Krigsplacering för "civilister"...
Krigsplacering för "civilister"...
Vilka personer som inte gjort lumpen blev tidigare krigsplacerade och vilka positioner/grader fick de?
Blev intresserad av att veta mer sedan en kompis berättat att hans mor (överläkare m.m.) var krigsplacerad (kommer inte ihåg om det var vid stab eller på militärsjukhus) som läkare med en generalspersons grad (kommer inte heller här exakt vilken). Tror absolut på vad han sagt, men det vore kul att veta mer om hur krigsorganisationen fungerade...
Blev intresserad av att veta mer sedan en kompis berättat att hans mor (överläkare m.m.) var krigsplacerad (kommer inte ihåg om det var vid stab eller på militärsjukhus) som läkare med en generalspersons grad (kommer inte heller här exakt vilken). Tror absolut på vad han sagt, men det vore kul att veta mer om hur krigsorganisationen fungerade...
-
Gutekrigaren
- Medlem
Fanns det inte till och med personer som inte fick/behövde göra lumpen därför att man ansåg att det i krigstid var viktigare att de behöll sitt civila yrke (och därmed var krigsplacerade där) än mobiliserades in i ett militärt förband. En kompis kompis som är flygmekaniker slapp militärtjänst just därför.
- Belisarius
- Medlem
Var inte all sjukvårdspersonal krigsplacerad? Läkare brukade väl bli majorer, men om det gäller att all vårdpersonal blir officerade är nog tveksamt.
Min far arbetare på posten, och även om han gjorde militärtjänsten som ung så krigsplacerades han senare inom fältposttjänsten, om jag minns rätt med kaptens grad.
Min far arbetare på posten, och även om han gjorde militärtjänsten som ung så krigsplacerades han senare inom fältposttjänsten, om jag minns rätt med kaptens grad.
Ska vi vara riktigt petiga så får de inte officersgrad, utan krigsplacerades med "majors tjänsteställning" eller vad det nu kan vara. Dvs det gäller inkallad tjänstepliktig personal som utan formell (militär) utbildning tilldelas någon tjänsteställning (som avgörs av placeringen i krigsorganisationen). Däremot finns det ju även t.ex. medicinalreservofficer, t.ex. utbildad läkare som genomgått ROP Med, som då får "riktig" officersgrad. Tjänsteställningstecken ser i uniformssystem 90 ut som "vanliga" gradbeteckningar men istället för den vanliga bronsfärgen är de i vit färg.FNP skrev:Civil sjukvårdspersonal (sjuksköterska och uppåt) vilka militärt krigsplacerats i sjukvårdsbefattning gavs officersgrad i första hand m.h.t. krigets lagar avseende behandling av krigsfångar, (detsamma gäller f.ö. för t.ex. fältartister m.fl. )
Helt riktigt, jag levererade i enkelhetens namn en "populärversion".Sarvi skrev:Ska vi vara riktigt petiga så får de inte officersgrad, utan krigsplacerades med "majors tjänsteställning" eller vad det nu kan vara. Dvs det gäller inkallad tjänstepliktig personal som utan formell (militär) utbildning tilldelas någon tjänsteställning (som avgörs av placeringen i krigsorganisationen). Däremot finns det ju även t.ex. medicinalreservofficer, t.ex. utbildad läkare som genomgått ROP Med, som då får "riktig" officersgrad. Tjänsteställningstecken ser i uniformssystem 90 ut som "vanliga" gradbeteckningar men istället för den vanliga bronsfärgen är de i vit färg.FNP skrev:Civil sjukvårdspersonal (sjuksköterska och uppåt) vilka militärt krigsplacerats i sjukvårdsbefattning gavs officersgrad i första hand m.h.t. krigets lagar avseende behandling av krigsfångar, (detsamma gäller f.ö. för t.ex. fältartister m.fl. )