Häxprocesserna

Skriv svar
Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 20 februari 2005, 18:49

Lindir skrev:De enda mönster jag tycker mig se i statistiken är att de flesta avrättades i Tyskland, och att det sedan blir färre och färre ju längre bort från Tyskland man kommer.
Med undantag som stora luckor i Tyskland och omfattande aktivitet lokalt längre bort i så fall. Det som är speciellt för Tyskland under den här perioden är väl annars att katoliker och protestanter bor mer huller om buller med varandra än någon annan stans. Så det känns svårt att släppa religionsstridsspåret.

/ Probstner

Lasse Berglund
Ny medlem

Gävlepojkens föräldrar

Inlägg av Lasse Berglund » 23 april 2005, 18:56

Finns det någon i detta forum som kan ge mig en fingervisning om var jag kan hitta material om Karen Nilsdotter och Johan Davidsson från Gävle 1674, Johan Johansson Grijs föräldrar? Det jag är ute efter är originalprotokoll. Jag föreställer mig att det bör finnas i Landsarkivet i Härnösand, men dit är det långt för mig som bor granne med Katarina kyrka här på Södermalm i Stockholm. Så om någon vet om materialet kan finnas på närmare håll bleve jag mycket glad.

lioness
Tidigare medlem

Inlägg av lioness » 11 maj 2005, 21:40

Hej Lasse
Skriv till Landsarkivet i Härnösand, eller ring så kan de kanske ta kopior och skicka till dig.
mvh

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Re: Gävlepojkens föräldrar

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 maj 2005, 14:31

Lasse Berglund skrev:Finns det någon i detta forum som kan ge mig en fingervisning om var jag kan hitta material om Karen Nilsdotter och Johan Davidsson från Gävle 1674, Johan Johansson Grijs föräldrar? Det jag är ute efter är originalprotokoll. Jag föreställer mig att det bör finnas i Landsarkivet i Härnösand, men dit är det långt för mig som bor granne med Katarina kyrka här på Södermalm i Stockholm. Så om någon vet om materialet kan finnas på närmare håll bleve jag mycket glad.
Sök på http://www.ra.se eller http://www.nad.ra.se eller ta kontakt med Riksarkivet också.

Stefan

Lasse Berglund
Ny medlem

Tack Lioness och Stefan Lundgren

Inlägg av Lasse Berglund » 4 juni 2005, 20:37

Stort tack till Lioness och Stefan Lundgren för deras vänliga svar på min fråga om vart jag bör vända mig angående material om Johan Johansson Grijs föräldrar.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 3 juli 2005, 12:59

Hej Lasse,
Vad du skall göra är att låna mikrokort från Svensk Arkivinformation, http://www.svar.ra.se/.
För Gävle rådhusrätt och magistrat finns mikrofilmade domböcker och protokoll från 1631 till 1837.
Mikrokortets nummer är D50071, vilket du kan ange direkt till SVAR vid beställning. Om du anger att du vill låna detta kommer inom några dagar ett kuvert med 14 st mikrokort omfattande åren 1673-1676. Dessa tar du med till ditt Stadsbibliotek och säger att du vill "släktforska". De kommer att ge dig all övrig nödvändig information.
Be också om råd om hur du kan läsa 1600-talsstil.

Lasse Berglund
Ny medlem

Inlägg av Lasse Berglund » 20 juli 2005, 19:45

Ytterligare ett Stort Tack, denna gång till Widsith för tipset om mikrokort från Svensk Arkivinformation. Det låter mycket intressant, även om jag föredrar att läsa originalen. De är mer lättlästa eftersom man ser dem s.a.s. tredimensionellt, med alla nyanser i både bläck och papper. 1600-talsspråket har jag inga problem med, även om jag hade det i början. Det tog sex timmar att bokstavera mig igenom de fyra första sidorna och då blev det fel i alla fall. Men så köpte jag Henrik Anderös "Läsebok för släktforskare" och på mindre än ett år har jag nu lyckats skriva rent närmare 250 protokoll om häxprocesserna. Visste ni till exempel att Johan Johansson Grijs kom med en skuta från Gävle till Stockholm torsdagen den 27 maj 1675?

Lasse Berglund
Ny medlem

Inlägg av Lasse Berglund » 22 juli 2005, 22:05

Nu är den där j-a Berglund här igen. Jag har nämligen ytterligare en fråga; Är det någon i detta forum som vet var exakt i Stockholms stad som de för häxerier anklagade kvinnorna blev avrättade, våren 1676? Dessutom var i huvudstaden Lisbet Carlsdotter, Johan Johansson Grijs m.fl. avrättades den 20 december 1676? Jag har åtminsone tolv olika platser att ta med i beräkningen, inklusive Hötorget för de sistnämnda. Men det verkar svårt att ta reda på de exakta platserna.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 23 januari 2006, 14:49

Lasse Berglund skrev:Nu är den där j-a Berglund här igen. Jag har nämligen ytterligare en fråga; Är det någon i detta forum som vet var exakt i Stockholms stad som de för häxerier anklagade kvinnorna blev avrättade, våren 1676? Dessutom var i huvudstaden Lisbet Carlsdotter, Johan Johansson Grijs m.fl. avrättades den 20 december 1676? Jag har åtminsone tolv olika platser att ta med i beräkningen, inklusive Hötorget för de sistnämnda. Men det verkar svårt att ta reda på de exakta platserna.
Nämnde inte Jan Guillou något om detta i "Häxornas Tid"?

Användarvisningsbild
Nina
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Nina » 23 juni 2006, 16:06

oilc
Tidigare medlem

Re: Häxprocesserna

Inlägg av oilc » 20 februari 2011, 18:31

Hexmaster skrev:Att bli levande bränd på bål lär ha hänt en (1) gång, eller kanske två, i Sverige.
Det är ett vanligt missförstånd som kommer sig av det faktum att man alltid bara tittar på den berömda häxhysterin under perioden 1668-1676. Då brändes bara en enda person levande. Det är häxprocesserna på 1670-talet som är berömda och det är i princip endast de som undersöks då man läser om de svenska häxprocesserna. Det är synd att det står så lite om häxprocesserna under tiden 1492-1668. Där fanns det fler fall av levande bränning. De sju kvinnor som avrättades under häxprocessen i Finspång 1617 ska alla ha bränts levande. Även i ett fall från 1635 ska kvinnan ha bränts levande. Men de processerna är betydligt mindre kända. Det blir en ganska ofullständig del av historien då all forskning riktar sig till enbart perioden 1668-1676. Dessutom var Sverige till råga på allt ovanligt mild som exempel. I andra länder var det vanligare med levande bränning, framför allt i Tyskland och Frankrike.
Senast redigerad av 1 oilc, redigerad totalt 21 gånger.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 20 februari 2011, 19:52

Åhå! Häxprocesser före de berömda har jag sällan läst om. (Påminner mig bara Botulf i Gottröra.) Har du något bra länktips?

oilc
Tidigare medlem

Inlägg av oilc » 21 februari 2011, 16:31

Hexmaster skrev:Åhå! Häxprocesser före de berömda har jag sällan läst om. (Påminner mig bara Botulf i Gottröra.) Har du något bra länktips?
Länktips? Wikipedia?

http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4xpr ... _i_Sverige

Jag har läst en del av de böcker som står upptagna som källor i den artikeln. Bengt Ankarloo är alltid bra. Dom svenska fall jag kan komma ihåg av häxprocesser som slutat i att den åtalade brändes levande är :

* 1611 : Kvinna i Söderköping
* 1617 : sju kvinnor i häxprocessen i Finspång
* 1619 : Ingeborg Boggesdotter i Småland (osäkert)
* 1619 : Britta Arfvidsdotter i Småland (osäkert)
* 1635 : Tre kvinnor, "Trulkonor som hafua bekent sigh kunna trulla och hafva warit till Blåkulla"

De nämns också där. Jag tror också att det var några till som jag inte minns nu. Alla före de berömda processerna på 1670-talet. Det avrättades en hel del kvinnor i Småland och Götaland tiden 1590-1620, och i de flesta fall finns metoden för avrättningen inte bekräftad. Det sägs vanligen att dom dömdes "till elden". Det uttrycket användes även under 1670-talet, så det kan ha betytt att de halshöggs först. Men fram till 1640 var trots allt lagen levande bränning, så då hade man alltså möjlighet att följa lagen. I ett fall från år 1598 anhöll man uttryckligen om att bödeln skulle få tillstånd att halshugga kvinnorna innan de brändes (något som bifölls), och då kan man fundera på om det vore nödvändigt att göra en särskild anhållan om det hade varit sedvana att alltid halshugga innan man brände.

Botulf i Gottröra var snarare en kättarprocess, men det är sant att den är välkänd; det var Sveriges enda kättarprocess som ledde till dödsstraff. Fallet med Erik Clauesson, som brändes 1492 för att ha dyrkat asagudarna, och Lars Nilsson, som brändes 1693 för att ha dyrkat samegudarna, var gränsfall och kan också räknas som kättarprocesser.

Skriv svar