IQ-test i Nürnberg

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Feldwebel Otto
Utsparkad

Inlägg av Feldwebel Otto » 28 oktober 2005, 21:43

Hexmaster skrev:Tjockisen och vällustingen, för att inte säga nazisten, Göring skulle ju haft betydligt högre IQ... Bara en sån sak.
Göring var absolut ingen dumskalle politiskt, däremot en katastrof som Luftwaffechef. Göring hade nog gjort mer nytta som utrikesminister istället för Ribbentrop
Hexmaster skrev:Naturligtvis är det flygturen till England som blivit måttstocken i Hessens fall. Hur j-a korkad får man vara? Liksom.
Tja, hade han lyckats med sin "fredstrip" hade vi förmodligen inte suttit och diskuterat hans IQ ...fast han gav prov på en hel del insikt i kommande katastrofer för Tyskland i och med att han gjorde den något okonventionella och desperata flygturen

Användarvisningsbild
Utåtriktad
Medlem

Inlägg av Utåtriktad » 28 oktober 2005, 23:16

Königstiger skrev:Att överhuvudtaget få lägre resultat än Hess (som väl var sinnessjuk?) är misstänkt :P Fast Hess kanske bara fejkade hela tiden, förutom på provet hehe
Det är otroligt lätt att kritisera Tysklands högsta ledare så här efteråt när vi har facit i hand. Men är man någorlunda insatt och bevandrad i historia från denna tid så förstår man hur nationalismen kunde växa sig så stark. Tysklands ledare var inga dumhuvuden. Tyskland hade förlorat 1:a världskriget, alla kolonier, en stor yta av Tyskland teritorium hade fallit till andra länder. Freden hade fört med sig ett astronomiskt krigsskadestånd fastän skuldfrågan om vem som startat 1:a världskriget är svår att bedömma. Ostpreussen var avskuret från övriga Tyskland p.g.a. den Polska korridoren. Frankrike ockuperade i väster. Vilken vettig person hade inte reagerat på detta? Tyvärr fick judarna skulden för det mesta av detta elände. Men som jag sa, man måste sätta sig in under vilken tidsepok detta var. Det är alltid segraren som skriver historien. Titta på hur de svarta i USA behandlades under denna tid och fanns ett rasbiologiskt institut i USA också. Arier som sökte medborgarskap i USA hade oftast inga problem att få det. De flesta judar och sigernare som sökte sig till USA under denna tid blev omedelbart avvisade. Det är otroligt lätt att enbart se i svart eller vitt (t.e.x. som Bush gör när det gäller kriget mot terrorismen). Läs mer objektiv historia!

Mvh
Peter
Senast redigerad av 6 Utåtriktad, redigerad totalt 28 gång.

Feldwebel Otto
Utsparkad

Re: Skitsnack!

Inlägg av Feldwebel Otto » 28 oktober 2005, 23:26

Utåtriktad skrev:Men som jag sa, man måste sätta sig in under vilken tidsepok detta var. Det är alltid segraren som skriver historien.
Mvh
Peter
Japp, det stämmer bra, segraren skriver alltid historien. Precis som de gjorde 1815, den historien har vi nu lite mera distans ifrån. Andra väldskrigets historia kommer förr eller senare att nagelfaras på samma vis (trots tv:s standard-historia).

Mjölner
Medlem

Inlägg av Mjölner » 3 november 2005, 12:57

Mycket imponerande resultat av Göring måste jag säga! Annars hade ju "man" förväntat sig ett sämmre resultat av honom med tanke på vad han presterade. Läste just Anthony Beevors "Stalingrad", och han lägger en stor del av katastrofens orsak på Görings självgoda babblande om Luftwaffes kapacitet, samt hans oförmåga att inse verkliga faktum. Men men, tydligen var han mycket inteligent... Man lär så länge man lever! Tydligen hade heller inte heller hans narkotikamissbruk nedsatt hans "hjärnkapacitet" vid krigsslutet...

Synd och skam att vi inte fick reda på gammle Adolf Hs IQ... Men som någon tidigare sa, ett högt IQ och galenskap motsäger sällan varandra.

Hur var det med Himler egentligen? Han beskrivs ofta som korkad, och det är lätt den uppfattningen man själv får. Att Sacht hade en hög IQ är dock mindre förvånande.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Skitsnack!

Inlägg av Hexmaster » 3 november 2005, 13:30

Utåtriktad skrev:
Königstiger skrev:Att överhuvudtaget få lägre resultat än Hess (som väl var sinnessjuk?) är misstänkt :P Fast Hess kanske bara fejkade hela tiden, förutom på provet hehe
Det är otroligt lätt att kritisera Tysklands högsta ledare så här efteråt när vi har facit i hand.
Håll er till ämnet. Huruvida Hess var sinnessjuk eller inte har jag ingen aning om, men vi kan väl vara överens om att fredsmäklar-färden till Storbritannien inte hade skuggan av en chans att lyckas, och att man måste vara extremt naiv, desperat el.dyl. för att tro något annat.

Mjölner skrev:Mycket imponerande resultat av Göring måste jag säga! Annars hade ju "man" förväntat sig ett sämmre resultat av honom med tanke på vad han presterade.
Frans G. Bengtsson påpekade nån gång att Napoleon utan tvekan var mycket intelligentare än Wellington. I gengäld hade den senare ett sunt förnuft som aldrig klickade, vilket däremot var fallet med Napoleons skarpa intellekt; som när han valde att stanna i Paris för att "säkra tronföljden" samtidigt som det gick åt h-e för hans trupper på Iberiska halvön... Oavsett om just detta är korrekt eller inte så tycker jag att det är ett utmärkt exempel på att intelligens sannerligen inte är allt, och än mindre IQ.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 4 november 2005, 04:40

Rudolf Hess - fejkade minnesförlust - inte sitt IQ-test. Hela hans uppträdande under fångenskapen i England och senare i Nürnberg blev föremål för mycket spekulation.
Han 'kunde inte minnas någonting....' för att nästa dag förklara att 'nu minns jag...'. Läkarna var egentligen aldrig säkra på hans verkliga tillstånd. Men Hess medfångar i Spandau förklarade enhälligt att han var helt vid sina sinnens fulla bruk, när han ville..... Varjag

Sune
Medlem

Inlägg av Sune » 5 november 2005, 07:26

Det är rörande att se hur vi alla är offer för media och propaganda. Det är alltid den starke som sätter normerna, i det här fallet segrarmakterna. Det ingår i propagandan att utmåla fienden som "dum".
Missförstå mig inte, jag är den förste att fördöma Tysklands krigshandlingar, men 1937 var det nog ytterst få som skulle hävda Tysklands ledande män skulle vara "dummare" än motsvarande personer i andra länder.
Vad jag känner till, så stod nog många intelligenta personer i alla länder och beundrade det första "tyska undret".T
Det är lätt att vara efterklok, men låt det inte färgas av de militära motgångarna för Tyskland . Jag menar att generna inte påverkas av yttre stimuli, eller hur?

Hess var kanske den ende som insåg att det skulle leda till en katastrof om man anföll Sovjetunionen utan att ha fred med England. Han tog en chans, men misslyckades.

Det är yttest svårt att bedöma vad som är "intelligent" eller "dumt".
Vem var t.ex. mest "intelligent" vid Munchenförhandlingarna 1938? Chamberlain eller Hitler?
Chamberlain kanske framstår som en idiot, som lät sig luras av Hitler på detta förnedrande sätt.
Men det är svårt att vara "intelligent" när man är i underläge.

Därför kan en intelligent människa utan makt i en galen värld, ofta framstå som en idiot eller t.o.m. psykopat.
Fast nu tänker jag på dagens samhälle mer än på andra världskriget, så det är kanske dags att sluta.

Obs! Jag försvarar på inget sätt nazisterna, tvärtom. Det, som gjorde dem farliga, var att så många lät sig vilseledas av dem. Och de "intelligenta" stod bara och tittade på.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 6 november 2005, 21:30

När ví svänger in på det här så vill jag bara påpeka: Intelligens är inte förknippat med vår kristendoms defenition utav Godhet.

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 6 november 2005, 22:17

Sune, exakt, han överlevde dom flesta av dom andra. Undrar om Julius.S verkligen ansträngde sig?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 8 november 2005, 08:35

Tog bort ett inlägg. Sune, ditt konstaterande att "alla är offer för media och propaganda" kan uppfattas som ngt provocerande eftersom du antyder att även folk här inte vet vad de talar om. Låt oss höja nivån.

Torbjörn J
Medlem

Inlägg av Torbjörn J » 11 november 2005, 10:44

Det finns ingen som vet något om uppgifter på intelligensnivån på de befälhavare som stred på båda sidor i kriget?
Det vore intressant att se tycker jag.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 11 november 2005, 20:28

Låter konstigt att de skulle ha haft så högt IQ. Visst kan psykopater ha högt IQ, men för mig framstår inte dessa massmördare som särskilt smarta. De har ganska många likheter med dagens nynazister (de värsta nassarna går på två ben :D), det vill säga både dumma och onda på samma gång. "Politikerna" i Nazityskland hade väl knappast samma karriärväg som politiker i "vanliga" länder; var inte någon hönsfarmare eller något liknande? Hitler var väl närmast uteliggare i Wien. Med andra ord hade väl knappast någon nazist högre utbildning etc.

/a81

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 11 november 2005, 22:19

Himmler hade ägnat sig åt höns, vet inte i vilken utsträckning. Att intelligens och utbildning har ett mycket löst samband är väl känt.

Vi får väl utgå ifrån att siffrorna är korrekta (tills något annat kan påvisas) och försöka dra slutsatser utifrån det - "konstigt" kan jag hålla med om, men om man själv inte ligger alltför långt ner på skalan så kanske man kan begära något lite mer sofistikerat. :)

Sune
Medlem

Inlägg av Sune » 2 maj 2006, 06:07

Hexmaster skrev:Tog bort ett inlägg. Sune, ditt konstaterande att "alla är offer för media och propaganda" kan uppfattas som ngt provocerande eftersom du antyder att även folk här inte vet vad de talar om. Låt oss höja nivån.
Min avsikt var inte att provocera. Jag ville bara påpeka att även vi som bor i Sverige idag, är offer för vad som sägs i media. Jag VET att de flesta inte vill erkänna detta. Jag vill hävda att vi inte är så "objektiva" som vi tycks tro. Hur framtiden kommer att döma (bedöma) oss, vet vi inte. Vad som är politiskt korrekt idag, är kanske inte är politiskt korrekt om 25 år. Vad har detta med Andra Värdskriget att göra? Jo, för att förstå de människor som levde då, är det oerhört viktigt att kunna förstå den "media-bild", som fanns då. Svante Nordin, professor i Ide och Lärdomshistoria i Lund påpekade nyligen i en föreläsning, att vi analyserar Andra Världskriget i omvänd tidsföljd, medan de, som levde då, upplevde kriget i kronologisk tidsföljd. Det är en enorm skillnad! Han menar vi utgår från nutid, och går sedan baklänges i tiden. Jag har själv upplevt hur min "världsbild" ändrats när jag bott utomlands under 13 år. Det var nyttigt. Vi är starkt beroende av vår omgivning.

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 2 maj 2006, 11:08

Gällande IQ testet som gjordes avGilbert Gustave i samband med rättegången(1946) visar att alla anklagade utom en(Streicher) hade en intelligens över genomsnittet med genomsnitt avsågs en IQ på över 130 och ytterliggare två över 140.

Källa:Nürnbergrättegången(Leon Goldensohn ISBN:91-975262-8-2

Kan för övrigt rekomendera boken för den som vill lära sig mera om de anklagade

Skriv svar