Eftersom vi här spekulerar i händelser som hade kunnat förändra den utveckling som skedde så;
Hir hade WWI utvecklats om det Brittiska anfallet mot det osmanska riket hade lyckats? Vad hade hänt om de duglige Turkiske befälhavaren som sedemera blev Kemal Atatürk hade dödats under striderna (av ren slump me ändå) eller om han hade fallit i onåd och hamnat i nåt politiskt bakvatten? Om Winston Churchill inte hade tvingats bära hundhuvudet för fiaskot?
/kan kanske bli en intressant diskussion. Tack på förhand, Martin
Gallippoli offensiven/Dardarnellerna
Om den sjöinvationen lyckades skulle britterna försöka med sin andra opration att bryta igenom belten vid danmark och landsätta infanteri på tysklands östersjökust.
De byggde en hel del "konstiga" fartyg för det endamålet och planerade bygga om R-slagskeppen för att de skulle få litet djupgående.
Om vi nu har What if...
Fast ryssland får engelskt och franskt stöd ifrån svarta havet så hindrar det inte revulutionen att bryta ut.
Engelsmänen och fransmänen landsätter en stor arme på tysklands östersjö kust och har bara 200km till Berlin. Men på grund av logestik problem och skikliga tyskt handlande så masakeras de allierade expíditions styrkan. Om detta hände före USAs inträdande så kanse de allierade ber om fred.. om USA är med försenas bara tysklands fall med något år.
De byggde en hel del "konstiga" fartyg för det endamålet och planerade bygga om R-slagskeppen för att de skulle få litet djupgående.
Om vi nu har What if...
Fast ryssland får engelskt och franskt stöd ifrån svarta havet så hindrar det inte revulutionen att bryta ut.
Engelsmänen och fransmänen landsätter en stor arme på tysklands östersjö kust och har bara 200km till Berlin. Men på grund av logestik problem och skikliga tyskt handlande så masakeras de allierade expíditions styrkan. Om detta hände före USAs inträdande så kanse de allierade ber om fred.. om USA är med försenas bara tysklands fall med något år.
OM ATATURK HADE DÖTT HISTOROIEN HADE INTE ÄNDRATS NÄMVÄRT FÖR DET FANNS FLERA GENERALER
SOM VAR LIKA DUKDIGA SOM HAN.
MED SAMMA AMBISIONER SOM HAN
JAG HAR STUDERAT KRIGET I GALLIPPOLI MAN VALDE EN PLATS SOM INTE VAR BEFÄST CA 50 MAN FANNS DET
ENGELSMEN'NEN GJORDE MISSTAGET ATT MAN VALDE LÄTTASTE STÄLLET OCH SVÅRASTE TÄRRÄNG.
JAG FÅR MEDGE ATT ENGELSMEN OCH FRANSMEN VAR FÖRKROSSANE ÖVERLÄGSNA MILITÄRT
DET SOM AVGJODE KRIGET VAR ATT NU VAR DET TURKARNAS EGET LAND
SOM VAR LIKA DUKDIGA SOM HAN.
MED SAMMA AMBISIONER SOM HAN
JAG HAR STUDERAT KRIGET I GALLIPPOLI MAN VALDE EN PLATS SOM INTE VAR BEFÄST CA 50 MAN FANNS DET
ENGELSMEN'NEN GJORDE MISSTAGET ATT MAN VALDE LÄTTASTE STÄLLET OCH SVÅRASTE TÄRRÄNG.
JAG FÅR MEDGE ATT ENGELSMEN OCH FRANSMEN VAR FÖRKROSSANE ÖVERLÄGSNA MILITÄRT
DET SOM AVGJODE KRIGET VAR ATT NU VAR DET TURKARNAS EGET LAND
Engelskt invasionsförsök
JA 77: Hej! Engelsmännens invasion på den tyska kusten blev aldrig av. Vet du vad operationen skulle ha hetat?
Jag har läst om det ambitiösa förslaget i en hel del skrifter, men såvitt jag vet så skrinlades planerna tidigt.
Vet du någon bra sida som har info om företaget?
Faktiskt intressant.
Mvh Dagwood
Jag har läst om det ambitiösa förslaget i en hel del skrifter, men såvitt jag vet så skrinlades planerna tidigt.
Vet du någon bra sida som har info om företaget?
Faktiskt intressant.
Mvh Dagwood
Bl a Furious och hennes två systerfartyg.Ja77 skrev:
Men ombyggnaden av R-slagskeppen var väl något Churchill arbetade för, men det var väl en av hans planer under WW2?