där. Visst har man hyfsad koll på några av dessa herrar, men dom har i sin tur rätt många springpojkar som delar ut deras order. Och det diskuteras även i england hur långt klubbarnas ansvar skall sträcka sig. Ja, det är lungnare PÅ arenorna. Det är vi klart överens om. Ja, det har bytt skepnad. Men det finns kvar där, och det växer sig starkare. Oroväckande tycker tom jag. Och jag är ändå ganska facinerad av allt detta.
Gällande USA så tror jag inte att det är i närheten så organiserat som här i europa. Inte på elitnivå i allafall. Däremot så är USAs stora sorgebarn collage idrotten. Jag tror nog det dom håller på med kan kallas organiserat. Ja, jag har oxå sätt ett par jätteslagsmål ifrån läktarna i NHL. Det va väl något liknade som drabbade basketen för några månader sedan oxå ? Har för mig att man även har problem i AHL och alla andra små hockey ligor.
Trevligt att diskutera. Av någon anledning ligger det här ämnet mig varmt om hjärtat. Läser och ser på allt jag kommer över. Ungefär som mitt historie intresse. Kan bara konstatera att min flickvän föredrar historie intresset
Gällande USA så tror jag inte att det är i närheten så organiserat som här i europa. Inte på elitnivå i allafall. Däremot så är USAs stora sorgebarn collage idrotten. Jag tror nog det dom håller på med kan kallas organiserat. Ja, jag har oxå sätt ett par jätteslagsmål ifrån läktarna i NHL. Det va väl något liknade som drabbade basketen för några månader sedan oxå ? Har för mig att man även har problem i AHL och alla andra små hockey ligor.
Trevligt att diskutera. Av någon anledning ligger det här ämnet mig varmt om hjärtat. Läser och ser på allt jag kommer över. Ungefär som mitt historie intresse. Kan bara konstatera att min flickvän föredrar historie intresset