Det är rörande att se hur vi alla är offer för media och propaganda. Det är alltid den starke som sätter normerna, i det här fallet segrarmakterna. Det ingår i propagandan att utmåla fienden som "dum".
Missförstå mig inte, jag är den förste att fördöma Tysklands krigshandlingar, men 1937 var det nog ytterst få som skulle hävda Tysklands ledande män skulle vara "dummare" än motsvarande personer i andra länder.
Vad jag känner till, så stod nog många intelligenta personer i alla länder och beundrade det första "tyska undret".T
Det är lätt att vara efterklok, men låt det inte färgas av de militära motgångarna för Tyskland . Jag menar att generna inte påverkas av yttre stimuli, eller hur?
Hess var kanske den ende som insåg att det skulle leda till en katastrof om man anföll Sovjetunionen utan att ha fred med England. Han tog en chans, men misslyckades.
Det är yttest svårt att bedöma vad som är "intelligent" eller "dumt".
Vem var t.ex. mest "intelligent" vid Munchenförhandlingarna 1938? Chamberlain eller Hitler?
Chamberlain kanske framstår som en idiot, som lät sig luras av Hitler på detta förnedrande sätt.
Men det är svårt att vara "intelligent" när man är i underläge.
Därför kan en intelligent människa utan makt i en galen värld, ofta framstå som en idiot eller t.o.m. psykopat.
Fast nu tänker jag på dagens samhälle mer än på andra världskriget, så det är kanske dags att sluta.
Obs! Jag försvarar på inget sätt nazisterna, tvärtom. Det, som gjorde dem farliga, var att så många lät sig vilseledas av dem. Och de "intelligenta" stod bara och tittade på.