Tyskland som resmål

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Re: Tyskland som resmål

Inlägg av Battler » 10 augusti 2026, 12:22

Hans skrev:
10 augusti 2026, 11:44
Var du i Munster nu?
Nästa blev:
https://daspanzermuseum.de/

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 10 augusti 2026, 12:25

Väntar med spänning.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av sveahk » 10 augusti 2026, 12:35

Fina bilder på anläggningar och saker. Ett historiskt område som hitintills legat lite utanför mitt intresse - nu har du öppnat dörren, tack för det!

Koblenz ja, visste inte att de nu satt stopp för fotografering (sedan 3 mars 2026) - men helt ogrundat är det tyvärr inte:

Stand 3 März 2026: "Es gilt auf Grund der Einstufung als militärischer Sicherheitsbereich ein allgemeines Fotografierverbot."

(Allmänt förbud: På grund av Bundeswehrs gällande säkerhetsföreskrifter för militära anläggningar är det förbjudet att fotografera och filma på plats. Skäl till bestämmelsen: Samlingen befinner sig inom en aktiv militär anläggning, och Bundeswehr har skärpt säkerhetsbestämmelserna för filmning och fotografering i sina anläggningar.)

Hans K

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 10 augusti 2026, 13:36

sveahk skrev:
10 augusti 2026, 12:35
Fina bilder på anläggningar och saker. Ett historiskt område som hitintills legat lite utanför mitt intresse - nu har du öppnat dörren, tack för det!

Koblenz ja, visste inte att de nu satt stopp för fotografering (sedan 3 mars 2026) - men helt ogrundat är det tyvärr inte:

Stand 3 März 2026: "Es gilt auf Grund der Einstufung als militärischer Sicherheitsbereich ein allgemeines Fotografierverbot."

(Allmänt förbud: På grund av Bundeswehrs gällande säkerhetsföreskrifter för militära anläggningar är det förbjudet att fotografera och filma på plats. Skäl till bestämmelsen: Samlingen befinner sig inom en aktiv militär anläggning, och Bundeswehr har skärpt säkerhetsbestämmelserna för filmning och fotografering i sina anläggningar.)
Tack för de vänliga orden, och informationen om fotoförbudet.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 11 augusti 2026, 12:38

Övernattade i Hannover-Garbsen. Lördag, men det gick ändå sakta på Autobahn (kanske för att alla vanliga tyskar skall ut med bilen). Tog ut kurs mot Panzer-museum i Munster, drygt en timme, men det blev två timmar. Panzermuséet var sig likt, men nu hade de 2 st Tiger I, en av plast och en av stål. Käkade en Cheeseburgare efteråt, på restaurangen Heide Imbiss utanför Pz-museum. Hade bokat hotell i Kiel, det rulla på bra upp till Hamburg, där tog det stopp, vägbyggen och mycke trafik är ingen bra kombination. Sedan det släppte, gick resten av resan bra.
P1000176.JPG
Börjar närma mig Panzer-museum, skyltat redan på motorvägen.
P1000177.JPG
Deutsches Panzermuseum i Munster, Adress: Hans-Krüger-Straße 33
P1000196.JPG
Museiekopia i plast.
P1000200.JPG
Vikt plast-tiger 2.7 ton knappt 5 % av orginalets 56 ton.
P1000202.JPG
Muséets andra Tiger I, tillverkad i pansar/stål.
P1000240.JPG
Panzerhaubitze 2000
P1000248.JPG
Leopard 2 A6 (om intresse finns, kan jag lägga upp mer bilder från Pz-museum i en egen tråd).
P1000296.JPG
Shoppen, blir ett inköp när jag hittar den engelska versionen.
20260711_153446.jpg
Tog sikte på Kiel efter Munster, trafiken flöt bra upp till Hamburg, men sedan blev det "Stau".

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Borussia » 11 augusti 2026, 13:25

Häftig resa Battler, gillar de där nedlagda industrianläggningarna, lite apokalyptiskt och "Walking Dead" känsla..me like. Men en Tiger i plast, det har jag svårt för och förstå syftet med, gränsen går vid den i metall som delvis mig veterligen är ett hopplock av flera tigrar och när delarna tog slut så tillverkade man helt enkelt nya för att få ihop bygget.
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 11 augusti 2026, 21:25

Borussia skrev:
11 augusti 2026, 13:25
Häftig resa Battler, gillar de där nedlagda industrianläggningarna, lite apokalyptiskt och "Walking Dead" känsla..me like. Men en Tiger i plast, det har jag svårt för och förstå syftet med, gränsen går vid den i metall som delvis mig veterligen är ett hopplock av flera tigrar och när delarna tog slut så tillverkade man helt enkelt nya för att få ihop bygget.
Tack för de vänliga orden.
Ja de nerlagda industrierna är mäktiga, kul att de bevarat dem som muséer.
Jag var på två stycken, men de har bevarat långt fler i Ruhr området.
https://de.wikipedia.org/wiki/Route_der_Industriekultur

https://www.route-industriekultur.ruhr/en/

Tiger-stridsvagnen med nummer 222, är tydligen den andra Tiger I från Christiaan Hoebig-kollektionen. Skrothandlaren som räddade tillräckligt med delar från Tiger I-stridsvagnar för att återskapa två Tiger I-stridsvagnar.

https://www.landmarkscout.com/tiger-i-i ... eavy-tank/

Skriv svar