Svensk beväpning i Kongo

Ressel
Medlem

Inlägg av Ressel » 7 april 2004, 11:00

varjag skrev:EN ovanlig detalj med k-pist m/45 i Kongo var att maanga av dem var utrustade med bajonettfattning och bajonett. Avsett for s.k. 'crowd control' en detalj som jag inte sett i Sverige.
Alla som står högvakt med m/45 har ju bajonett på. Kan ju inte vara så jätte ovanligt då.

Mvh Hans

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 7 april 2004, 14:09

Ressel skrev:
varjag skrev:EN ovanlig detalj med k-pist m/45 i Kongo var att maanga av dem var utrustade med bajonettfattning och bajonett. Avsett for s.k. 'crowd control' en detalj som jag inte sett i Sverige.
Alla som står högvakt med m/45 har ju bajonett på. Kan ju inte vara så jätteovanligt då.

Mvh Hans
Jag vet inte riktigt hur säkert det är att det fästet skulle hålla i strid... var det inte mer att man då visste vad vi lär oss idag i Iraq? Folk respekterar bajonetter, och den sattes på enbart i avskräckande syfte?

Vad heter varianten med bajonettfäste igen? E?

Hur många varianter var det vi hade nu igen?

m/45
m/45b
m/45"x" (polisens med enkelskottspärr)
m/45"y" (med bajonettfäste för ceremoniell tjänst?)

Den ljuddämpade är inte Svensk, så den räknas inte. ;)

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 7 april 2004, 14:39

Enligt SoldF.com så modifierades ett antal m/45 med bajonettfäste för bajonett m/14 just för tjänst i Kongo. Dessa användes senare för högvaktstjänst. Låter som ett allvarligt menat bajonettfäste, fast det är klart, jag skulle inte villja fäktas mot en fiende utrustad med bajonettförsedd FN-FAL. Men psykologiskt är det kanske effektivt. Hursomhelst, modellen kallades då m/45C. Bajonett m/14 har för övrigt ett 33 cm långt blad, huga. Jag har fått för mig att även tidiga Cypernmissioner hade m/45 med bajonett, någon som kan bekräfta?

Polisens variant hette m/45BE, där E står för enkelskott.
Senast redigerad av 1 Sarvi, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 7 april 2004, 14:46

JohnT skrev:
maal skrev:En arbetskamrat till mig var i Kongo och han sa att de hade automatkarbiner som de lånat eller köpt av belgiska armén. Vad kan det ha varit för nån modell??
FAL'en användes av Kustjägarna som alternativt till G3 (AK4) och
fick ett ett officielt AK- "nummer". Jag tror att det var AK3.
(det står i kustjägarnas minnesbok, vilken jag inte minns vad den heter)
:)

Så möjligtvis var det "Svenska" vapen.

Mer vet jag inte
/John T.
Innan anskaffningen av en ny AK i Sverige, testade man till slut 4 olika vapen.....Svenska Gram i både 6,5*55 och 7,62*51 ( AK1 och AK2), FAL 7,62*51 som AK3, och slutligen G3 som AK4.

De olika vapnen testades sedan hos bla KJ......

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 7 april 2004, 14:50

Luno skrev:
jofredes skrev:Det verkar ju vansinigt idiotiskt att de bara hadeK-pistar till en början. Var det av logististiska skäl eller att ville vara politiskt korrekta genom att inte ha allt för välbeväpnade soldater, för hemma i sverige skulle ju hälften av soldaterna ha haft AG42.

Fanns gott om mauser gevär med i tjänst i sluter av 50 talet :)
Om det blivit krig i början av 1980-talet skulle flera hundra tusen soldater bli tvugna att använda gevär m/96 och m/38......
Mausergevären försvann helt ur krigsORG. under mitten av 1990-talet - och då menar jag inte prickskyttegeväret m/41.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 7 april 2004, 15:05

jofredes skrev:Det verkar ju vansinigt idiotiskt att de bara hadeK-pistar till en början. Var det av logististiska skäl eller att ville vara politiskt korrekta genom att inte ha allt för välbeväpnade soldater, för hemma i sverige skulle ju hälften av soldaterna ha haft AG42.
Med tanek på att det bara tillverkades ca 32000 Ag m/42 så har jag svårt att tro att 50% av armen skulle haft den som vapen. En titt på vapen fördelning i armens skytte bataljoner visar också att så inte var fallet:
Skbat i Infreg 45: 60 Ag
Skbat i IB 49: 135 Ag
Skbat i IB 59: 108 Ag

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 7 april 2004, 15:12

Backis skrev:Jag vet inte riktigt hur säkert det är att det fästet skulle hålla i strid... var det inte mer att man då visste vad vi lär oss idag i Iraq? Folk respekterar bajonetter, och den sattes på enbart i avskräckande syfte?
Jag skulle säga att det fästet skulle hålla lika bra som motsvarande på mausern. Sedan är det inte hela vapnet som är modifierat, däremot finns det ett antal mantlar med bajonettfäste som man kan sätta på vanliga k-pistar.

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 7 april 2004, 16:25

Bjernevik skrev:
Jag skulle säga att det fästet skulle hålla lika bra som motsvarande på mausern. Sedan är det inte hela vapnet som är modifierat, däremot finns det ett antal mantlar med bajonettfäste som man kan sätta på vanliga k-pistar.
Jo, jag märkte att jag mindes fel. ;)

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 7 april 2004, 16:27

Sarvi skrev:Enligt SoldF.com så modifierades ett antal m/45 med bajonettfäste för bajonett m/14 just för tjänst i Kongo. Dessa användes senare för högvaktstjänst. Låter som ett allvarligt menat bajonettfäste, fast det är klart, jag skulle inte villja fäktas mot en fiende utrustad med bajonettförsedd FN-FAL. Men psykologiskt är det kanske effektivt. Hursomhelst, modellen kallades då m/45C. Bajonett m/14 har för övrigt ett 33 cm långt blad, huga. Jag har fått för mig att även tidiga Cypernmissioner hade m/45 med bajonett, någon som kan bekräfta?

Polisens variant hette m/45BE, där E står för enkelskott.
Tack för förtydligandet och beteckningarna. :)

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 7 april 2004, 17:14

Hur var det egentligen med "stoppkraften" eller knallfalleffekten på k-pistarna i Kongo, jag har hört att det som då ofta med 9mm K-pistar var fullt otillräcklig(typ träff med 9 skott utan att offret fälls, och att han stupar pga blodförlust) stoppkraft och att det var därför den nya kraftigare patronen introducerades, jag har dock int klart för mig hur effektiv denna nya patron verkligen var.

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 7 april 2004, 17:41

jofredes skrev:Hur var det egentligen med "stoppkraften" eller knallfalleffekten på k-pistarna i Kongo, jag har hört att det som då ofta med 9mm K-pistar var fullt otillräcklig(typ träff med 9 skott utan att offret fälls, och att han stupar pga blodförlust) stoppkraft och att det var därför den nya kraftigare patronen introducerades, jag har dock int klart för mig hur effektiv denna nya patron verkligen var.
Patron m/39B infördes för att få genomslag på hjälmar och diverse attiraljer soldater bär med sig, typexemplet varande (fulla) magasinväskor. Jag tror inte "knallfall" är ett dugg bättre med m/39B än gamla m/39.

Däremot tror jag nog att effekten i mål torde vara tillräcklig för uppgiften, relativt vad man kan förvänta sig av pistolammunition (alltså, pistolammunition, t om berömda .45ACP är egentilgen otillräcklig för att jaga människa med, iallafall under stridsförhållanden).

Hur vanligt var det att motståndarna i Kongo drogade sig? Nån som vet?

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 7 april 2004, 23:41

Balubas drogade sig väldigt ofta och uppträdde mycket oförutsägbart när så skedde, de drog sig i varje fall inte för att med knivar anfalla vare sig svenska soldater med k-pist eller katangesiskt gendarmeri med FN-fal, de lyckades vid ett tillfälle genom en överaskande attack döda en beväpnad gendarmeripluton i en lastbil.

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 8 april 2004, 00:10

jofredes skrev:Balubas drogade sig väldigt ofta och uppträdde mycket oförutsägbart när så skedde, de drog sig i varje fall inte för att med knivar anfalla vare sig svenska soldater med k-pist eller katangesiskt gendarmeri med FN-fal, de lyckades vid ett tillfälle genom en överaskande attack döda en beväpnad gendarmeripluton i en lastbil.
Att det streds mot drogade motståndare skulle faktiskt ganska bra förklara varför folk stod upp efter flertalet träffar.

Problemet med pistolammunition (och då framförallt helmantlad sådan) är att dom i stort sett bara petar ett hål genom kroppen i sin egen diameter, och om sårkanalen inte korsar något vitalt (framförallt hjärna, ryggrad) så återstår egentligen bara den psykologiska chocken av att ha blivit träffad. Sårkanalen kan dock leda till blodtrycksfall och medvetslöshet, men denna effekt tar ju ett tag om sårvolymen är så liten som efter en träff av en pistolkaliber...

Helmantlade kulor i pistolkalibrar har t o m visat sig ha en tendens att "putta undan" nervvävnad och artärer istället för att kapa dom, ledande till dålig effekt i målet. Det är bl a därför som nya expansionskulor (Ranger SXT t ex) formar "klor" avsedda att skära vävnaden kulan passerar genom, både för att öka sårvolymen (den "stjärnformade" sårkanalen har svårare att kollapsa och minska i volym), samt kapa artärer och nervävnad bättre.

Helmantlad pistolammunition är inte så dålig som många påstår. För militärt bruk är ju penetration av grova kläder, attiraljer och numera kroppskydd mycket viktigare än för t ex polis.

Bra träning i skottplacering kan man nog inte komma undan om man vill utöva effektivt stridskytte med kpist/pistol dock.

Användarvisningsbild
yxgubbe
Medlem

Inlägg av yxgubbe » 12 april 2004, 22:52

varjag skrev:EN ovanlig detalj med k-pist m/45 i Kongo var att maanga av dem var utrustade med bajonettfattning och bajonett.
Kan tillägga att så sent som 1989/1990 fick vi som åkte ner till Libanon ut kpistar med bajonetter. Vi använde dem dock aldrig påmonterade, men de fanns med i utrustningen.

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 11 december 2005, 18:59

jofredes skrev:I boken Katanga: Svensk FN-trupp i Kongo 1961-62(har inte läst färdigt boken än) står det att man lyckades beslagta relativt stora kvantiteter av det katangesiska gendarmeriets vapen, men framgår inte om det var dessa vapen som senare användes av svenskarna.
Pushar upp denna tråden brevid KP-Bilar i Kongo

/John T.

Skriv svar