Lordbaldur skrev:Såg inte att du var moderator, Gutekrigaren.
Eftersom jag deltar i diskussionen här använder jag förstås inte min moderatorstatus annat än till eventuellt någon praktiskt ärende.
Lordbaldur skrev:Ok, jag kommer med källor snart. Det var källor du ville ha, eller hur?
Yes.
Lordbaldur skrev:Och eftersom jag inte kan slå på en SVT kanal utan att höra ordet "utredning" så tycker jag att det är en ett bevis för att utredningar och byråkrati är en viktig del av vår kultur.
Naturligtvis är det så. Ett rationellt beslutsfattande i en rationell förvaltning förutsätter ett rationellt utredningsväsende. Glöm inte att lagstiftning gäller för alla medborgare. För att lagstifta måste man alltså utvärdera gällande lag (det kanske bara är en medieanka att våldtäkterna går upp, rattfylleriet ökar, studeimedlen är för låga, polisen är ineffektiv etc), se vilka konsekvenser ny lagstiftning skulle medföra samt inhämta synpunkter från berörda grupper. Inte så smart att lagstifta inom jordbruksområdet utan att höra bönder och livsmedelsindustir först, eller SLU.
Lordbaldur skrev:Kanske är utredningar en lika stor del av Engelsmännens vardag som våran. Då är det en del av Engelsk och Svensk kultur.
Det är en del av rationell förvaltningskultur. Som sagt, hur fattar man komplicerade beslut utan relevant underlag? Rationella beslut alltså.
Lordbaldur skrev:Personligen, och detta är inte på något sett fakta, tror jag inte att politiker gör någonting om de inte tjänar de själva.
Det är mycket riktigt inte fakta, på något vis. Statsvetenskapen visar att politisk handling bland annat styrs av idéer (dvs att politiker har en övertygelse och vill handla efter den i möjligaste mån) och av väljarstöd (dvs att politiker följer väljarna i stor utsträckning, och det är ju som det är tänkt). Men vi kan ta ett logiskt exempel: Den stora majoriteten politiker i Sverige tjänar inte på sitt engagemang, snarare förlorar de. De finns på kommunal- och landstingsnivå och får ytterst små arvoden, samt tvingas avsätta mycket tid. Ändå engagerar de sig. Med andra ord arbetar de trots att de inte tjänar något, samt att de inte ses med blida ögon för det mesta.
Lordbaldur skrev:Och det verkar som att tillsätta utredningar är ett väldigt populärt sett för Svenska politiker att lösa problem, och vissa allmänheten att de bryr sig.
Naturligtvis kan det vara bekvämt att tillsätta en utredning för att skjuta fram besluten. Men säg de instrument och företeelser som inte missbrukas? Och faktum kvarstår: Även bekväma beslutsförslag måste beredas korrekt för att bli effektiva, inte krocka med andra lagar, inte leda fel med mera.
Lordbaldur skrev:Och ursäkta om mina meddelanden har verkat otrevliga, det var inte min mening.
Ingen fara.
Mvh Petter