Månlandningar: ett stort framsteg eller en stor bluff?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Re: Månlandningar: ett stort framsteg eller en stor bluff?

Inlägg av Dalmas » 19 augusti 2011, 20:04

mythcracker skrev:
millgard skrev:Men snälla du, är det din nivå av källkritik? :roll:
Vadå, "din nivå av källkritik"? Tror du att jag sitter och medvetet diktar upp mina påståenden? Ryck upp dig ett snäpp nu är du snäll!
millgard skrev:Du för fram filmen som ett bevis, det återstår då faktiskt för DIG att förklara varför filmen är trovärdig.
1. Filmen är tagen 16 juli 1969, 1 mil från uppskjutningsrampen.
2. Filmen har tagits i en enda sammanhängande tagning.
3. Filmägaren har bekräftat dess autenticitet samt det faktum att filmen har överförts från den gamla filmrullen till digitalformat utan några som helst ändringar.
4. Filmen finns att beskåda, utlagd på internet.
5. Vissa sekvenser i den filmen är identiska med NASA:s egen film -- där Apollo 11 genomborrar molnet efter 58 sekunder (men den är ett hopklipp).

Räcker det med det eller är det något som saknas för att du ska bli riktigt nöjd?
millgard skrev:Med vetenskapliga resonemang, korsreferenser och så vidare. Inga obevisbara anekdoter från pensionärer i tredje och fjärde hand.
Ja, då får jag väl sätta igång att skriva ett stort verk, en bibba på 972 sidor, med diagram och referenser och allt annat. Men handen på hjärtat, skulle du acceptera den boken om jag gav dig en?

Till dess jag skrivit en bok i ämnet får du hålla tillgodo med Popovs citat där han berättar om intervjun med Phil Pollacia:

http://supernovum.ru/public/index.php?doc=176
После некоторых поисков удалось найти автора этого ролика и владельца Youtube aккаунта pfpollacia. Им оказался Филип Фрэнк Полэйша (Philip Frank Pollacia), далее просто Фил. Мне удалось до него дозвониться и поговорить, и вот, что стало известно после этого. Фил работал менеджером в IBM, затем вышел на пенсию. Родился в Хьюстоне и провёл детство в Луизиане. Получил степень бакалавра в Технологическом университете Луизианы и степень магистра Обернского университета, обе в математике. Фил начал карьеру как программист по сопровождению орбитального полёта и спуска по программам НАСА. Ему довелось работать оператором во время первой встречи Джемими-7 и -5, аварийного спуска Джемими-8 и Аполлона-13.

После программы Джемини он стал главным менеджером IBM во время полётов Аполлонов, Скайлаб и Союз-Аполлон. Вот дополнительные сведения, которые стали известны о его фильме после разговора с ним. Фил сам снимал фильм одной 8мм камерой. Это максимальное качество фильма, которое у него есть. Для перевода в цифровую форму из 8мм киноплёнки использовалось несколько последовательных этапов. Скорость съёмки и воспроизведения фильма не менялась. Взлёт Аполлона это один план без разрывов и склеек. Сейчас Филу 71 год».
Det står: Philip Frank Pollacia som äger kontot "pfpollacia" på Youtube hade ett telefonsamtal med Aleksandr Popov. Han hade arbetat som manager på IBM. Född i Houston, tillbringade barndomen i Louisiana. Fick en kandidattitel (bachelor) vid ett teknologiskt universitet i Louisiana och en magistertitel vid Obernuniversitetet, båda i matematik. Började sin karriär som programmerare för uppföljningen av uppskjutningar och landningar i NASA:s olika program. Jobbade viss tid som operatör under det första mötet mellan Gemini-7 och -5, samt under Gemini-8:s och Apollo-13:s nödlandningar.

Efter Gemini-programmet blev han huvudmanager på IBM under Apollo-resorna, Skylab och Sojuz-Apollo. Alla tilläggsuppgifter om videon kommer från Phil Pollacia. Han tog filmen med sin 8 mm-filmkamera. Denna filmkvalitet är den bästa som han har. Digitaliseringen av filmen skedde i några steg, filmens innehåll har därvid inte ändrats. Apollo-starten är en sammanhängande sekvens utan avbrott och inklipp. Phil är numera 71 år.
millgard skrev:Jag kan föra fram beviset "hundskiten" på gatan här utanför. Den bevisar att månlandningen ägt rum. Jaså, du tror mig inte? Men bevisa då att den INTE gör det!

Du ser, man kan inte resonera på det viset.
Ryck upp dig som sagt!

/MC
Det är inte nödvändigt med en källdiskussion om den här filmen. Iom att det inte finns några värden på vinklar är filmen en enda stor axelryckning. Påståenden att Apollo XI kanske höll 250 km/h fart efter över en minuts flygning visar hur fel det blir. Hade den gjort det hade den nämligen inte ens nått till den angivna höjden på den angivna tiden...

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 19 augusti 2011, 20:45

mythcracker skrev:
Vadå, "din nivå av källkritik"? Tror du att jag sitter och medvetet diktar upp mina påståenden? Ryck upp dig ett snäpp nu är du snäll!
millgard skrev:Du för fram filmen som ett bevis, det återstår då faktiskt för DIG att förklara varför filmen är trovärdig.
3. Filmägaren har bekräftat dess autenticitet samt det faktum att filmen har överförts från den gamla filmrullen till digitalformat utan några som helst ändringar.
5. Vissa sekvenser i den filmen är identiska med NASA:s egen film -- där Apollo 11 genomborrar molnet efter 58 sekunder (men den är ett hopklipp).

Räcker det med det eller är det något som saknas för att du ska bli riktigt nöjd?
millgard skrev:Med vetenskapliga resonemang, korsreferenser och så vidare. Inga obevisbara anekdoter från pensionärer i tredje och fjärde hand.
Ja, då får jag väl sätta igång att skriva ett stort verk, en bibba på 972 sidor, med diagram och referenser och allt annat. Men handen på hjärtat, skulle du acceptera den boken om jag gav dig en?

Till dess jag skrivit en bok i ämnet får du hålla tillgodo med Popovs citat där han berättar om intervjun med Phil Pollacia:

(Rysk text)

Det står: Philip Frank Pollacia som äger kontot "pfpollacia" på Youtube hade ett telefonsamtal med Aleksandr Popov. Han hade arbetat som manager på IBM. Född i Houston, tillbringade barndomen i Louisiana. Fick en kandidattitel (bachelor) vid ett teknologiskt universitet i Louisiana och en magistertitel vid Obernuniversitetet, båda i matematik. Började sin karriär som programmerare för uppföljningen av uppskjutningar och landningar i NASA:s olika program. Jobbade viss tid som operatör under det första mötet mellan Gemini-7 och -5, samt under Gemini-8:s och Apollo-13:s nödlandningar.

Efter Gemini-programmet blev han huvudmanager på IBM under Apollo-resorna, Skylab och Sojuz-Apollo. Alla tilläggsuppgifter om videon kommer från Phil Pollacia. Han tog filmen med sin 8 mm-filmkamera. Denna filmkvalitet är den bästa som han har. Digitaliseringen av filmen skedde i några steg, filmens innehåll har därvid inte ändrats. Apollo-starten är en sammanhängande sekvens utan avbrott och inklipp. Phil är numera 71 år../MC
---------------------------------------------------------

Jag har inte hittat just ovanstående länk på webben, men väl http://www.manonmoon.ru/articles/st21.htm som också återger ovanstående, men där det även finns en referensförteckning.

Men anmärkningsvärt är att jag på webben förutom inläggen här på Skalman inte hittat något ytterligare om Philip Frank Pollacia och Apollostarten, ja inte om rymdfärderna överhuvudtaget, förutom en här tidigare nämnd rysk diskussionssida om den.

Hur kommer det sig alltså att Pollacias video av Apollostarten enbart förefaller ha publicerats i Ryssland och alltså inte återfinns (rätta mig om jag har fel!) på de många amerikanska mån-hoaxsidorna?!?

Och hur skall tillförlitligheten av Pollacias videoupptagning bedömas mot bakgrunden av detta?
Senast redigerad av 1 Stilleben, redigerad totalt 19 gånger.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 19 augusti 2011, 20:46

Påminner ytterligare en gång att hålla sig till ämnet och diskutera sak och inte person. Tråden tangerar en låsning

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 19 augusti 2011, 21:00

Stilleben skrev:
mythcracker skrev:

(Rysk text)

Efter Gemini-programmet blev han huvudmanager på IBM under Apollo-resorna, Skylab och Sojuz-Apollo. Alla tilläggsuppgifter om videon kommer från Phil Pollacia. Han tog filmen med sin 8 mm-filmkamera. Denna filmkvalitet är den bästa som han har. Digitaliseringen av filmen skedde i några steg, filmens innehåll har därvid inte ändrats. Apollo-starten är en sammanhängande sekvens utan avbrott och inklipp. Phil är numera 71 år../MC
---------------------------------------------------------

Jag har inte hittat just ovanstående länk på webben, men väl http://www.manonmoon.ru/articles/st21.htm som också återger ovanstående, men där det även finns en referensförteckning.

Men anmärkningsvärt är att jag på webben förutom inläggen här på Skalman inte hittat något ytterligare om Philip Frank Pollacia och Apollostarten, ja inte om rymdfärderna överhuvudtaget, förutom en här tidigare nämnd rysk diskussionssida om den.

Hur kommer det sig alltså att Pollacias video av Apollostarten enbart förefaller ha publicerats i Ryssland och alltså inte återfinns (rätta mig om jag har fel!) på de många amerikanska mån-hoaxsidorna?!?

Och hur skall tillförlitligheten av Pollacias videoupptagning bedömas mot bakgrunden av detta?
Håller med det är skumt. :? Har kollat runt på flera av de större amerikanska debunkforumena/ siterna men ingen nämner hans namn.

Användarvisningsbild
mythcracker
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av mythcracker » 19 augusti 2011, 21:20

Dalmas skrev:Håller med det är skumt. :? Har kollat runt på flera av de större amerikanska debunkforumena/ siterna men ingen nämner hans namn.
Då har du inte letat ordentligt. Här är en länk där hans namn finns omnämnt ihop med information om hans kopplingar till Apolloprogrammet (på sidan 7 i PDF-filen):

http://pdf.plano.gov/parks/newsletters/ ... letter.pdf
VOLUNTEER SPOTLIGHT!
PHIL POLLACIA

Philip F. Pollacia (Phil) is a retired IBM executive. He was born in Houston and reared in Louisiana. His formal education includes a bachelor’s degree from Louisiana Tech and master’s degree from Auburn University, both in mathematics.

Prior to moving to Plano, he and his wife Joyce resided in Houston, Central Texas, Hong Kong, Tokyo and Singapore. Phil began his professional career as a programmer supporting the orbit and re-entry computations associated with the NASA space program. He had the opportunity to be a controller during Gemini 7/5 – the first rendezvous, Gemini 8 – the first emergency re-entry and Apollo 13. After Gemini, he became the IBM lead manager for Apollo, Skylab and Apollo/Soyuz.

He became the marketing/sales leader for IBM in Europe and the Far East. The motivation to move to Plano in 2005 was to be near their six grandchildren. He and Joyce make a point to attend many school and sports events for them.

Phil is quite active in his homeowners association and served as treasurer for two years. Since 2009, he has served as a Community Relations Commission member for the Plano City Council. He found the Plano Senior Recreation Center through a friend at the YMCA. Since he enjoyed teaching and had some computer skills, he volunteered. He currently teaches computer skills at the Center. He enjoys working with other instructors and students to provide the best material for the classes.

Through a special IBM program, he was able to get a grant for the Center that resulted in the purchase of a projector for the Computer Learning Center. Last month he was notified he was to receive the President’s Volunteer Service Award. He and his wife are members of Elizabeth Ann Seton Catholic Church in Plano.

Thank you for all of your contributions, Phil! We are very fortunate to have you on our team of volunteers!
Och även om en person inte finns omnämnd på internet, så betyder det inte att den personen inte existerar. Alla har inte Facebook, alla har inte offentliga telefonnummer, alla är inte med i klubbar där medlemslistorna ligger ute på webben.

Men nu är alltså Phil Pollacia omnämnd, så ni kan släppa det här försöket att misstänkliggöra beräkningar som inte ligger er i smaken. Undrar bara vad ni kommer med nästa gång. :)

/MC
USA:s månlandningsprogram (forum): http://moonlandings.ecommunity.se/viewforum.php?f=1
Rysslands historia (webbsida): http://russianhistory.orgfree.com
Rossija (forum): http://rossija.forumotion.com
Mythcracker's Weblog: http://mythcracker.wordpress.com

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 19 augusti 2011, 22:16

mythcracker skrev:
Dalmas skrev:Håller med det är skumt. :? Har kollat runt på flera av de större amerikanska debunkforumena/ siterna men ingen nämner hans namn.
Då har du inte letat ordentligt. Här är en länk där hans namn finns omnämnt ihop med information om hans kopplingar till Apolloprogrammet (på sidan 7 i PDF-filen):

VOLUNTEER SPOTLIGHT!
PHIL POLLACIA

Philip F. Pollacia (Phil) is a retired IBM executive. He was born in Houston and reared in Louisiana. His formal education includes a bachelor’s degree from Louisiana Tech and master’s degree from Auburn University, both in mathematics.

Prior to moving to Plano, he and his wife Joyce resided in Houston, Central Texas, Hong Kong, Tokyo and Singapore. Phil began his professional career as a programmer supporting the orbit and re-entry computations associated with the NASA space program. He had the opportunity to be a controller during Gemini 7/5 – the first rendezvous, Gemini 8 – the first emergency re-entry and Apollo 13. After Gemini, he became the IBM lead manager for Apollo, Skylab and Apollo/Soyuz.

He became the marketing/sales leader for IBM in Europe and the Far East. The motivation to move to Plano in 2005 was to be near their six grandchildren. He and Joyce make a point to attend many school and sports events for them.

Phil is quite active in his homeowners association and served as treasurer for two years. Since 2009, he has served as a Community Relations Commission member for the Plano City Council. He found the Plano Senior Recreation Center through a friend at the YMCA. Since he enjoyed teaching and had some computer skills, he volunteered. He currently teaches computer skills at the Center. He enjoys working with other instructors and students to provide the best material for the classes.

Through a special IBM program, he was able to get a grant for the Center that resulted in the purchase of a projector for the Computer Learning Center. Last month he was notified he was to receive the President’s Volunteer Service Award. He and his wife are members of Elizabeth Ann Seton Catholic Church in Plano.

Thank you for all of your contributions, Phil! We are very fortunate to have you on our team of volunteers!
Och även om en person inte finns omnämnd på internet, så betyder det inte att den personen inte existerar. Alla har inte Facebook, alla har inte offentliga telefonnummer, alla är inte med i klubbar där medlemslistorna ligger ute på webben.

Men nu är alltså Phil Pollacia omnämnd, så ni kan släppa det här försöket att misstänkliggöra beräkningar som inte ligger er i smaken. Undrar bara vad ni kommer med nästa gång. :)/MC
Jag förstår att du känner dig trängd då det alltså har fastslagits, vilket f.ö. framgår av länken du återger, att Phil Pollacia är okänd som månlandningtsvivlare i USA!

Ändå skulle de många tvivlarna där säkert med glädje ta emot hans video. Men istället har han levererat materialet till en rysk vetenskapsman (?) - ja vad skall man tro!?!

Du brukar ju avfärda enstaka vittnesmål och videoupptagningen av amerikanen Phil Pollacia är alltså det enda du åberopar, som han alltså själv kan ha fuskat ihop. Det stöds f.ö. inte av andra videoupptagningar och berättelser. Om en amerikan kom med något motsvarande som att ryssarna inte placerat något på månen skulle du naturligtvis inte godta det.

Du har alltså satsat allt på ett som det visat sig osäkert kort, vars tillförlitlighet kan ifrågasättas!!

Och därmed torde diskussionen här kunna avslutas.....

Användarvisningsbild
mythcracker
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av mythcracker » 19 augusti 2011, 22:20

Jag går tillbaka till Phil Pollacias film.

Här är två bilder på när skuggan först kryper fram ur hålet i molnet - 1:02.51 i Phils video (en skugga börjar bukta ut till vänster om hålet), och när raketen har flyttat sig åt vänster en hel längd - 1:02.52 in i filmen. Den gångna tiden är således omkring en sekund.

Det som är intressant med den andra bilden är att raketbotten har alldeles precis lämnat kontakten med molnhålets kant, vilket gör att man inte behöver spekulera över molnets vinklar och molnets topografi på ovansidan -- oavsett hur molnet lutar eller hur vågigt eller bergigt det är ovanför, så blir resultatet just denna skugga. Och skuggans botten ligger som sagt precis i kontakt med hålets kant, vilket betyder att raketens nos har lyft från molntäckets undre basyta upp till en nivå där raketens botten precis har kommit in i molnet och börjar ge en skugga vid hålets kant.

Tycker att dessa två bilder talar klarspråk.

Men för att ytterligare understryka att det inte alls handlar om NASA:s deklarerade 920 m/s, så tog jag och stoppade videon efter 1:02.56, d.v.s. 5 sekunder efter nosens ingång in i molnet, och 4 sekunder efter det att hela raketen har gått in i det. Det ser onekligen ut som om raketen fortfarande befinner sig relativt nära molnet, ca 400-500 meter från molnets bas. Den effekten och avståndet uppfattas tydligare när man tittar på videon. Bl.a. så ser man de där "bang-ringarna" klinga av sekunderna innan, ungefär vid 1:02.54 in i filmen, och de ringarna ser ut att ligga väldigt nära ingångshålet. Hade raketen farit fram med en fart av 920 m/s så hade raketens botten redan hamnat på 3,7 kilometers avtånd från hålet. Så verkar det definitivt inte vara fallet här.

Fartuträkningen förefaller således ganska korrekt, den kan i alla fall inte diffa mer än 10% åt det ena eller det andra hållet. Således 100 meter +-10 meter i hastighet.

/MC
Bilagor
Phil Pollacia - 1.02.51 - raketskuggan börjar krypa fram ur molnet, man ser den mörka spetsen till vänster.jpg
Phil Pollacia - 1.02.51 - raketskuggan börjar krypa fram ur molnet, man ser den mörka spetsen till vänster.
Phil Pollacia - 1.02.51 - raketskuggan börjar krypa fram ur molnet, man ser den mörka spetsen till vänster.jpg (10.53 KiB) Visad 472 gånger
Phil Pollacia - 1.02.52 - raketskuggan har gjort en full längd, raketbotten har precis lämnat hålet bakom sig, 1 sekund har förlöpt.jpg
Phil Pollacia - 1.02.52 - raketskuggan har gjort en full längd, raketbotten har precis lämnat hålet bakom sig, 1 sekund har förlöpt.
Phil Pollacia - 1.02.52 - raketskuggan har gjort en full längd, raketbotten har precis lämnat hålet bakom sig, 1 sekund har förlöpt.jpg (10.62 KiB) Visad 472 gånger
Phil Pollacia - 1.02.56 - raketen 5 sekunder efter ingången i molnet, avståndet verkar vara 400-500 m till molnets bas.jpg
Phil Pollacia - 1.02.56 - raketen 5 sekunder efter ingången i molnet, avståndet verkar vara 400-500 m till molnets bas.
Phil Pollacia - 1.02.56 - raketen 5 sekunder efter ingången i molnet, avståndet verkar vara 400-500 m till molnets bas.jpg (10.47 KiB) Visad 472 gånger
USA:s månlandningsprogram (forum): http://moonlandings.ecommunity.se/viewforum.php?f=1

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 19 augusti 2011, 22:26

mythcracker skrev:

VOLUNTEER SPOTLIGHT!
PHIL POLLACIA

Men nu är alltså Phil Pollacia omnämnd, så ni kan släppa det här försöket att misstänkliggöra beräkningar som inte ligger er i smaken. Undrar bara vad ni kommer med nästa gång. :)

/MC
Ok iom att jag inte gillar kommentaren om att jag letat dåligt. Så undrar jag om du tycker att det där är ett debunkforum? Att mannen finns bevisar inget, din "vetenskapsman" kan ha tagit vem som helst i Apollo- projektets utkant och använt. Men som jag skrev: Det är inte nödvändigt med en källdiskussion om den här filmen. Iom att det inte finns några värden på vinklar är filmen en enda stor axelryckning. Påståenden att Apollo XI kanske höll 250 km/h fart efter över en minuts flygning visar hur fel det blir. Hade den gjort det hade den nämligen inte ens nått till den angivna höjden på den angivna tiden...

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 19 augusti 2011, 22:29

mythcracker skrev:Jag går tillbaka till Phil Pollacias film.

Här är två bilder på när skuggan först kryper fram ur hålet i molnet - 1:02.51 i Phils video (en skugga börjar bukta ut till vänster om hålet), och när raketen har flyttat sig åt vänster en hel längd - 1:02.52 in i filmen. Den gångna tiden är således omkring en sekund.

Det som är intressant med den andra bilden är att raketbotten har alldeles precis lämnat kontakten med molnhålets kant, vilket gör att man inte behöver spekulera över molnets vinklar och molnets topografi på ovansidan -- oavsett hur molnet lutar eller hur vågigt eller bergigt det är ovanför, så blir resultatet just denna skugga. Och skuggans botten ligger som sagt precis i kontakt med hålets kant, vilket betyder att raketens nos har lyft från molntäckets undre basyta upp till en nivå där raketens botten precis har kommit in i molnet och börjar ge en skugga vid hålets kant.

Tycker att dessa två bilder talar klarspråk.

Men för att ytterligare understryka att det inte alls handlar om NASA:s deklarerade 920 m/s, så tog jag och stoppade videon efter 1:02.56, d.v.s. 5 sekunder efter nosens ingång in i molnet, och 4 sekunder efter det att hela raketen har gått in i det. Det ser onekligen ut som om raketen fortfarande befinner sig relativt nära molnet, ca 400-500 meter från molnets bas. Den effekten och avståndet uppfattas tydligare när man tittar på videon. Bl.a. så ser man de där "bang-ringarna" klinga av sekunderna innan, ungefär vid 1:02.54 in i filmen, och de ringarna ser ut att ligga väldigt nära ingångshålet. Hade raketen farit fram med en fart av 920 m/s så hade raketens botten redan hamnat på 3,7 kilometers avtånd från hålet. Så verkar det definitivt inte vara fallet här.

Fartuträkningen förefaller således ganska korrekt, den kan i alla fall inte diffa mer än 10% åt det ena eller det andra hållet. Således 100 meter +-10 meter i hastighet.

/MC
Mycket tyckande, många gissningar. Fortfarande inga vinklar.

Användarvisningsbild
mythcracker
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av mythcracker » 19 augusti 2011, 22:31

Stilleben skrev:Jag förstår att du känner dig trängd då det alltså har fastslagits, vilket f.ö. framgår av länken du återger, att Phil Pollacia är okänd som månlandningtsvivlare i USA!
Du missar skogen för alla träden som är i vägen. Ingen har någonsin påstått att Phil Pollacia skulle vara någon månkritiker (s.k. moonhoaxer). Tvärtom, om du bemödar dig att titta på hans video så upptäcker du att det framgår av hans kommentarer att han bevittnar en historisk händelse, han talar vördnadsfullt om Neil Armstrong och annat medan en drömmande melodislinga ligger i bakgrunden och ger en mysig stämning till det hela. Så hoppa inte på Phil, han är en av dem som trodde och förmodligen fortfarande tror på att månprojektet var verkligt!

Men hans video visar tyvärr något helt annat. Han gjorde NASA:s en stor otjänst genom att stå där med sin 8 mm-kamera och filma oavbrutet i flera minuters tid.

/MC

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 19 augusti 2011, 22:32

Dalmas skrev:
Mycket tyckande, många gissningar.
Man skulle ju kunna anse dom som antaganden.
Inte för att det förändrar ditt påstående.
:)

Användarvisningsbild
mythcracker
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av mythcracker » 19 augusti 2011, 22:33

Dalmas skrev:Mycket tyckande, många gissningar. Fortfarande inga vinklar.
De "vinklarna" finns nog i så fall i din egen föreställningsvärld. Och som sagt, Phil Pollacia existerar inte. :-)

/MC

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 19 augusti 2011, 22:38

Det gör han säkert. Om vi vill kan vi dessutom maila honom. Men som jag skrev: Det är inte nödvändigt med en källdiskussion om den här filmen. Iom att det inte finns några värden på vinklar är filmen en enda stor axelryckning. Påståenden att Apollo XI kanske höll 250 km/h fart efter över en minuts flygning visar hur fel det blir. Hade den gjort det hade den nämligen inte ens nått till den angivna höjden på den angivna tiden.

Jag misstänker att den inte är debunkad tillsammans med Popovs och vad han nu hettes andra påståenden, därför att just detta "bevis" är allt för uppenbart bizzart.

Användarvisningsbild
mythcracker
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av mythcracker » 19 augusti 2011, 22:41

En annan sak som jag kom att tänka på: molnen ligger på ungefär 8 km höjd. Det har tagit Apollo-raketen 108 sekunder att ta sig dit -- och plötsligt, om man ska tro NASA och Dalmas, så skulle den skutta iväg nästan 4 km på bara 4 sekunder -- någon måste ha tryckt på full gas! Nu är vi verkligen inne på science fiction. Kapitulera, Dalmasen, du är slagen! :-D :milwink: :milsmile:

Fyra sekunder, underbart är kort. ;-)

/MC

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 19 augusti 2011, 23:02

De 8.000 meterna kommer från dig:

av mythcracker tis aug 16, 2011 9:25 pm

Nästa grej -- hastigheten är alltså 104 +- 4 meter per sekund i momentet 107-109 sekunder efter start. Jag ska vara generös nu och säger att raketen flög iväg med 104 meter per sekund redan från start. Det har gått 108 sekunder.

Ekvation: 108 sek. x 104 m/s = 11232 meter

Raketen skulle alltså i bästa fall befinna sig på 11,232 kilometers höjd.

Men eftersom raketen har en fart av, låt oss säga, 10 m/s efter 1 sekunds flygning, och kanske 15 m/s efter 2 sekunders flygning o.s.v., så är dess verkliga höjd efter 108 sekunders flygning definitivt lägre än 11,232 km. Med andra ord, det låter inte helt osannolikt det som påstås, att raketen befinner sig på 8,5 km höjd, där den här typen av moln vanligen brukar vara.

NASA vill ge oss följande information (se diagrammet under). Efter 108 sekunders flygning ligger raketen enligt dem på ca 24 kilometers höjd, vilket är ca 3 gånger högre än i verkligheten.

Raketen uppfyller således inte på långa vägar NASA:s kurva.

Jag drar inga övriga slutsatser här. Bara konstaterar det uppenbara.
Det är du som ska förklara:

Apollo XI accelerade enligt dig 30m/s på de första 7 sekunderna, 70 m/s på de följande 100 sekunderna och sedan 800 m/s de följande 60 sekunderna. Man undrar vad det var som hände? Gick han som satt på gasreglaget på dass strax efter start?

Skriv svar