Problemet är bara att din okunskap verkar ligga på en sådan nivå att du har svårt att ställa meningsfulla frågor om ämnet. Jag ska dock försöka förklara hur man kan leva med att vara kommunist. Detta är ett exempel på hur många kommunister tänker och inte nödvändigtvis hur jag själv resonerar. Tänk på det om du vill undvika "dålig stämning".mrsund skrev:Kul, jag försökte utveckla min tidigare dåligt ställda fråga och har inga propagandatankar, skrev jag något ovan som är osant???LasseMaja skrev:Detta är en tråd med frågor om Marxistisk teori. Låt bli att göra det till antikommunistisk agitation!mrsund skrev:2.ok, att varenda försök till kommunism har ju misslyckats, på en del platser har det tex lett till miljontals döda, hur lever man med det som kommunist, det skulle tagit knäcken på min idealism?
Den marxistiska teorin änvänds väl av andra för att bygga upp ett samhällssystem därav frågorna.
Dela upp tråden i en ny om du inte tycker att det passar in här, blir så j*kla dålig stämmning här ibland.
Jag kan förstå att det är frustrerande för belästa med kanske högskolepoäng på detta område när de ser mina eller andras frågor, jag ber så hemskt mycket om ursäkt för min okunskap.
"Kommunismen" som samhällstillstånd var något som de sovjetinspirerade staterna såg som en avlägsen utopi att sträva efter. Att man ännu inte nått dit är inte nödvändigtvis att betrakta som ett misslyckande då man bland annat kan hävda att det mänskliga samhället helt enkelt inte varit moget nog för att uppnå detsamma. Att det hänt mycket hemskheter i det förflutna och att meningsfränder gjort allvarliga politiska misstag är inte ett argument för att lägga sig ner och dö. Det finns trots allt fortfarande möjlighet att skapa ett bättre samhälle än det rådande.
Sedan så är det överlag inte särskilt givande att ställa psykologiserande frågor i stil med: "Hur kan du leva med dig själv när du har de där korkade åsikterna?"