Skotskt/keltiskt inlägg i Albandebatten

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Skotskt/keltiskt inlägg i Albandebatten

Inlägg av Carolus » 11 mars 2006, 22:42

Vi har ju hittat ett otal antal albanien i världen och diskuterat det här på forumet. Som ett extra bidrag vill jag lägga in detta som jag hittade på engelska Wikis sida om Skottsk historia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Scotland_i ... iddle_Ages

Alba var alltså olika gaeliska/skotska delområden/furstendömen? Dessa latiniserades till Albanien.

Min vilda fantasi börjar ponera om inte det kan ha varit kelter som gav namnet till Albanien på Balkan? Det vore ju något...

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 12 mars 2006, 04:12

Namnet Alba är fortfarande det keltiska namnet på landet Skottland. Det kommer från det ännu äldre keltiska "Albion" ett namn
som signifierade hela ön Britannien innan Romarna invaderade.
Dock tror jag inte det är troligt att det är en keltisk koppling till namnet "Albanien" eller andra Alba i europa utan en generell indoeuropeisk koppling. Några forskare menar att namnet Alba är ett fornindoeuropeiskt ord som betyder "vit", och menar att ordet "alperna" kommer från det ordet, eftersom de är "vita bergstoppar". Tycker det här låter ganska plausibelt. Det finns flera städer i den romanska språkområdet som heter Alba. B.l.a i Rumänien, Spanien och flera Alba i Italien.
Romarna krigade ju mot "Albanerna", en liten stadstat i Lazios kullanskap.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 12 mars 2006, 19:56

Giancarlo skrev:Några forskare menar att namnet Alba är ett fornindoeuropeiskt ord som betyder "vit", och menar att ordet "alperna" kommer från det ordet, eftersom de är "vita bergstoppar". Tycker det här låter ganska plausibelt.

Det tycker jag också.
Det finns flera städer i den romanska språkområdet som heter Alba. B.l.a i Rumänien
Rumänska Alba Iulia är en romanisering av det ungerska namner Gyulafehérvár.
Romarna krigade ju mot "Albanerna", en liten stadstat i Lazios kullanskap.
Är det inte där "Albanobergen" ligger?

/ Probstner

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 12 mars 2006, 21:15

Giancarlo skrev: Romarna krigade ju mot "Albanerna", en liten stadstat i Lazios kullanskap.
Förövrigt därifrån området Albano i Stockholm fick sitt namn.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 13 mars 2006, 01:06

Enligt Livius återberättande av traditionen grundade Aeneas staden Alba Longa vid foten av Albanerbergen, i Latium (vilket väl i praktiken är Lazio).

Kreuz
Medlem

Inlägg av Kreuz » 13 mars 2006, 09:31

Nja läser man Livius noga så är det faktiskt Aeneas son Ascanius ibland kallad Iulus som grundade Alba Longa. Aenas grundade däremot en stad som han döpte till Lavinium efter sin fru Lavinia. Och Lazio är precis som Durion säger samma sak som Latium fast på italienska i stället för latin.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 13 mars 2006, 15:03

Kreuz skrev:Nja läser man Livius noga så är det faktiskt Aeneas son Ascanius ibland kallad Iulus som grundade Alba Longa.
Oops. Så var det naturligtvis.

Dash
Ny medlem

Re: Skotskt/keltiskt inlägg i Albandebatten

Inlägg av Dash » 23 mars 2006, 01:34

Carolus skrev:Vi har ju hittat ett otal antal albanien i världen och diskuterat det här på forumet. Som ett extra bidrag vill jag lägga in detta som jag hittade på engelska Wikis sida om Skottsk historia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Scotland_i ... iddle_Ages

Alba var alltså olika gaeliska/skotska delområden/furstendömen? Dessa latiniserades till Albanien.

Min vilda fantasi börjar ponera om inte det kan ha varit kelter som gav namnet till Albanien på Balkan? Det vore ju något...

Det finns teorier som har försökt att visa någon koppling mellan Albanien på Balkan och Skottland, men liksom i fallet med Kaukasus Albanien troligen finns det inte någon koppling.

Till exempel den skottske poeten Lord Byron som besökte Albanien i början av 1800 talet skrev:

Of the inhabitants of Albania —the Arnaouts or Albanese—Lord Byron says, they reminded him strongly of the Highlanders of Scotland, whom they undoubtedly resemble in dress, figure, and manner of living. “The very mountains seemed Caledonian with a kinder climate. The kilt though white, the spare, active form, their dialect Celtic in its sound, and their hardy habits, all carried me back to Morven.

Albansk kilt.

Bild
Bild
Bild

Skottar
Bild Bild

Skriv svar