Flottans största fartyg

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Flottans största fartyg

Inlägg av Sarvi » 7 mars 2007, 18:33

Är måttligt hemma på dylika blöta ting så jag vänder mig till forumet:

Vilket är den svenska marinens största fartyg genom tiderna, vilka mått hade det (längd, bredd & djupgående) samt var hade det sin "hemmahamn"?

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Re: Flottans största fartyg

Inlägg av CvD » 7 mars 2007, 18:42

Sarvi skrev:Är måttligt hemma på dylika blöta ting så jag vänder mig till forumet:

Vilket är den svenska marinens största fartyg genom tiderna, vilka mått hade det (längd, bredd & djupgående) samt var hade det sin "hemmahamn"?
Torde vara kryssarna Tre Kronor Och Göta Lejon, har tyvärr inte deras exakta mått i huvudet och mina böcker är i Sverige, men de är de största örlogsfartygen i någon nordisk flotta, trots visst danskt skryt de senaste åren

Tror Loa är 182m, bredd 16,7m och ett djupgående på 5,7m

/CvD

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 7 mars 2007, 19:00

Tack så mycket. :)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 7 mars 2007, 20:43

En fråga för Psilander? Ha torde ju veta mer exakt. :D

Stivne
Medlem

Inlägg av Stivne » 7 mars 2007, 20:53

Vad bestod det danska skrytet i?

När danska marinjärer öppnar skrythålet bör denna sida genast plockas fram: http://www.navalhistory.dk/Danish/Histo ... luheld.htm

Bläddra gärna runt på sidan i övrigt, en riktigt intressant sida.

Mvh

Stivne

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 7 mars 2007, 21:08

Kryssarna har opererat från både Karlskrona och Hårsfjärden samt Göteborg, kustflottan var ju baserad på Hårsan så detta kan man säga var deras hemmahamn.

Bild
HMS Göta Lejon vid sin sista rustning i svenska flottan 1964. Kk Roland Engdahl var fartygschef. (far till Horace)
Henns 7 helautomatiska 15,2cm kanoner skall ha avlossat ca 1200granater under detta sista övningsår. Vi får hoppas de inte var de sista kryssarna i den svenska flottan.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 7 mars 2007, 21:18

Stivne skrev:Vad bestod det danska skrytet i?

När danska marinjärer öppnar skrythålet bör denna sida genast plockas fram: http://www.navalhistory.dk/Danish/Histo ... luheld.htm

Bläddra gärna runt på sidan i övrigt, en riktigt intressant sida.

Mvh

Stivne
På danska försvarets hemsida påstods för några år sedan (kan ha varit i samband med sjösättningen) att deras nya Absalon-klass var de största örlogsfartygen som byggts i Norden eller använts av en nordisk flotta (kommer inte ihåg exakt vad). Jag och en bekant till mig, kollega till Psilander, skrattade gott åt det och funderade på att skicka ett mail till danskarna :)

/CvD

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 7 mars 2007, 21:31

Enligt engelska wikipedia så var HMS Göta lejon's motto: "Ne nemo impune lassecet"
(No one provokes me without being punished)

http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6ta_ ... ryssare%29

Och HMS Tre Kronor's motto: För Sveriges frihet
(For the freedom of Sweden)

http://sv.wikipedia.org/wiki/HMS_Tre_Kronor

Här några bilder från Göta Lejon's tid i den chilenska flottan.

/Per
Bilagor
CL-04 LATORRE-90 -2.jpg
CL-04 LATORRE-90 -2.jpg (75.91 KiB) Visad 6590 gånger
CL-04 LATORRE-2.JPG
CL-04 LATORRE-2.JPG (48.51 KiB) Visad 6590 gånger
CL-04 LATORRE.JPG
CL-04 LATORRE.JPG (107.68 KiB) Visad 6590 gånger

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 7 mars 2007, 22:06

Ne nemo impune lassecet - Mig provocerar ingen ostraffat är mycket riktigt hennes motto, hon var också ett av få svenska örlogsfartyg som förde föregångarnas "battlehonours". Dessutom förde hennes befälhavare slagsvärd som befälstecken.

Synd att vi inte tog chansen att rädda henne från skrot döden 1986, då vi erbjöds köpa tillbkaka henne för skrotpriset.

Stofilen
Medlem

Inlägg av Stofilen » 7 mars 2007, 22:56

Ja marinhistoria är väl inte något som svenka kulturpolitiker prioriterar! Även om det säkert kostar en bra slant att hålla ett museifartyg i drift så skulle det väl vara en riktigt fin turist attraktion! Göteborg har ju småland, men stockholm har inte något stort museefartyg. Det skulle vara ett utmärkt kompliment till vasa museet.

Något som jag dock betraktar som en större skandal i detta samanhang är att man inte bevarade Gustaf V som jag läst fanns kvar fram till 1970! Jag vet inte i vilket skick hon befann sig då, men att ha ett pansarskepp från 1922 skulle nog vara unikt!?

//Stofilen

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 8 mars 2007, 07:57

GV var i rätt fint skick, har jag hört, hon var maskinskola och "fast batteri" vid Berga fram till 1974!. Tom Oscar II fanns kvar till 1970, dock som rätt sliten (utbränd och allmänt misshandlad av generationer sjömän) skyddstjänstskola.

Om någon av "veteraner" skulle kunna visa några bilder på henne vid Berga så vore det jätte intressant. Det finns väldigt få bilder av livet där, tyvärr.

Stivne
Medlem

Inlägg av Stivne » 8 mars 2007, 18:38

Finns det inte en Jubileumsbok/häfte som gavs ut i mitten av 90-talet i samband med Bergas 50-årsdag? Tror det var 1996. Jag har häftet nånstans på vinden eller i källaren, har faktiskt aldrig kollat idet. Återkommer med scanns om jag hittar...

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 11 mars 2007, 12:24

Stofilen skrev:Ja marinhistoria är väl inte något som svenka kulturpolitiker prioriterar! Även om det säkert kostar en bra slant att hålla ett museifartyg i drift så skulle det väl vara en riktigt fin turist attraktion! Göteborg har ju småland, men stockholm har inte något stort museefartyg. Det skulle vara ett utmärkt kompliment till vasa museet.

Något som jag dock betraktar som en större skandal i detta samanhang är att man inte bevarade Gustaf V som jag läst fanns kvar fram till 1970! Jag vet inte i vilket skick hon befann sig då, men att ha ett pansarskepp från 1922 skulle nog vara unikt!?

//Stofilen
Moderna fattigländer - har inte råd med sådan lyx :roll: , Varjag

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 11 mars 2007, 13:19

varjag skrev: Moderna fattigländer - har inte råd med sådan lyx :roll: , Varjag
Tja, visst hade det varit coolt med ett bevarat pansarskepp, eller en lätt kryssare. Men ingen var väl beredd att betala för det då, helt enkelt. Dessutom måste man ju förlägga det någonstans också, och det är väl kanske inte heller helt lätt, när det rör sig om ett stort fartyg.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 11 mars 2007, 13:29

tryggve skrev:
varjag skrev: Moderna fattigländer - har inte råd med sådan lyx :roll: , Varjag
Tja, visst hade det varit coolt med ett bevarat pansarskepp, eller en lätt kryssare. Men ingen var väl beredd att betala för det då, helt enkelt. Dessutom måste man ju förlägga det någonstans också, och det är väl kanske inte heller helt lätt, när det rör sig om ett stort fartyg.
Inte bara Sverige har varit dålig på att bevara örlogsfartyg, hela Europa har brustit....
Får hålla upp USA som ett föredöme.
http://www.hnsa.org/class.htm

MVH

Skriv svar