Brädspel

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Brädspel

Inlägg av Schwalbe » 19 oktober 2003, 16:01

Ingen här som spelar de klassiska brädspelen, ASL, Russian Campaign, World in flames osv? Datorspelen har väl tagit över, men det har sin charm att avgöra striderna med häjlp av täningar och tabeller! :)

Maxim
Medlem

Inlägg av Maxim » 19 oktober 2003, 19:52

Jag har spelat World in Flames många gånger. Det är ett jäkla kul och medryckande spel. Kommer ihåg en gång när jag låg i sängen i tre timmar och planerade ett kombinerat flyg och sjö anfall mot Malta.
Har dock flyttat nu och det gamla spelgänget är kvar i Karlshamn.
Har du spelat "scorthe earth",
Operation Barbarossa på Division och Regemente nivå. Vi behövde vara sex personer. Tre ryssar och tre Tyskar.

Daniel

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 19 oktober 2003, 20:28

Maxim skrev:Jag har spelat World in Flames många gånger. Det är ett jäkla kul och medryckande spel. Kommer ihåg en gång när jag låg i sängen i tre timmar och planerade ett kombinerat flyg och sjö anfall mot Malta.
Har dock flyttat nu och det gamla spelgänget är kvar i Karlshamn.
Har du spelat "scorthe earth",
Operation Barbarossa på Division och Regemente nivå. Vi behövde vara sex personer. Tre ryssar och tre Tyskar.

Daniel
Ja jag tror jag har hela serien hos farsan.
Det e kul, men det blir fasligt många counters att hålla reda på :)

Maxim
Medlem

Inlägg av Maxim » 20 oktober 2003, 00:12

Visst är det många counters, men jag tycker det finns något nästan meditativt i att sitta och "dutta". I vilket fall som helst så är det kul. Har du spelat Empires in Arms?

Daniel

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 20 oktober 2003, 00:47

Nä det har jag missat. Det är det där 1:a världskrigsspelet va?

Maxim
Medlem

Inlägg av Maxim » 20 oktober 2003, 12:23

Nej, det utspelar sig under Napolenkrigen. Start 1805. Det spelas på en stor Europa karta. När vi var som mest var vi 7 personer. Det är ett bra spel med mycket diplomati. Det gäller att skapa allianser och svika när det passar bäst :D

Daniel

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 26 oktober 2003, 13:03

Annars tycker jag Britannia är ett mycket trevligt spel. Det tar sin början när romarna invaderar, och har med härjande vikingar mm.

Användarvisningsbild
GERO
Medlem

Inlägg av GERO » 26 oktober 2003, 18:54

Någon som testat spelet "Gå på"? I så fall vad är Era intryck?

http://www.acedia.se/gapa.htm

Användarvisningsbild
Wellington
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Wellington » 27 oktober 2003, 22:03

Maxim skrev:Nej, det utspelar sig under Napolenkrigen. Start 1805. Det spelas på en stor Europa karta. När vi var som mest var vi 7 personer. Det är ett bra spel med mycket diplomati. Det gäller att skapa allianser och svika när det passar bäst :D

Daniel
Empires in Arms kommer att komma som dataspel inom en inte alltför lång framtid. Kommer att bli mycket intressant.

Användarvisningsbild
Wellington
Medlem
Kontakt:

Re: Brädspel

Inlägg av Wellington » 27 oktober 2003, 22:10

Schwalbe skrev:Ingen här som spelar de klassiska brädspelen, ASL, Russian Campaign, World in flames osv? Datorspelen har väl tagit över, men det har sin charm att avgöra striderna med häjlp av täningar och tabeller! :)
Kul att du frågade. Jag och fem vänner har nyligen skaffat Advanced European Theater of Operations, hyrt en lokal för ändamålet och kommer att starta ett troligen årslångt spel imorgon. Detta är ett av de bästa spel om WWII som någonsin gjorts; det har detalj, men är ändå tillräckligt strömlinjeformat för att gå att spela utan att hela tiden sitta och rota i regelhäftena. Det är närmare tio år sedan jag lade undan mitt senaste board game, så det ska verkligen bli roligt.

Balck
Medlem

Inlägg av Balck » 28 oktober 2003, 10:47

VA?! Kommer Empires in Arms på PC snart! Ojojoj vad skoj det ska bli!=) Bland det bästa spelen jag vet om men det är alltid så satans svårt att få tag i folk för att fylla upp de viktiga länderna...

Nån som har ett releasedatum på spelet? Eller nån länk där det står om det??

// Björn

Användarvisningsbild
GERO
Medlem

Inlägg av GERO » 28 oktober 2003, 12:02

Ole
Medlem

Inlägg av Ole » 19 december 2003, 22:49

Hur vet man vilka trupper man flyttat? I de enorma spelen har du ju hundratals (tusentals) enheter som skall få order i var runda, kan man hålla reda på allt?

Skriv svar