Mjölkaffären - öppnade ''innan fan hade fått skorna på sig'' - vid femtiden på morron tror jag. Då kom mjölkskjutsen...dragen av en häst eller motoriserade hästkrafter - och dom stora tunga mjölkkannorna som jag tror höll omkring 30 liter färsk mjölk vardera - langades av och bars in. För alla yngre än Varjags stenåler - såldes all mjölk 'i lös vikt'!
Färsk mjölk var en dagligvara innan kylskåpen blev vanliga - och det dagliga behovet innebar lika dagligt traskande till mjölkaffären i svinottan. Man hade med sig en noggrannt rengjord mjölkhämtare om 3-4 liter och ibland en pytteliten gräddhämtare för den tjocka grädden som var oundgänglig till kaffegrädde.....
Djupt nere i mjölkkannorna hängde långskaftade rostfria litermått - varmed mjölken skickligt hälldes i hämtarna...för den tjocka grädden gällde förstås decilitermått....
Dessutom sålde mjölkaffären nykärnat smör i lös vikt, nybakat bröd och ost. Vid högtiderna, fanns det Lussekatter och Semlor. En annan viktig artikel - var färsk jäst, då hembakning var allmän,för tio öre jäst fick man omkring 50 gram. Mjölkpriset? Ja jag minns att En Krona räckte till tre liter mjölk - det blev ett öre över och det drog man i form av en liten sugkaramell från butiksägaren
Före klockan åtta på morgonen - var det Samling vid Pumpen i mjölkaffären. Den stängde nämligen som regel vid tio-tiden.
Minns Varjag