Fråga 1 om kapitalismens framtid:
Jag kan tänka att kapitalismen (marknadsekonomi i samhället i stort) funkade bra under industrieploken/nittonhundratalet. Utfallet blev någorlunda jämlikt eftersom det mesta värdet genererades av arbete. Exempel: Om Ann-Charlotte föddes rik och lökade igenom livet och Elinor föddes fattig men pluggade stenhårt och gjorde en god men ordinär karriär så dog de ungefär lika rika. Om världen förändras, vilket en del påstår håller på att hända, så att det mesta värdet genereras av kapital så kommer garanterat Ann-Charlotte att dö rikast. Hur ser kapitalismens framtid ut om den så totalt gynnar "de rika" att "alla" uppfattar det som klart orättvist?
Fråga 2 om samma ämne:
Den gamla vanliga nationalekonomiska teorin antar (typ) att värden uppstår i industriell tillverkning genom kombination av kapital, insatsvaror och arbetskraft. Eftersom ingen kan få någon av dessa komponenter billigare än alla andra (förutom vissa oftast temporära monopol) så kan ingen i längden uppnå ekonomisk
world domination. Dagens storföretag har andra tillgångar än fabriker (som kan kopieras av andra) såsom användare, personlig data, content och håller sina kunder instängda på olika sätt.
Jag kan bygga en bilfabrik på min tomt (om tomten vore stor nog) och konkurrera med Volvo men även om jag bygger en bättre mjukvara än vad facebook har så skulle det vara ganska värdelöst innan jag har någon miljard användare. På så sätt har industrierans storföretag alltid hotats (och ofta ersatts) om dom levererat dåligt, helt enligt nationalekonomisk teori, men vad händer med nya tidens företag? Om facebook och det gänget på så sätt blir skyddade mot konkurrens, kommer kapitalismen att behålla sin legitimitet som samhällets effektiva leverantör av gods och varor?
Vem har bäst svar om framtiden, Amund eller Davian?
Mackan L skrev: ↑11 september 2022, 13:47
Nu blir det liksom med vänsterkanten femtielva olika definitioner etc men det är ju en del av det intressanta.
Word!