Undrar nu när amerikanerna håller på med en "demokratisering" i Afganistan o Irak, att hur man demokratiserade Tyskland under början av 50 talet? Hur gick det till, step by step?
Tackar för alla svar!
/Martin
Demokratiseringsprocess i Tyskland?
- Perra
- Medlem
Det var en faslig skillnad mot nu, man hade att göra med ett folk som dels inte hade anledning att förvänt sig några milda tag, dessutom var all deras motståndsvilja knäckt, deras städer och liv var alla slagna i spillror. Man började från scratch helt och hållet. Sammarbetsviljan var ojämförbar med idag. Sådana terroraktioner som vi ser i irak, ägde inte rum. Det var mer eller midnre samma situation i både Tyskland, Italien och Japan. Man ville börja om, till saken hör att alla dessa länder, hade någon form, om än liten, av demokratisk spillra till tradition.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Nurnbergrattegangen var en viktig del i att reformera Tyskland. Det gallde val att verkligen visa att nazistregimen inte hade varit nagot bra. Hur framgangrik denna och andra denazifieringsprocesser var vet jag inte.
Jag kan ocksa misstanka mig att man inte ville gora om misstaget fran forsta varldskriget, denna gang skulle Tyskland veta att man var besegrad. Detta andrades dock ratt snabbt nar Kalla kriget inleddes. Det kanske skulllevara vart om USA kunde uppfinna en gemensam fiende for den genomsnittliga amerikanen, afghanistanen och irakiern.
/Martin
Jag kan ocksa misstanka mig att man inte ville gora om misstaget fran forsta varldskriget, denna gang skulle Tyskland veta att man var besegrad. Detta andrades dock ratt snabbt nar Kalla kriget inleddes. Det kanske skulllevara vart om USA kunde uppfinna en gemensam fiende for den genomsnittliga amerikanen, afghanistanen och irakiern.
/Martin
-
Luonas Taemrem
- Medlem
Nürnbergrättegångarna funkade nog bra, enda tills konflikten med Sovjet började torna upp sig. Då behövdes det kunnig tysk personal och många gamla nazister återinsattes i sina tjänster.
En koppling till irak kan göras, USA skulle nog tjänat på att inbegripa gamla Baathpartister, bestraffa de ledande och låt de små fortsätta eftersom de har kunskapen.
En koppling till irak kan göras, USA skulle nog tjänat på att inbegripa gamla Baathpartister, bestraffa de ledande och låt de små fortsätta eftersom de har kunskapen.