a81 skrev: ↑2 juli 2026, 09:48
Jag tänker framför allt den slitna klyschan "Sverige var ett av Europas fattigaste länder på 1800-talet". Visst hade Sverige förhållandevis låg BNP per capita men lönerna för arbetare var bland de högsta I Europa:
https://www.uu.se/nyheter/2020/2020-09- ... 1800-talet
Problemet var att en mycket stor andel av befolkningen levde av självhushållning som inte syns i BNP-siffrorna.
Dessutom var Sverige i absolut världstopp när det gällde läskunnighet och medellivslängd på 1800-talet.
Sverige var också tidigt när det gällde nyheter. Förutom avlägnas trakter i exempelvis Dalarna hade allmogen tidigt en ganska borgerlig livsstil. Dessutom var korruptionen låg, rättssäkerheten hög och det fanns grundläggande trygghet I form av fattigvård och gratis sjukvård för fattiga.
Tillsammans med Schweiz och Norge var sannolikt Sverige ett av de minst dåliga länderna i Europa att bo i för vanligt folk på 1800-talet. USA var dock självklart mycket mer välmående.
Jag håller med dig här. Det fanns helt klart segment av det svenska samhället som hade det fattigt och dåligt - backstugusittare, statare, torpare på land som i längden inte kunde bära för en hel familj och som fick jobba både dagsverken, på sitt eget torp och något annat jobb för att få ihop nödtorften, men Sverige som helhet var inte fattigt. Vi saknar en del prestigebyggnader som slott, borgar och katedraler för att vår överklass inte var riktigt lika rik som resten av Europas - delvis för att vi hade en jämnare inkomstfördelning.
Livegna i Polen, Ryssland, arrendebönder i Ungern och Östpreussen hade det betydligt värre än svenska bönder under samma tid.
Det här är en rätt bra graf för att se lite data. Värt att nämna är att England och Holland är de rikaste länderna i världen mot slutet av grafen, och att England redan var i början av sin industriella revolution 1800.
Man kan notera att svenska bönder var rika nog att skapa en helt egen typ konst med allmogekonsten, med rikt dekorerade möbler, överdådigt dekorerade folkdräkter, skådesängar m.m., något jag inte känner till från något annat land.