Demokratiseringsprocess i Tyskland?

Skriv svar
Marco
Medlem
Kontakt:

Demokratiseringsprocess i Tyskland?

Inlägg av Marco » 2 november 2004, 09:28

Undrar nu när amerikanerna håller på med en "demokratisering" i Afganistan o Irak, att hur man demokratiserade Tyskland under början av 50 talet? Hur gick det till, step by step?

Tackar för alla svar!

/Martin

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 2 november 2004, 10:02

Det var en faslig skillnad mot nu, man hade att göra med ett folk som dels inte hade anledning att förvänt sig några milda tag, dessutom var all deras motståndsvilja knäckt, deras städer och liv var alla slagna i spillror. Man började från scratch helt och hållet. Sammarbetsviljan var ojämförbar med idag. Sådana terroraktioner som vi ser i irak, ägde inte rum. Det var mer eller midnre samma situation i både Tyskland, Italien och Japan. Man ville börja om, till saken hör att alla dessa länder, hade någon form, om än liten, av demokratisk spillra till tradition.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 2 november 2004, 10:26

Glöm inte heller ryssen. Efterkrigstyskland och de västliga segrarmakterna hade ett starkt gemensamt intresse av att försäkra sig om ömsesidiga lojaliteter för att kunna stå emot det på den tiden militärt mycket starka östblocket. Sådana incitament saknas i Mellanöstern.

/ Probstner

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 2 november 2004, 10:47

Ok, jag förstår att situationen var annorlunda då, men ändå? Hur gick det till med byggande av en "ny" demokrati i Tyskland? Vem fick bilda den första civil regeringen osv?

Tack annars för svaren!

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 3 november 2004, 20:32

Nurnbergrattegangen var en viktig del i att reformera Tyskland. Det gallde val att verkligen visa att nazistregimen inte hade varit nagot bra. Hur framgangrik denna och andra denazifieringsprocesser var vet jag inte.

Jag kan ocksa misstanka mig att man inte ville gora om misstaget fran forsta varldskriget, denna gang skulle Tyskland veta att man var besegrad. Detta andrades dock ratt snabbt nar Kalla kriget inleddes. Det kanske skulllevara vart om USA kunde uppfinna en gemensam fiende for den genomsnittliga amerikanen, afghanistanen och irakiern.

/Martin

Luonas Taemrem
Medlem

Inlägg av Luonas Taemrem » 3 november 2004, 20:39

Nürnbergrättegångarna funkade nog bra, enda tills konflikten med Sovjet började torna upp sig. Då behövdes det kunnig tysk personal och många gamla nazister återinsattes i sina tjänster.

En koppling till irak kan göras, USA skulle nog tjänat på att inbegripa gamla Baathpartister, bestraffa de ledande och låt de små fortsätta eftersom de har kunskapen.

Skriv svar