Såsom jag har förstått det, innan och under kriget mobiliserade turkiet med hjälp av tyskarna. Tyskarna moderniserade inte bara med vapen utan också med soldatkläder och drillade dem samt turkiska arméerna leddes av tyska officerare mm, Den moderna turkiska soldaten skapades av tyskarna.
Turkiska Expeditionen mot Kaukasus var väl riktigt stark, 150 000 man mot ryssarnas ca 100 000 tror jag men vi förlorade rejält ändå, på grund av strider i vinterförhållanden som krossade turkarna. Och jag tror även att själva mobiliseringen var ohållbar, den var snabb och effektiv men för ett kortlivat krig, turkarna liksom övriga länderna trodde inte att kriget skulle kunna dröja så länge. Men när det böev utdraget blev det bara dåliga supply-lines och folket hamnade i hungersnöd mm, jag tror att turkarna gick ut med starka arméer för kort krig men inte för långdraget, dessutom var minoritetsgrupperna som rekryterats opålitliga och kände inte att dem hade något att kriga för, detta försvagade turkiska arméerna som hade lätt för att kapitulera, eller som kurder och armenierna, byta till fiendens sida efter att ha fått vapen.
En samtida skriver:
A motley aggregation of Turks, Circassians, Greeks, Kurds, Armenians, and Jews, showing signs of having been summarily taken from their farms and shops, constantly jostled one another. Most were ragged and many looked half-starved; everything about them suggested hopelessness and a cattle-like submission to a fate which they knew that they could not avoid. There was no joy in approaching battle, no feeling that they were sacrificing themselves for a mighty cause; day by day they passed, the unwilling children of a tatterdemalion empire that was making one last despairing attempt to gird itself for action
Och:
I asked Enver why he permitted his people to be destroyed in this way. But sufferings like these did not distress him. He was much impressed by his success in raising a large army with practically no money ---something, he boasted, which no other nation had ever done before.
Så jag tror att turkiska försvaret kunde ha byggts stark men armén mobiliserades till anfall, och när turkarna anföll krossades dem och fick retirera, och då tänka på försvar, men man hade ju mobiliserat ur "ingenting", vad skulle man nu försvara sig med?
//Bedrettin