Krigsmaktens stöd till civila samhället?!?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Krigsmaktens stöd till civila samhället?!?

Inlägg av MD650 » 9 april 2007, 14:59

Hittade ett militärt reglemente från 1958: Föreskrifter för Militär trupps användning av vapen för att upprätthålla allmän ordning m.m.
Ådalen -31 verkar inte ha påverkat synen på ovanstående.
Spränghandgranater böra med hänsyn till deras stora verkan och faran för truppen (Sic!) endast komma till användning, då övriga stridsmedel icka ha gjort tillräcklig verkan för ändamålets nående.
:)

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 9 april 2007, 15:45

Även om Ådalen rent praktiskt omöjliggjorde att militär sattes in för polisiära uppgifter så skall det uttryckliga förbudet ha kommit först någon gång på femtio- eller sextiotalet.

Kan återkomma med källa om intresse finns.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 9 april 2007, 16:21

Wooster skrev:Även om Ådalen rent praktiskt omöjliggjorde att militär sattes in för polisiära uppgifter så skall det uttryckliga förbudet ha kommit först någon gång på femtio- eller sextiotalet.

Kan återkomma med källa om intresse finns.
Har svagt för mig att jag läst att det var sent 60-tal eller tidigt 70-tal. Men är osäker.

Användarvisningsbild
Matsan
Medlem

Inlägg av Matsan » 10 april 2007, 09:22

Jag har tämligen bestämt för mig att det här har varit uppe i någon tråd förut. Vad jag minns av diskussionen då så var det förvånsvärt sent som det verkligen tydliggjordes att militär inte fick användas mot civilpersoner.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 10 april 2007, 09:22

Matsan skrev:Jag har tämligen bestämt för mig att det här har varit uppe i någon tråd förut. Vad jag minns av diskussionen då så var det förvånsvärt sent som det verkligen tydliggjordes att militär inte fick användas mot civilpersoner.
Jo, jag känner igen detsamma.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 10 april 2007, 09:58

Användarvisningsbild
Matsan
Medlem

Inlägg av Matsan » 10 april 2007, 10:55

Tack Hans!

Användarvisningsbild
Urban
Medlem

Inlägg av Urban » 10 april 2007, 17:31

Hur är det med de diskussioner som har synts då och då i massmedia ang. att militären ska få verka mot civila alt. terrorister?

Dvs, finns det något konkret eller är det bara en tidningsanka?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 10 april 2007, 17:38

En av FM:s uppgifter är att stödja samhället vid svåra situationer.
Att verka mot civila i Sverige är inte aktuellt.
Åtminstone inför FB 2004 så föreslog ÖB att lagar och förordningar ändras så att FM kan stödja samhället vid storskalig terrorism.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 10 april 2007, 18:54

Är terrorister civila eller kombatanter?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 10 april 2007, 19:33

Psilander skrev:Är terrorister civila eller kombatanter?
Följer de krigets lagar, lyder under ansvarigt befäl, bär vapnen öppet e.t,c.blir de kombatanter - gör de det inte är de väl illegala kombatanter och får inte skydd av krigslagana. Hinner inte kolla nu utan det är från mitt välkonserverade (alkohol) minne.

MVH

Hans

Spaningsledaren
Tidigare medlem

Inlägg av Spaningsledaren » 10 april 2007, 20:04

När det gäller insatsen av grovt fysiskt våld förfogar statsmakterna över, i huvudsak, två verktyg: polisen och militären.

För båda dess organ gäller sedan, precis som för alla andra samhällsorgan, att de organiseras, utrustas och utbildas för sina resp. uppgifter.

Ingendera organisationen hittar s.a.s på uppgifter på egen hand utan, som antytts, allt väsentligt är förutsett i förväg och därefter, som ett led i förberedelserna har sedan instruktioner och tillämpningsanvisningar utformats.

Om det nu är så att statsmakterna beslutat att militär, under inga som helst omständigheter, skall ingripa mot det vi kan beteckna som grupper av medborgare inom landet, åligger det sedan precis samma statsmakter att noga ange under vilka omständigheter, om överhuvudtaget, polisen skall göra jobbet. Då blir det sedan, i princip, polis i stället för militär som i förekommande fall skall kasta de där spränghandgranaterna. Svårare är det inte. Skulle det sedan vara så att statsmakterna, under inga som helst omständigheter, vill ta på sitt ansvar att sätta in dessa stridsmedel har de bara att utfärda motsvande instruktion. Svårare är det inte. Dock blir dem då, i det skarpa och möjligen helt exceptionella läget, också okastade. Som man bäddar får man ligga.
Allt på statsmaktens ansvar.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 10 april 2007, 20:24

Spaningsledaren skrev: Om det nu är så att statsmakterna beslutat att militär, under inga som helst omständigheter, skall ingripa mot det vi kan beteckna som grupper av medborgare inom landet, åligger det sedan precis samma statsmakter att noga ange under vilka omständigheter, om överhuvudtaget, polisen skall göra jobbet. Då blir det sedan, i princip, polis i stället för militär som i förekommande fall skall kasta de där spränghandgranaterna. Svårare är det inte. Skulle det sedan vara så att statsmakterna, under inga som helst omständigheter, vill ta på sitt ansvar att sätta in dessa stridsmedel har de bara att utfärda motsvande instruktion. Svårare är det inte. Dock blir dem då, i det skarpa och möjligen helt exceptionella läget, också okastade. Som man bäddar får man ligga.
Allt på statsmaktens ansvar.
Jag skulle, nådens år 2007, vilja se statsmakterna ge polisen eldstillstånd med hgr. Jag tror inte det är realistiskt. Anvisningarna jag hänvisade till är snart 50 år gamla.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 10 april 2007, 21:10

"Förbudet" mot att använda militär trupp mot egen civilbefolkning är indirekt. Det finns ingen lag eller förordning som förbjuder insats av militär mot civila.

Däremot så styr 1973 års Regeringsform upp under vilka omständigheter som Regeringen får sätta in Försvarsmakten:
10 kap 9 § Regeringen får insätta rikets försvarsmakt eller del därav i strid för att möta väpnat angrepp mot riket. Svensk väpnad styrka får i övrigt insättas i strid eller sändas till annat land endast om
1. riksdagen medgiver det,
2. det är medgivet i lag som angiver förutsättningarna för åtgärden,
3. skyldighet att vidtaga åtgärden följer av internationell överenskommelse eller förpliktelse som har godkänts av riksdagen.
Det som är aktuellt här är punkt 2, det är medgivet i lag som angiver förutsättningarna för åtgärden. Eftersom det idag inte finns någon lag som anger att försvarsmakten får sättas in för upprätthållande av allmän ordning så får den heller inte göra detta. Däremot finns det en lag om skyddsobjekt som ger försvarsmakten rätt att sättas in mot civila om det sker i form av skyddsvakter som bevakar ett skyddsobjekt.

Så sammanfattningsvis kan man säga att "förbudet" tillkom i och med den nuvarande regeringsformen i början på 70-talet. Denna utgör dock inget absolut hinder, utan det enda som krävs är att riksdagen stiftar en lag som medger att regeringen sätter in försvarsmakten mot civila.

Spaningsledaren
Tidigare medlem

Inlägg av Spaningsledaren » 11 april 2007, 19:23

Till MD 650: Instämmer! Detta redan av det skälet att jag väl betvivlar att polisen är utbildad i användningen av eller, ännu mindre, har tillgång till dessa stridsmedel.
Så det lär inte bli något av med detta heller.

Sedan, annan synpunkt, om vi nu skall ta oss mer tid md just det här, kan vi läsa i den inledande texten att dessa spränghandgranater alltså är knepiga att använda Pv ett säkert sätt.

Varningsorden avser nämligen inte målen för granatkasten utan riskerna för de som kastar.

Här kan ju den som vill sedan fråga sig om motsvarande varning fanns också m.a.p. deras tänkta användning mot fientlig trupp. Om ja vore allt gott och väl.

Då kan vi, i all enkelhet, läsa den citerade meningen som en allvarsam maning till truppens befäl: "Tänk er noga för innan ni delar ut dessa stridsmedel till mannarna! Gör allt ni rimligen kan för att dessförinnan söka lösa uppgiften med andra medel - utan insats av just sphgr"

Om nej vore innebörden, paradoxalt nog, att den militär som (i dessa exceptionella fall o.s.v.) eventuellt skulle komma att (som yttersta utväg o.s.v) använda de här spränghandgranaterna mot "civilister" skulle omfattas av strängare egenskyddsbestämmelser än motsv. användning mot "militärer".
Detta vore väl, i sig, sedan ganska konstigt.

Till sist vill jag hänvisa till orden om rikets fiender.
Hela debatten om miltärens icke-insats för ordningens upprätthållande uppfattar jag som okontroversiell. Detta ses allmänt som en polisiär uppgift.

Dock kan kanske inte, fullkomligt och en gång för alla, uteslutas att uppror eller terrorism eller annat i den vägen också helt inom rikets gränser skulle kunna, i vidriga fall, anses utgöra just hot mot rikets säkerhet. Redan här skulle saken då komma i ett s.d.h. annat beslutsläge.

Låt oss hoppas att de här perspektiven blivit föremål för utredning och beslut samt att erforderliga förberedelser därefter i vederbörlig ordning vidtagits.

Skriv svar