TV serien 'OVER THERE'

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Ubbe
Medlem

TV serien 'OVER THERE'

Inlägg av Ubbe » 23 mars 2006, 02:50

Jag har precis tittat igenom hela TV serien OVER THERE, The Sattle Begins, en TV serie om dagens Irak konflikt, gjord av Steven Bochco som också gjort NYPD Blue och LA Law.

OVER THERE ar en mycket bra TV serie, realistisk där stort utrymme ges åt de sociala problem som stationeringen ger soldaterna och deras familjer. Den är samhällskritisk och ifrågasättande.

Enda negativa är att TV seriens soldater som är ordinarie infanteri förflyttar sig i en lastbil, jag trodde att de förbanden som finns i Irak är mekaniserade.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 23 mars 2006, 07:45

Har du köpt den på DVD Box eller hur såg du den? För den har väl inte kommit hit ännu? (Om den nu gör det).

Sonderling

kotik
Medlem

Re: TV serien 'OVER THERE'

Inlägg av kotik » 23 mars 2006, 10:36

Ubbe skrev:Enda negativa är att TV seriens soldater som är ordinarie infanteri förflyttar sig i en lastbil, jag trodde att de förbanden som finns i Irak är mekaniserade.
Så vitt jag har förstått på en del amerikanska kontakter jag har så är det företrädesvis i områden var det är risk för att bli överfallna som pansrade fordon används, amerikanska försvaret har nämligen inte tillräckligt med pansrade fordon åt hela styrkan där så lugnare områden får dom klara sig med vad som finns.

Vart i landet är förbandet stationerat, i serien?

Användarvisningsbild
LuNk4n
Medlem

Inlägg av LuNk4n » 27 mars 2006, 17:19

Discshop.se - 565 kronor:
http://www.discshop.se/shop/ds_produkt. ... vies&&ref=

Är varje avsnitt på ca en timme?

mvh
Lunkan

Användarvisningsbild
Ubbe
Medlem

Inlägg av Ubbe » 28 mars 2006, 06:20

LuNk4n skrev:Discshop.se - 565 kronor:
http://www.discshop.se/shop/ds_produkt. ... vies&&ref=

Är varje avsnitt på ca en timme?

mvh
Lunkan
Cirka, jag kommer inte ihag riktigt, men jag tror det. Min DVD box hade 6 skivor med 2 avsnitt per skiva.

Användarvisningsbild
Ubbe
Medlem

Re: TV serien 'OVER THERE'

Inlägg av Ubbe » 28 mars 2006, 06:28

kotik skrev:
Ubbe skrev:Enda negativa är att TV seriens soldater som är ordinarie infanteri förflyttar sig i en lastbil, jag trodde att de förbanden som finns i Irak är mekaniserade.
Så vitt jag har förstått på en del amerikanska kontakter jag har så är det företrädesvis i områden var det är risk för att bli överfallna som pansrade fordon används, amerikanska försvaret har nämligen inte tillräckligt med pansrade fordon åt hela styrkan där så lugnare områden får dom klara sig med vad som finns.

Vart i landet är förbandet stationerat, i serien?
Att manga funktioner i Amerikanska forsvaret normalt sett inte ar bepansrade ar inte konstigt, tex underhalls forband, och att det tillfors bepansrade fordon pga situationen ar inte heller konstigt. Det jag tycker ar konstigt i den annars utsokta TV-serien ar att ordinart infanteri transporteras i lastbil och slass fots. TV-serien handlar om soldater i den 3:e infanteri divisionen och jag tror att det ar ett mekaniserat forband.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 13 maj 2006, 09:44

Serien börjar idag (lördag) sändas klockan 23:25 på TV6.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 13 maj 2006, 12:26

Rrrrgh...varför sådana sändningstider? Bra serier får absolut inte sändas på fredag- och lördagkvällar. :( Repris?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 14 maj 2006, 01:30

Nu när jag sett första avsnittet så var jag inte imponerad. Det hela liknade mest faktiskt Pluton B i Vietnam. Vilket är helt ute nu för tiden, för det blir för "tidigt 90-tal-TV-produktion" över det hela. Det funkade när man var naiv tonåring, inte längre när man är luttrad med realistiska krigsskildringar och drama av klass.

Det är för stereotypt. Gruppen består av ett gäng i grunden "juste snubbar", som leds av en hård men i grunden juste underbefäl, som över sig har ett juste befäl som bryr sig om soldaterna. Men över alla dessa juste människor basar naturligtvis onda överbefäl som inte vet någonting om "situationen på marken".

Jag satt helt enkelt och räknade upp "trovärdighetbrister". Så när man första dagen hamnar i strid, så är det (1) mot en grupp onda snubbar, som är (2) totalt korkade i en eldstrid, som har (3) gömt sig i en moske, som (4) har med sig onda reportrar från Al-Jazeera, varför (5) de onda befälen hindrar att man besvarar eldgivning, tills strid utbryter och båda sidorna (6) stormar varandra över öppna fältet (7) utan att någon amerikan blir ens sårad.

Naturligtvis händer sådana här saker kanske (utom möjligen att reportrar skulle befinna sig i den situationen, att detta skulle hindra soldaterna från att besvara eldgivning, eller att man stormar över öppna fält), men tillsammans blir det bara för mycket.

Vaniljversionen av Irak-kriget.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Ubbe
Medlem

Inlägg av Ubbe » 14 maj 2006, 08:20

Ett problem med de flesta TV-serier är seriens huvud personer upplever/utsätts för väldigt mycket. En polis i en polis TV-serie upplever mer på en vecka än ett dussin verkliga poliser gör under hela sitt yrkesverksamma liv. Detta är ett fenomen som återkommer ofta i Over There, gruppen i TV-serien tröskar runt i Iraq i sin lastbil mer eller mindre på egen hand och upplever mycket, lite som om ett helts års krigande koncentreras ner till några veckors händelser för TV-seriens grupp. Jag själv tittade på Over There i underhållnings syfte och har inga problem med att upplägget är som en typisk amerikansk TV-serie, om varje avsnitt i stället handlade om rutin patrulering och väntan på campen tror jag att TV-serien inte skulle få många tittare.

Den stereotypa upplägget med erfarna underofficerare med förankring i förbandet och gröna och osäkra officerare är något som kommer mer av även längre fram i TV-serien, det är ett helt avsnitt som kretsar kring detta. Varje avsnitt kommer att ha ett tema, och det är ofta något kontroversiellt, tex "special behandling" av nyckel fångar eller otrohets affärer med frugan/mannen som är kvar hemma, osv.

Det finns många beskrivningar av strider där motståndsmännen är lättbeväpnade, förskansat sig i en Moske eller bland civilbefolkning och beter sig helt huvudlöst. Där Amerikanerna inledningsvis inte kan agera pga deras "Rules of Engagement", men när de senare besvarar elden i självförsvar pulveriserar motståndaren utan egna förluster. Jag läste nyligen Colby Buzzells bok 'My War: Killing Time in Iraq', där han beskriver en liknade moske inisident, men det var hela hans Stryker kompani som öppnade eld med alla sina vapen inkl TOW missiler, efteråt fann de ett fåtal sönderslitna kroppar och några automatkarbiner inne i mosken.

Utgår man från att det är ett typiskt TV-serie upplägg där handlingen är lite tillspetsad och dramatiserad så är den helt klar sevärd.

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem

Inlägg av Uruk-Hai » 14 maj 2006, 14:41

Håller med Dan.

Inte nog med att moståndsmännen anfaller genom att så sakteliga trava rätt över fältet. Sen anfaller amerikanerna på samma sätt?
När Mrs B stötte på moståndsmannen så var ju hela högra flanken kringränd. Dom måste ju ha hört vart det kom ifrån, men ingen brydde sig?

Jag ger den ett försök till, sen får det vara nog. Faktum att Pluton B står sig rätt bra i jämförelse.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 1 juni 2006, 07:09

Jasså, en sämre version av pluton B? :? Ja det var väl det man var rädd för. Får väl försöka komma ihåg att orka hålla mig vaken för att se den nån gång, så man kan bilda sin egen uppfattning.

Sonderling

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 1 juni 2006, 21:17

Dûrion Annûndil skrev:Nu när jag sett första avsnittet så var jag inte imponerad. Det hela liknade mest faktiskt Pluton B i Vietnam. Vilket är helt ute nu för tiden, för det blir för "tidigt 90-tal-TV-produktion" över det hela. Det funkade när man var naiv tonåring, inte längre när man är luttrad med realistiska krigsskildringar och drama av klass.
Dan, serien är avsedd för dagens naiva tonåringar, inte gårdagens... ;)

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 1 juni 2006, 22:09

Jag tycker den funkar. Dock kan jag hålla med om att den är lite väl händelserik.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 2 juni 2006, 01:26

B Hellqvist skrev:Dan, serien är avsedd för dagens naiva tonåringar, inte gårdagens... ;)
Jag tittar hellre på Pluton B, och återupplever den naiva gårdagen... :)

Skriv svar