Waffen-SS ett elitförband ?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 28 juni 2005, 14:54

Daniel skrev:Nej, det stämmer inte, oavsett om det är vanliga Heer eller Waffen-SS-förband som hänsyftas.

mvh/ Daniel
Kan inte detta stämma? flera SS-förband uppraderades från vanligt Infanteri t.o.m paradförband till Pansargrenadjärförband med modern utrustning, dessa resurser skulle väl gått till armen om inte ss fanns?

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 28 juni 2005, 21:53

mrsund skrev:
Daniel skrev:Nej, det stämmer inte, oavsett om det är vanliga Heer eller Waffen-SS-förband som hänsyftas.

mvh/ Daniel
Kan inte detta stämma? flera SS-förband uppraderades från vanligt Infanteri t.o.m paradförband till Pansargrenadjärförband med modern utrustning, dessa resurser skulle väl gått till armen om inte ss fanns?
Daniel har rätt. Att SS-förbanden prioriterades är en seglivad myt. Däremot hade var Himmler förutseende nog att bunkra upp med vinterkläder till sina trupper. Waffen-SS var därför något bättre rustade att hantera den smällkalla vintern 41-42 än Heer-kollegorna.

~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 28 juni 2005, 22:06

mrsund skrev:

mvh/ Daniel
Vilka W-SS förband skulle det röra sig om?

Vanligt infanteri, Das Reich och Totenkopf samt Wiking var ju motoriserat infanteri innan de blev pansargrenadjärer (i praktiken pansardivisioner) LAH som var det enda "paradförband" var ett fältförband från 1938 och precis som kollegorna ovan motoriserade infanterister. Möjligen skulle "Polizei" passa in på beskrivningen "vanligt infateri" men den hade aldrig den förstnämndas organisation. Visst blev andra föranb utan utrustning när man satte upp ett nytt förband, iaf temporärt men det gällde när Heer satte upp nya enheter också. Grossdeutschlands alla nya prylar som de fick 42-43 kudne ha gått till att fylla på med utrustning hos ett redan existerande förband osv.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Re: LSSAH

Inlägg av Mathias Forsberg » 29 juni 2005, 00:47

D. Löwenhamn skrev:
Mathias Forsberg skrev:Inte när det gäller 3. SS-Pz.Div Totenkopf
Vad har du för belägg att påstå att Totenkopf led större förluster än motsvarande Heerförband på grund av "inkompetenta officerare, inkompetent personal, en kombination av detta eller fanatiska lägervaktsnazister som offrade sig för sin Führer"? Jag vill gärna se vad du har för belägg för detta påstående.
Jag skrev att det troligen är en kombination av samtliga, då de hade oproportionerligt höga förlustsiffror. Kan vara Cholm, kan vara något annat. Belägg står knappast att finna. Ren och skär spekulation från min sida baserad på att Totenkopf hade de högsta förlustsifforna av Waffen-SS-divisionerna (om jag minns rätt - har inte möjlighet att kolla upp detta just nu). Har du exakta siffror släng gärna in dem.

/Forsberg

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 29 juni 2005, 10:27

Jag tror både Sydnor och Nipe påtalat att Eickes bristande militära kunskaper ledde till höga förlustsiffror för Totenkopf. Hans gåpåaranda påstås ha levt kvar även efter hans död. Om det i sin tur medförde att Totenkopf led de högsta förlusterna bland Waffen-SS förbanden låter jag vara osagt. Likså om de taktiska tillkortakommandena kan klassas som inkompetens. Det är uppenbart att Eicke fick resultat genom att motivera sitt manskap.

~Henric Edwards

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 29 juni 2005, 12:16

Hoppas jag inte är jobbig men :)

Vanligt infanteri el motoriserat uppgraderade blev de.
Sen så tänkte jag efter lite det fanns väl fler SS-förband än de här mest kända? Frivilliga från runtom Europa och dessutom kavalleriförband och alla blev inte uppgraderade till pansar/grenadjär.
Så Ni har naturligtvis rätt.

Det är bara så svårt att släppa den här typen av "sanningar".
En del av mig tror fortfarande de fick ny utrustning snabbare än armen. :)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Re: Waffen-SS ett elitförband ?

Inlägg av Markus Holst » 16 november 2024, 17:34

Stefans inlägg om yxmördaren blev en egen tråd

viewtopic.php?f=31&t=49772&p=858819#p858819

[Det var jag bakom att den den hamnade fel, inte Stefan/Hans]

Skriv svar