Svenska frivilliga på östfronten

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 13 januari 2006, 09:53

Varg skrev:Samma sak för frivilliga i tyska krigsmakten på Östfronten där Sverige tillät observatörer.
Gjorde man? Fanns väl planer på det men det rann ut i sanden, SS fick ju inte värva frivilliga till waffen-SS och de som ville bli medlemmar i Waffen-SS var därför tvungen att smyga sig över gränsen till Norge där värvningskontor fanns.

/Martin

Varg
Medlem

Inlägg av Varg » 14 januari 2006, 14:12

Martin Lundvall skrev:
Varg skrev:Samma sak för frivilliga i tyska krigsmakten på Östfronten där Sverige tillät observatörer.
Gjorde man? Fanns väl planer på det men det rann ut i sanden, SS fick ju inte värva frivilliga till waffen-SS och de som ville bli medlemmar i Waffen-SS var därför tvungen att smyga sig över gränsen till Norge där värvningskontor fanns.

/Martin
Det fanns inget intresse från den svenska officerskårens sida, nej. Jag visste emellertid inte att tjänstgöringen var begränsad till Waffen SS. Det kan ju förklara saken. (Jag antar att du känner till att Waffen SS inte är synonymt med tyska krígsmakten. )

Principen förstod du kanske.

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 14 januari 2006, 14:56

"Jag visste emellertid inte att tjänstgöringen var begränsad till Waffen SS"

Fel. Fanns svenska frivilliga i Heer också, även om de var i mycket mindre antal än de i Waffen-SS.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 14 januari 2006, 15:09

Jag delade tråden då vi had glidit ifrån ämnet om medias rapportering av svenska krigsdeltagare på västmakternas sida.
Varg skrev: Det fanns inget intresse från den svenska officerskårens sida, nej. Jag visste emellertid inte att tjänstgöringen var begränsad till Waffen SS. Det kan ju förklara saken. (Jag antar att du känner till att Waffen SS inte är synonymt med tyska krígsmakten. )

Principen förstod du kanske.
Det fanns väl ett visst intresse för svenska officerare. Utrikesministeriet gav också sitt godkännande, men det stöp på den tyska sidan. Detta är vad jag kommer ihåg från minnet. Någon kanske kan ge lite mer kött på benen? Precis som Lasse skrev så fanns det även frivilliga i Heer, men jag har bara hört om värvningskontor i Oslo för Waffen-SS och därför skrev jag det, hur de som ville strida i Heer gjorde vet jag inte. Gissar på att de var så få att det inte fanns några speciella värvningskontor runt om i det ockuperade Europa för Heer.

/Martin

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

Heer etc

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 14 januari 2006, 15:48

Svenskar var hänvisade till Waffen-SS men genom påstridighet och/eller personliga kontakter och/eller tidigare tjänstgöring (under FÖRSTA världskriget på tysk sida) så kunde man ändå komma in i både Heer, Luftwaffe och Kriegsmarine. Det finns även minst två fall av tvångsrekrytering av svenskar till Heer resp. Organisation Todt.

Varg
Medlem

Inlägg av Varg » 17 januari 2006, 15:39

Lasse skrev:"Jag visste emellertid inte att tjänstgöringen var begränsad till Waffen SS"

Fel. Fanns svenska frivilliga i Heer också, även om de var i mycket mindre antal än de i Waffen-SS.
Ja, jag var alltså ironisk. ;) Det jag ville komma till var att det rörde sej om vanliga armén.

Varg
Medlem

Inlägg av Varg » 17 januari 2006, 15:42

Martin Lundvall skrev:
Det fanns väl ett visst intresse för svenska officerare. Utrikesministeriet gav också sitt godkännande, men det stöp på den tyska sidan. Detta är vad jag kommer ihåg från minnet. Någon kanske kan ge lite mer kött på benen? Precis som Lasse skrev så fanns det även frivilliga i Heer, men jag har bara hört om värvningskontor i Oslo för Waffen-SS och därför skrev jag det, hur de som ville strida i Heer gjorde vet jag inte. Gissar på att de var så få att det inte fanns några speciella värvningskontor runt om i det ockuperade Europa för Heer.

/Martin
Jaha, men som jag minns det var det som man "kastade ett köttben åt vargarna" från svensk sida. Tyskarna ville ju helst ha med Sverige fullt ut i kampen mot bolsjevismen. Sen stupade det på bristande intresse från den svenska officerskåren. (Vad hr Gyllenhaal pratar om förstår jag inte riktigt, men det kanske inte gör så mycket.)
Senast redigerad av 3 Varg, redigerad totalt 17 gång.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 17 januari 2006, 15:44

Varg skrev:
Martin Lundvall skrev:

/Martin
Jaha, men som jag minns det var det som man kastade ett köttben åt vargarna från svensk sida. Tyskarna ville ju helst ha med Sverige fullt ut i kampen mot bolsjevismen. Sen stupade det på bristande intresse från den svenska officerskåren.
Nej, det var faktiskt Hitler som sa nej.

Varg
Medlem

Inlägg av Varg » 17 januari 2006, 15:47

Per-Erik Larsson skrev:
Varg skrev: Jaha, men som jag minns det var det som man kastade ett köttben åt vargarna från svensk sida. Tyskarna ville ju helst ha med Sverige fullt ut i kampen mot bolsjevismen. Sen stupade det på bristande intresse från den svenska officerskåren.
Källa?

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 17 januari 2006, 15:50

Varg skrev:
Per-Erik Larsson skrev:
Varg skrev: Jaha, men som jag minns det var det som man kastade ett köttben åt vargarna från svensk sida. Tyskarna ville ju helst ha med Sverige fullt ut i kampen mot bolsjevismen. Sen stupade det på bristande intresse från den svenska officerskåren.
Källa?
Det var faktiskt uppe nyligen i quizen.
Tror det är Varjag som kan det där.....han kanske dyker upp :)

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 17 januari 2006, 16:27

Per-Erik Larsson skrev:
Varg skrev:
Per-Erik Larsson skrev:
Källa?
Det var faktiskt uppe nyligen i quizen.
Tror det är Varjag som kan det där.....han kanske dyker upp :)
Det var mycket riktigt uppe i quizen, men det var Baghera som ställde frågan. Här är inlägget och de efterföljande svaren. Jag tar gärna hjälp av Baghera på denna punkt då mitt bokskåp i Moskva är lite skralt och inte heller kan gå till något bibliotek. Tills vi väntar på Baghera kan du ju presentera din källa och sen kan vi förhoppningsvis jämföra källorna.

/Martin

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 17 januari 2006, 16:36

Jag förstår inte vad du menar- jag har ju redan sagt att min källa var quizen... :?

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 18 januari 2006, 01:37

Jag tar gärna hjälp av Baghera på denna punkt då mitt bokskåp i Moskva är lite skralt och inte heller kan gå till något bibliotek. Tills vi väntar på Baghera kan du ju presentera din källa och sen kan vi förhoppningsvis jämföra källorna.
/Martin
Hej på er båda, Martin o Per-Erik.

Min källa i quizen är Gyllenhaal/Westberg, "Svenskar i krig" sidan 251.

Eftersom det inte är OK att citera fulla texter, så tar jag det avkortat som olika korta icke fulla citat. OK Lars?
En hel del mer i ämnet finns i boken.

Tyske Envoyén Schnurre, 5 juli -41, (som då hade förhandlingar med utrikesminister Gunter) önskade att svenska frivilliga skulle få strida på tysk sida. Svenskarna sade nej.

Dock, 14 juli så hade Gunter och därmed UD ändrat ståndpunkt då det nu gällde officerare som inbjudna, och då sände svenska arméstaben ett strängt förtroligt cirkulär till ett antal av 40 svenska officerare. Man kunde tillåta att ett tiotal svenska officerare kunde kunde strida på tyskarnas sida på östfronten i reguljära förband. Dessutom avlönade som chefer av tyskarna. I utbildningssyfte.

Hitler avvisade detta med ett rent eget beslut.

Ribbentrop´s diplomatiska skäl/svar mot svenskarna var att "svenskarna, till skillnad från andra länder inte hade en egen frivilligkontingent att kommendera"

Som sagt, mer finns på sid 251 i rätt bok.

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

i Wehrmacht

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 18 januari 2006, 08:05

Hej Varg m fl,

Jag pratade om alla svenska medborgare i det traditionella Wehrmacht (Heer, Kriegsmarine och Luftwaffe). Alltså inte enbart officersutbildade svenskar i Wehrmacht, utan svenska medborgare överhuvudtaget. Ett dussin individer totalt. Det kommer mer uppgifter om svenskarna i Wehrmacht, vid ett senare tillfälle och inte på nätet.

Även om Hitler hade sagt "ja" till vår utrikesministers och ÖB:s idé om ett tiotal svenska (men av tyskarna avlönade) officerare på östfronten hade det sannolikt blivit ett magert resultat. Det framgår om man läser s. 252 av Svenskar i krig: "De skriftliga svar som kommit till arméstaben från de tillfrågade svenska officerarna hade varit avböjande". Med andra ord var det ingen svensk officer som nappade (eller hann nappa) på erbjudandet från svenska UD och ÖB att tjänstgöra på östfronten.

Som redan nämnts så var det ett fyrtiotal svenska officerare som genom ett strängt förtroligt cirkulär tillfrågats om de var intresserade av att få officersbefattningar på östfronten.

Mvh,

Lars
Senast redigerad av 5 Lars Gyllenhaal, redigerad totalt 18 gång.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 18 januari 2006, 08:15

Bagheera skrev: Hej på er båda, Martin o Per-Erik.

Min källa i quizen är Gyllenhaal/Westberg, "Svenskar i krig" sidan 251.
Tack då har det blivit utrett. :)

/Martin

Skriv svar