Quiz: Flaggor
Re: Flagg-quiz
Långtgående kulturella kopplingar till norra Sverige och norra Sveriges närhet finnes i området.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.
Det här satt långt inne. Visste att jag sett flaggan flera gånger förut, men kunde inte komma på sammanhanget innan du nämnde kopplingarna till norra Sverige, vilket ledde in mig på Barentsregionen och -samarbetet.
Flaggan tillhör den autonoma okrugen Nentsien i Ryssland.
Helt rätt - snyggt där, Nool! Ingen lätt flagga. Nenetsien som är den federala enheten i Ryssland med minst befolkning (runt 40 000), är inte bara med i Barentsregionen utan folkgruppen nenetserna har många likheter med de nordiska samerna och ett långväga kulturellt släktskap. Nenetsernas språk är finskugriskt, deras traditionella syssla är rennäring (fortfarande mycket viktig, men främst i kollektivjordbruk). Nenetserna kallade sig förr i tiden för "saamod" men det namnet har försvunnit sedan det lånats in i ryskan som "samojed" vilket kan utläsas som "själv-ätare" på ryska. Termen har sen dess setts som förnedrande bland nenetser och man kallar sig "nenets" istället, men termen samojed är fortfarande vanlig i andra språk.nool skrev:Det här satt långt inne. Visste att jag sett flaggan flera gånger förut, men kunde inte komma på sammanhanget innan du nämnde kopplingarna till norra Sverige, vilket ledde in mig på Barentsregionen och -samarbetet.
Nool tar nästa.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.
Tack Giancarlo! Det var definitivt en klurig fråga som gjorde mig sugen på att läsa mer om de olika folkgrupperna i norra Ryssland, komier, nenetser, o.s.v.
Min fråga är (tror jag) betydligt enklare. Var hör denna flagga hemma?
Min fråga är (tror jag) betydligt enklare. Var hör denna flagga hemma?
- Bilagor
-
- que.jpg (7.85 KiB) Visad 1843 gånger
Maktsäte.
Enkel för mig, men eftersom det inte haglar svar. Washington DC
Dagens underdrift 
Helt rätt, naturligtvis. Giancarlo tar vid!
Helt rätt, naturligtvis. Giancarlo tar vid!
Har späckat schema så det blir svårt att få tid att slänga in flaggor, men här kommer nästa:

Faktiskt ingen obekant flagga i Sverige, även om ursprunget är långväga.
En mellansvensk stad har rätt stor anknytning till flaggan.
Helt korrekt. Den svenska anknytningen är till staden Södertälje, hemort för många assyrier. Element från flaggan har också hittat sig in i fotbollslaget Assyriskas symbol. wiwawo tar nästa.wiwawo skrev:assyriska flaggan
Det Brittiska ''Livräddningssällskapets'' flagga, Royal National Lifeboat Institution.
På sjömanspubarna på ''waterfronten'' i England på 50-60-talen, fanns alltid en sparbössa på baren med den flaggen...som man kunde lägga sina överblivna ''coppers'' i - Varjag
På sjömanspubarna på ''waterfronten'' i England på 50-60-talen, fanns alltid en sparbössa på baren med den flaggen...som man kunde lägga sina överblivna ''coppers'' i - Varjag
visst är det den, varjag frågar vidare