Kan inte detta stämma? flera SS-förband uppraderades från vanligt Infanteri t.o.m paradförband till Pansargrenadjärförband med modern utrustning, dessa resurser skulle väl gått till armen om inte ss fanns?Daniel skrev:Nej, det stämmer inte, oavsett om det är vanliga Heer eller Waffen-SS-förband som hänsyftas.
mvh/ Daniel
Waffen-SS ett elitförband ?
- subskipper
- Medlem
Daniel har rätt. Att SS-förbanden prioriterades är en seglivad myt. Däremot hade var Himmler förutseende nog att bunkra upp med vinterkläder till sina trupper. Waffen-SS var därför något bättre rustade att hantera den smällkalla vintern 41-42 än Heer-kollegorna.mrsund skrev:Kan inte detta stämma? flera SS-förband uppraderades från vanligt Infanteri t.o.m paradförband till Pansargrenadjärförband med modern utrustning, dessa resurser skulle väl gått till armen om inte ss fanns?Daniel skrev:Nej, det stämmer inte, oavsett om det är vanliga Heer eller Waffen-SS-förband som hänsyftas.
mvh/ Daniel
~Henric Edwards
- Kapten_Gars
- Medlem
Vilka W-SS förband skulle det röra sig om?mrsund skrev:Kan inte detta stämma? flera SS-förband uppraderades från vanligt Infanteri t.o.m paradförband till Pansargrenadjärförband med modern utrustning, dessa resurser skulle väl gått till armen om inte ss fanns?Daniel skrev:Nej, det stämmer inte, oavsett om det är vanliga Heer eller Waffen-SS-förband som hänsyftas.
mvh/ Daniel
Vanligt infanteri, Das Reich och Totenkopf samt Wiking var ju motoriserat infanteri innan de blev pansargrenadjärer (i praktiken pansardivisioner) LAH som var det enda "paradförband" var ett fältförband från 1938 och precis som kollegorna ovan motoriserade infanterister. Möjligen skulle "Polizei" passa in på beskrivningen "vanligt infateri" men den hade aldrig den förstnämndas organisation. Visst blev andra föranb utan utrustning när man satte upp ett nytt förband, iaf temporärt men det gällde när Heer satte upp nya enheter också. Grossdeutschlands alla nya prylar som de fick 42-43 kudne ha gått till att fylla på med utrustning hos ett redan existerande förband osv.
- Mathias Forsberg
- Medlem
Re: LSSAH
Jag skrev att det troligen är en kombination av samtliga, då de hade oproportionerligt höga förlustsiffror. Kan vara Cholm, kan vara något annat. Belägg står knappast att finna. Ren och skär spekulation från min sida baserad på att Totenkopf hade de högsta förlustsifforna av Waffen-SS-divisionerna (om jag minns rätt - har inte möjlighet att kolla upp detta just nu). Har du exakta siffror släng gärna in dem.D. Löwenhamn skrev:Vad har du för belägg att påstå att Totenkopf led större förluster än motsvarande Heerförband på grund av "inkompetenta officerare, inkompetent personal, en kombination av detta eller fanatiska lägervaktsnazister som offrade sig för sin Führer"? Jag vill gärna se vad du har för belägg för detta påstående.Mathias Forsberg skrev:Inte när det gäller 3. SS-Pz.Div Totenkopf
/Forsberg
- subskipper
- Medlem
Jag tror både Sydnor och Nipe påtalat att Eickes bristande militära kunskaper ledde till höga förlustsiffror för Totenkopf. Hans gåpåaranda påstås ha levt kvar även efter hans död. Om det i sin tur medförde att Totenkopf led de högsta förlusterna bland Waffen-SS förbanden låter jag vara osagt. Likså om de taktiska tillkortakommandena kan klassas som inkompetens. Det är uppenbart att Eicke fick resultat genom att motivera sitt manskap.
~Henric Edwards
~Henric Edwards
Hoppas jag inte är jobbig men
Vanligt infanteri el motoriserat uppgraderade blev de.
Sen så tänkte jag efter lite det fanns väl fler SS-förband än de här mest kända? Frivilliga från runtom Europa och dessutom kavalleriförband och alla blev inte uppgraderade till pansar/grenadjär.
Så Ni har naturligtvis rätt.
Det är bara så svårt att släppa den här typen av "sanningar".
En del av mig tror fortfarande de fick ny utrustning snabbare än armen.
Vanligt infanteri el motoriserat uppgraderade blev de.
Sen så tänkte jag efter lite det fanns väl fler SS-förband än de här mest kända? Frivilliga från runtom Europa och dessutom kavalleriförband och alla blev inte uppgraderade till pansar/grenadjär.
Så Ni har naturligtvis rätt.
Det är bara så svårt att släppa den här typen av "sanningar".
En del av mig tror fortfarande de fick ny utrustning snabbare än armen.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Re: Waffen-SS ett elitförband ?
Stefans inlägg om yxmördaren blev en egen tråd
viewtopic.php?f=31&t=49772&p=858819#p858819
[Det var jag bakom att den den hamnade fel, inte Stefan/Hans]
viewtopic.php?f=31&t=49772&p=858819#p858819
[Det var jag bakom att den den hamnade fel, inte Stefan/Hans]