Jag tar gärna hjälp av Baghera på denna punkt då mitt bokskåp i Moskva är lite skralt och inte heller kan gå till något bibliotek. Tills vi väntar på Baghera kan du ju presentera din källa och sen kan vi förhoppningsvis jämföra källorna.
/Martin
Hej på er båda, Martin o Per-Erik.
Min källa i quizen är Gyllenhaal/Westberg, "Svenskar i krig" sidan 251.
Eftersom det inte är OK att citera fulla texter, så tar jag det avkortat som olika korta icke fulla citat. OK Lars?
En hel del mer i ämnet finns i boken.
Tyske Envoyén Schnurre, 5 juli -41, (som då hade förhandlingar med utrikesminister Gunter) önskade att svenska frivilliga skulle få strida på tysk sida. Svenskarna sade nej.
Dock, 14 juli så hade Gunter och därmed UD ändrat ståndpunkt då det nu gällde officerare som inbjudna, och då sände svenska arméstaben ett strängt förtroligt cirkulär till ett antal av 40 svenska officerare. Man kunde tillåta att ett tiotal svenska officerare kunde kunde strida på tyskarnas sida på östfronten i reguljära förband. Dessutom avlönade som chefer av tyskarna. I utbildningssyfte.
Hitler avvisade detta med ett rent eget beslut.
Ribbentrop´s diplomatiska skäl/svar mot svenskarna var att "svenskarna, till skillnad från andra länder inte hade en egen frivilligkontingent att kommendera"
Som sagt, mer finns på sid 251 i rätt bok.