Koreakriget - "what if"
Adolf Hitler only has one ballvarjag skrev:mrsund - kan inte låta bli......mrsund skrev:Håller med dig Martin på båda punkterna, det hade inte blivit lokalt krig med Sovjetunionen inblandad.
Och Hitler höll väl på med könsbyte? Jag menar, han hade bara en kula.
den enda källa vi har för att Hitler bara skulle ha haft en balle - är den sovjetiska obduktionsrapporten av hans kvarlevor, från fältsjukhuset i Buch i maj 1945. INGEN annan läkare som undersökt/behandlat Hitler under hans femtiosex levnadsår har sagt ett ord om det. Eftersom monochorism - är en mycket sällsynt företeelse - är det högst anmärkningsvärt. Det 'passade den sovjetiska bilden av Hitler' - men jag tror inte på det. mvh, Varjag
The other is hanging in Albert Hall
Tack för den ypperliga länken CvD!CvD skrev:Lite mer om de ryska flygarna under Koreakriget finns här:
http://www.acepilots.com/russian/rus_aces.html
/CvD
Speciellt intressant är hur de parar ryska uppgifter med FN's uppgifter. På den amerikanska sidan gör de likadant.
MVH
Hans
Hittade en intressant not om USA nerskjutningssiffror under Koreakriget:
Får hoppas att kineserna och nordkoreanerna (in my dreams
) öppnar sina arkiv så att man kunde få korrekta siffror för alla sidor...
/CvD
http://en.wikipedia.org/wiki/F-86_SabreReview of recently released Soviet documents that had been classified top secret until the fall of the Soviet Union shows that the American pilots claimed to shoot down more than twice the number of MiG-15s than ever served in Korea, though discounting these extra kills the kill record would still be in the Sabre's favour.
Får hoppas att kineserna och nordkoreanerna (in my dreams
/CvD
Det låter rimligt, då. Men även då skilde sig siffrorna mer från verkligheten i de mer stängda samhällena.varjag skrev:En någorlunda hållbar tumregel för 'luftsegrar' versus 'erkända förluster' - lär vara att dividera 'luftsegrarna' med Tre, samt multiplicera 'erkända förluster' med
Två - vilket skall ge en ganska god bild av det verkliga förhållandet. Varjag
Men det gäller väl knappast idag, jag tänker på t.ex. NATO - Serbien och Montenegro. Där serberena påstod sig ha skjutit ner halva NATO's flyplanbestånd men kunde visa upp två vrak. Dessa var två av de tre som NATO erkände som förlorade.
Så idag när vi har folk med mobiltelefonkameror överallt (inte här
Mina 2 € cent.
MVH
Hans
Re: Koreakriget - "what if"
Hvis Truman ikke hadde sparket Mac Arthur da han gjorde, så hadde verden høyst sansynlig fått oppleve en kjernevåpenkrig som ikke nødvendigvis hadde vært begrenset til Korea.Alle normalt tenkende mennesker forstår hva det ville ha betydd.
Jeger
Jeger
Hur menar du? Jag kanske inte är en normalt tänkande människajeger skrev:Alle normalt tenkende mennesker forstår hva det ville ha betydd.
Jag citerar mig själv från tidigt i tråden:
Parantes - och då har vi inte räknat med hur kärnvapnen skulle transporterats till viktiga mål.USA med allierade.
Räkna antalet kärnvapen på bägge sidor 1953.
...
USA 1169 st
UK 1 st
Sovjetunionen 85st
Om jag förstod http://www.johnstonsarchive.net/nuclear/nucstock-1.html rätt.
MVH
Hans
Host....MacArthur sparkades redan i april 1951.Hvis Truman ikke hadde sparket Mac Arthur da han gjorde
Då - hade Sovjet INGA insatsklara bomber, Varjag
http://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_atomic_bomb_project
Varjag
Det er ikke hva Sovjet hadde eller ikke hadde som er poenget, det er hva USA hadde og hva USA representert ved gen Mac Arthur som øverste krigsherre for UN Forces Korea Command ville kunne ha brukt dem til da han truet med å bombe Nord-Korea og Kina tilbake til steinalderen.En ting er at han gikk langt utover sine fullmakter, men han forsøkte også å fremtvinge en ny politisk vri på krigen og derfor måtte han gå tross sin popularitet i store deler av USA.
Jeger
Jeger
Min tro är - att hade USA satt in kärnvapen i Korea, så hade kriget begränsats till Korea. Varken USSR eller det unga Kommunistkina hade krafterna att ta ett nytt storkrig. Varjagjeger skrev:Hvis Truman ikke hadde sparket Mac Arthur da han gjorde, så hadde verden høyst sansynlig fått oppleve en kjernevåpenkrig som ikke nødvendigvis hadde vært begrenset til Korea.Alle normalt tenkende mennesker forstår hva det ville ha betydd.
Jeger
Det er mulig at du har rett Varjag, men den sjansen tok altså ikke USAs president, Mr Trumann, og resten er faktisk historie
Jeger
Jeger