Som fisken behöver vattnet(Doomsday AAR)

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem

Som fisken behöver vattnet(Doomsday AAR)

Inlägg av Flensburg » 20 september 2006, 14:32

Så som fisken behöver vattnet, behöver folket ett kommunist parti.

12 April 1927 blev vi kommunister förrådda utav Kuomingtang. I Shanghai slaktade dom oss, få lyckades fly från blodbadet. Många modiga kamrater stupade, men i deras sista andetag så gjorde dom motstånd. 80% utav våra kamrater lämnade oss i Shanghai.

Kraftigt decimerade och med sista andan hopp så gjorde vi under ledning av kamrat Mao motstånd. I höst skörds upproret i Hunnan enades vi kommunister med fattigbönderna i vår kamp mot Kuomingtang och landherrarna.

Bild
Chiang Kai-shek är nöjd när han beslutade om morden på våra kamrater.

Vi hade en vilja av järn och en kämparglöd som våra kamrater i Ryssland visat under deras väg till revolutionen. Men Kuomingtang är starka och under deras brutale diktator Chiang Kai-shek slog deras armé ner oss. Men så länge hjärtat slår, pumpar det blod som är rött. Vi flydde till Jiangxi.

Bild
Kinesiska Rådsrepublikens flagga.

I Jiangxi upprättade vi den Kinesiska Rådsrepubliken, precis som våra Ryska kamret så framgångsrikt gjort. Vi skapade skolor, utbildade bönderna och våra soldater. Fler och fler män och kvinnor enades i vår gemensamma kamp. Men kort var tiden där utan att Kuomingtang gjorde försök att stoppa oss. Över 100.000 man under kamrat Mao gjorde motstånd och försvarade vår fria republik. 1 invasion slogs tillbaka, 2,3,4,5 försök gjordes att stoppa oss. Men länge gjorde våra kamrater motstånd.

Till sist bröt dom genom våra linjer. Med 1 miljon man mot våra 100.000 tvingades vi retirera. Kamrat Mao sade att vi denna gång måste vandra norrut och lura Chiang och Nationalisterna i Kuomingtang. Genom en serie händelser lyckades vi ta oss igenom Kuomingtangs posteringar.

Bild
Kamrat Mao under den långa marschen.

Varje dag och varje timme stupade tappra kommunister. Men man höll alltid vapnen torra och humöret på topp. Vi vandrade över höga bergskedjor, ner i dalar och sumpmark. Vi var stolta, vi vandrade med Kuomingtang flåsande i nacken. 97% utav våra 100.000 kamrater lämnades längs vägen. När vi beslutade att stanna så hade vi hamnat i Shaanxi, en bergig provins som inte går att jämföra med Jiangxi i bördighet.

Det som inte dödar oss gör oss starkare. Vi förbereder oss för det slutgiltiga maktövertagandet i Kina. Vi försökte under Mao i Hunnan, vi försökte under republiken i Jiangxi. Återigen har vi gett Mao förtroendet för att leda oss i vårt tredje försök.

Låt detta bli tredje gången gillt ber någon utav soldaterna till sina förfäder. Många är skeptiska, Kumoingtang är 3.000 gånger starkare än oss. Men jag tror på kamrat Mao när han säger att en man som slåss för frihet är värd hundra gånger mer än en som slåss för profit. Vi ska visa Chiang Kai-shek folkets makt!

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem

Inlägg av Flensburg » 22 september 2006, 16:49

Nu är året 1936.

Vi har beslutat att organisera lokalbefolkningen i armén. Milisgrupper sätts upp och vi undervisar hur dom kan öka sin produktivitet för folkets bästa.
6 divisioner under Wang Jiaxiang gjorde i slutet utav Januari utfall mot de Nationalistiska posteringarna men blev tvungen att retirera under April efter att fienden förstärkt sina flanker.

Bild
General Wang

Lagom tills soldaterna återvände hem så har Chiang Kai-shek bestämt sig för att Kina skall stå enad mot det Japanska hotet och vill därför ha fred med oss kommunister. I hopp om att detta kan ge oss mer tid att förbereda för revolutionen i Kina så går vi med på fred. Kuomingtang tog sig under freden tid till att slå ner vänstervänliga avhoppare(fd Kuomingtang medlemmar) som i Guangxi upprättat en statsmakt. De blev dock inte totalt krossade utan enbart försvagade, Chiang vill inte att dom andra krigsherrarna i Kina ska enas mot honom.

Mao sade att Taiyuan till öster skulle bli vårt mål så fort konflikten blommar upp igen. Taiyuan är huvudsätet för Yan Xishan, en kuomingtang vänlig krigsherre. Ifall staden skulle falla i våra händer så skulle vår industriella kapacitet mer än fördubblas. Vi behöver alla industrier vi kan få, vi har enbart 5 i vår nationella industri kapacitet medans Nationalisterna har 68. Om man dessutom räknar in deras allierade krigsherrar blir den siffran mycket högre 93 närmare bestämt. Men med en vilja av stål skall vi besegra kapitalismens krafter i Kina.

Bild
Kamrat Mao talar till och inspirerar de nyinskrivna milismännen

Vi har upprättat 3 stycken miliskårer som ska hjälpa till i vår defensiva verksamhet. De kommer behövas under den kommande Taiyuan expeditionen.

Användarvisningsbild
Freud
Medlem

Inlägg av Freud » 23 september 2006, 01:05

Spännade med en ny AAR här. Trevlig inledning, va kör du för svårighetsgrader, respektive moddar?

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 23 september 2006, 09:56

Jag väntar med spänning på nästa uppdatering. Mycket roligt, som sagt, med en till AAR. Andreas gillar bilder! :lol:

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem

Inlägg av Flensburg » 23 september 2006, 11:06

Jag gör mitt bästa :) Jag kör Normal/Normal. Communist China är inte enkelt att spela 8O
Sen har jag Stony Road, vilket har gjort ett par oväntade saker för mig med teknologi. Mitt första mål är att ena ett fritt och rött Kina. Sen efter det, vem vet? Ta över världen?

EDIT: Insåg nu att mina Print Screen inte har sparats i Doomsday Foldern. Detta är minst sagt frustrerande då jag spelat ett par år. Vi får se hur jag löser detta. Kanske ritar jag någon karta eller print screenar manuellt.

Skriv svar