I denna tråden vill jag försöka belysa aspekter av Tysklands minkrig mot England under krigets första sex månader - till mars 1940. En period då Kriegsmarine med tekniska resurser, djärvhet och skicklighet, nådde väsentliga framgångar mot den brittiska sjöfarten. Med, må det sägas - obetydliga förluster. Men stora vinster...... England förde naturligtvis också sitt eget minkrig - som jag i korthet skall berätta om.
Mineringar är av två typer. Defensiva - och Offensiva.
Defensiva mineringar avser försvara egna vatten, inlopp och hamnar mot fientlig verksamhet.
Offensiva mineringar - görs i fiendens egna farvatten, för att störa eller förhindra fiendens sjöfart i hans egna vatten.
Det tyska minkriget jag vill beskriva i tråden, var enbart offensivt. Bortsett från de så kallade ''minspärrar'' som bägge sidor i stor hast lade ut eller påstod sig ha lagt ut kort efter krigsutbrottet.
Påstod sig ha lagt ut - var det Operativa Ordet......I september 1939 och i ''Underrättelser för Sjöfarande'' eller motsvarande publikationer på alla språk och i de flesta länder delgav de krigförande sina egna mineringar till varning för Fienden och aktsamhet för Handelssjöfarten.
Här en tysk karta över tyska och brittiska mineringar från slutet av december 1939 - Den visar i blått de tyska Westwall och Martha spärrarna i Helgolandbukten och i nordvästlig riktning och, i brunt, de brittiska, överlappande de tyska, i Helgolandbukten. Men även visande en massiv minmur täckande i stort sett hela Englands östkust från Themsenmynningen till norr om Aberdeen.
Redan ordet ''minspärr'' låter ju betryggande solidt och bra. Men verkligheten var, att ''skrytspärr'' hade varit mera passande. För parternas utfärdande av ''minerade områden'- var mest skryt.
Vi tar en titt på de tyska Westwall & Martha-fälten. Deras totala yta, var omkring 20 000 km2!
Vari minutläggare, kryssare och jagare - under sju intensiva mineringsdagar 4:e - 17:e september lade ut 3879
kontaktminor.
Det - betyder att varje Fem Kvadratkilometer - försvarades av - En Mina
Den enda förlusten under hela operationen - var Motortorpedbåten S 17. Avskriven p.g.a. ''väderskador''
Som synes - en ytterst porös minspärr!
Men, den engelska - på kartan ovan, var en triumf för brittiska propaganda.
Förutom ett mindre minfält att spärra Engelska Kanalen, existerade den inte. Ett par jagare hade droppat några dussin minor nära Helgoland...resten var bluff
När Royal Navy i november, lyckades finna tid för en minläggare att släppa cirka 220 minor i den tilltänkta östkustspärren - bar det sig inte bättre än att stackars ADVENTURE - som, efter lagt sitt första minfält på hemväg mot Themsen - blev det första av Flottan Skepp att möta Tysklands Hemliga Vapen; Magnetminan!
forts. följer, Varjag