Andra Världskriget mest underskattade jaktplan

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Andra Världskriget mest underskattade jaktplan

Inlägg av Psilander » 7 maj 2006, 22:32

Jag tänkte vi skulle kora VK2s mest underskattade jaktplan, dvs vilket plan hade störst potential men aldrig fick sin plats i historieböckerna som Spitfire, Mustang eller Bf 109.

Jag skulle vilja sätta en slant på Westland Whirlwind, som tyvärr föll på motorproblem och att de var resurs krävande pga sina två motorer, R&R Peregrine visade sig något svag och resuserna behövdes till Merlin motorer till Hurricane och Spitfire, men den var ändå bara 15km/h långsammare än spitfire 1940. Men smockn den är inget fel på, 4x20mm akan koncentrerade i nosen. Sen kom andra plan som Lightning, Mosquito och Beufighter så intresset tappades strax.

Den hade nog skrivit i sig i historieböckerna om den antingen satts in som nattjakt med radar eller som eskortjaktplan med fälltanker både i europa och stilla havet. En flottilj i singapore kunde nog tom frälst Prince of Wales och Repulse 1941.

Bild

mustamato
Medlem

Inlägg av mustamato » 8 maj 2006, 01:14

Tja Brewster Buffalo kanske kan nämnas, i synnerhet BW-393 som användes för att skjuta ner 41 fientliga flyg, vilket nog är någon form av världsrekord.

Bild
Hans Wind och fenan på BW-393

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 8 maj 2006, 10:32

Ahh...Buffalon. Underskattad av alla - utom finnarna, som älskade den. :)

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 8 maj 2006, 11:29

Belisarius skrev:Ahh...Buffalon. Underskattad av alla - utom finnarna, som älskade den. :)
De mötte inte välutbildade japanska piloter i Zeros i den, det är kanske skillnande... ;-)

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Re: Andra Världskriget mest underskattade jaktplan

Inlägg av Dalmas » 8 maj 2006, 11:42

Psilander skrev:Jag tänkte vi skulle kora VK2s mest underskattade jaktplan, dvs vilket plan hade störst potential men aldrig fick sin plats i historieböckerna som Spitfire, Mustang eller Bf 109.

Jag skulle vilja sätta en slant på Westland Whirlwind, som tyvärr föll på motorproblem och att de var resurs krävande pga sina två motorer, R&R Peregrine visade sig något svag och resuserna behövdes till Merlin motorer till Hurricane och Spitfire, men den var ändå bara 15km/h långsammare än spitfire 1940. Men smockn den är inget fel på, 4x20mm akan koncentrerade i nosen. Sen kom andra plan som Lightning, Mosquito och Beufighter så intresset tappades strax.

Den hade nog skrivit i sig i historieböckerna om den antingen satts in som nattjakt med radar eller som eskortjaktplan med fälltanker både i europa och stilla havet. En flottilj i singapore kunde nog tom frälst Prince of Wales och Repulse 1941.

Bild
Hmm. Var det inte underhållsbehovet som gjorde Whirlwind ointressant ffa landingstället var överkomplext om jag inte minns fel?

Mest underskattad i mina ögon är nog Hurricane. Hurricane gjorde jobbet under Battle of Britain - Spitfiren fick all cred. Eller kanske mittmotorvarianten p39 airacobra?

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 8 maj 2006, 12:02

tryggve skrev:
Belisarius skrev:Ahh...Buffalon. Underskattad av alla - utom finnarna, som älskade den. :)
De mötte inte välutbildade japanska piloter i Zeros i den, det är kanske skillnande... ;-)
Framför allt så flög finnarna väl en variant av Buffalon som skillde sig i prestanda jämfört med de varianter som fick dåligt rykte nere vid Stilla Havet?

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 8 maj 2006, 12:20

Ett annat mycket underskattat plan i förhålande till dess stora antal och prestanda är Focker Wulf FW-190.

Bild

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 8 maj 2006, 12:33

...fast FW-190, speciellt i D-versionen (långnosen) är väl allmänt erkänd som det bästa som spottades ut ur tyska flygfabriker under kriget. Och i 20000 exemplar (alla versioner) var de långt ifrån sällsynta, vilket ju gav framförallt britterna skrämselhicka.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Re: Andra Världskriget mest underskattade jaktplan

Inlägg av Sarvi » 8 maj 2006, 12:46

Psilander skrev:Jag tänkte vi skulle kora VK2s mest underskattade jaktplan, dvs vilket plan hade störst potential men aldrig fick sin plats i historieböckerna som Spitfire, Mustang eller Bf 109.
Eftersom forumets frankofil inte verkar ha upptäckt den här tråden än, så får väl jag ta upp den fallna manteln. Och nominera den franska Dewoitine D.520. Troligen Frankrikes bästa jaktflygplan vid tidpunkten för världskrigets utbrott, och gott och väl i paritet med 109:an, Spitfire och Hurricane. Lättflugen, manövrerbar och snabb, med turboladdad motor och pansarskydd för piloten. Gjorde mycket bra ifrån sig under slaget om Frankrike, men har aldrig riktigt fått en plats i rampljuset.

Dessutom är den snygg.
Bilagor
dewoitine520.jpg
dewoitine520.jpg (29.52 KiB) Visad 4786 gånger

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 8 maj 2006, 12:49

Vad bra att någon tänkte på grodkärrorna. Håller med Sarvi, D520 var ett alldeles utmärkt plan som för en undanskymd tillvaro i medvetandet. Kanske mest för att Frankrike var ute ur fajten så tidigt...hursomhelst, en snygg fågel är det.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 8 maj 2006, 12:55

Vad jag sett så var R & R peregrine W. Whrilwinds akilleshäl pga den knappa resusr tilldelningen och plan med större motorer kunde göra jobbet med bara en motor som tex tempest.

Vilken potential har vår fina SAAB J21A, ok smocka, aningens klen bara, byggd med knappa resuser och tom möjligt att konvertera till reaktionsdrift efter kriget. Kom ju aldrig i strid, kunde varit intressant att se hur den klarade sig mot tex en Mustang, borde testas inom FV tycker man.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 8 maj 2006, 13:06

Psilander skrev:Vilken potential har vår fina SAAB J21A, ok smocka, aningens klen bara, byggd med knappa resuser och tom möjligt att konvertera till reaktionsdrift efter kriget. Kom ju aldrig i strid, kunde varit intressant att se hur den klarade sig mot tex en Mustang, borde testas inom FV tycker man.
På tok för klen motor till för tungt flygplan, dålig stig- och accelerationsförmåga, problem med kylningen och ingen exceptionell manövrerbarhet som skulle kunna väga upp nackdelarna. Hellre då J 22, även om det också skulle behövt en kraftigare motor för att nå sin fulla potential.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 8 maj 2006, 13:12

Eftersom vi söker 'de glömda' - som dock kämpade väl så håller jag med Dalmas om Hurricane -
som i medialjuset mest glömts bort för den vackrare Spitfire. Fast 2/3 av Fighter Command som vann
BoB bestod av Hurricanes. Eurocentrerade som vi sägs vara - kommer alltid Spitten, Me 109 och
Mustangen med bland medaljörerna. Focke-Wulfen hör också dit. Men varför inte Jak-1>3>7>9? Eller
La-5/7? Brewster Buffalo's prestanda i finsk version - var nästan exakt lika eländig som de som flögs
i Stilla Havet. Men finnarna hade mera 'sisu' - slogs med ryggen mot väggen, och visade primadonnorna
i RAF och US Navy, vad Buffalon kunde göra i händerna på skickliga och motiverade piloter. Efter denna,
Varjags (som vanligt verbosa inledning :oops: ) nominerar jag - min Okände Soldat;
Curtiss P-40 i alla dess varianter - skjöt ned, bombade, 'straffade' och fungerade i alla klimat och
i alla situationer. Från Kina till Australien, i Rysslands isvintrar, över Islands geysrar, i Libyens sand och
Aleuternas frusna träskmarker - kämpade Curtiss P-40's sitt eget - och glömda krig.....Varjag
Bilagor
Flying Tigers!.jpg
Flying Tigers!.jpg (14.45 KiB) Visad 4763 gånger

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 8 maj 2006, 13:20

Psilander skrev:Vad jag sett så var R & R peregrine W. Whrilwinds akilleshäl pga den knappa resusr tilldelningen och plan med större motorer kunde göra jobbet med bara en motor som tex tempest.

Vilken potential har vår fina SAAB J21A, ok smocka, aningens klen bara, byggd med knappa resuser och tom möjligt att konvertera till reaktionsdrift efter kriget. Kom ju aldrig i strid, kunde varit intressant att se hur den klarade sig mot tex en Mustang, borde testas inom FV tycker man.
Psilander - J 21:ans prestanda låg - redan vid provflygningarna - under, 'medelvärdet' för samtida jaktplan. Det var
därför som den snabbt relegerades till A 21, då dess bästa kvalité var - 'att den var en stabil vapenplattform'.
J 21R hade bättre prestanda naturligtvis, men superkort räckvidd (därför extratankarna!) - men dom knyckte hela
nyttolasten. 21R - gav dock SAAB en massa erfarenheter om 'readrift' som det hette - men mera var det inte med den.
Varjag

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 8 maj 2006, 13:21

varjag skrev:Eftersom vi söker 'de glömda' - som dock kämpade väl så håller jag med Dalmas om Hurricane -
som i medialjuset mest glömts bort för den vackrare Spitfire. Fast 2/3 av Fighter Command som vann
BoB bestod av Hurricanes. Eurocentrerade som vi sägs vara - kommer alltid Spitten, Me 109 och
Mustangen med bland medaljörerna. Focke-Wulfen hör också dit. Men varför inte Jak-1>3>7>9? Eller
La-5/7? Brewster Buffalo's prestanda i finsk version - var nästan exakt lika eländig som de som flögs
i Stilla Havet. Men finnarna hade mera 'sisu' - slogs med ryggen mot väggen, och visade primadonnorna
i RAF och US Navy, vad Buffalon kunde göra i händerna på skickliga och motiverade piloter. Efter denna,
Varjags (som vanligt verbosa inledning :oops: ) nominerar jag - min Okände Soldat;
Curtiss P-40 i alla dess varianter - skjöt ned, bombade, 'straffade' och fungerade i alla klimat och
i alla situationer. Från Kina till Australien, i Rysslands isvintrar, över Islands geysrar, i Libyens sand och
Aleuternas frusna träskmarker - kämpade Curtiss P-40's sitt eget - och glömda krig.....Varjag
Tycker nog att P40 har fått ganska mycket uppskattning ffa för det flygplanet presterade över Kina. Men det beror naturligtvis på vilka böcker man läst och vilka filmer man sett osv.

Antar att italienarna också byggde och flög alldeles utmärkta kärror som man aldrig hör talas om?

Skriv svar