Nej, din politiska läggning förändrar inte en bokstav av vad som står i Talmud. Däremot är det tydligt att folks politiska läggning desto mer påverkar vad de tror står i Talmud. Eller, för att vara mer precis, vilka källor om Talmuds innehåll som man tror är tillförlitligt.Jocke. skrev:Hursomhelst så förändrar inte min politiska läggning vad det står i Talmud. Jag måste tyvärr leta lite innan jag kan leverera källan till citaten om slaveri. Jag kan dock skriva dussintals citat från Talmud som utmålar icke-judar som djur och "ickemänskliga", men det har ju inget med tråden att göra. Om det nu är så att Talmud är extremt rasistisk, etnocentrisk och bedriver en herrefolkslära så är det väl inte mer än rätt att man diskuterar den. Jag har inte riktigt klart för mig varför det ska vara massa hysch-pysch om den saken.
Väsentliga delar av den (främst europeiska) kristna världen har visat en närmast otrolig både kreativitet och produktivitet under nästan tvåtusen år i sin strävan att svartmåla judarna och judendomen, och mängden rena lögner om både judarna och Talmud som fortfarande florerar i många kretsar (inte minst högerextremistiska, numera i allt högre grad även muslimska extremister och vissa vänsterkretsar) är nästan oöverskådlig.
Tittar man på olika slag av antisemitiska sidor på Internet kan man, bland mycket annat, hitta långa listor på påståenden om vad det står i Talmud, och bland standardinnehållet finns nästan alltid de påståenden du kommer med i ditt inlägg. Praktiskt taget allt är antingen grova (antagligen avsiktliga) misstolkningar eller rena lögner.
Det finns, för den som är intresserad, också gott om sakliga genomgångar av dessa påståenden, kommenterade av folk som verkligen kan Talmud, eller åtminstone har den tillgänglig för att kontrollera påståendena. I påfallande hög grad hänvisar de påstådda "citaten" ur Talmud dessutom till böcker, kapitel eller verser som inte ens existerar, utan tycks fritt fabulerade av sagesmännen.
Anledningen att så många antisemiter väljer att göra påståenden om Talmud är naturligtvis att Talmud är en så omfattande, mångskiftande och svåröverskådlig skriftsamling att nästan ingen som inte är Talmudlärd har koll på vad som verkligen står i den, samt att det dessutom är svårt för de flesta att ens hitta ett exemplar av Talmud för att kolla om det som påstås står i den verkligen står där eller ej. Det är alltid lättare att sprida lögner om saker som är svåra att kontrollera.
Får jag fråga om du överhuvud taget någon gång i ditt liv läst något i Talmud eller ens hållit något enda band av Talmud i din egen hand? Grundar du dig på något annat än vad du läst på uppenbart antisemitiska sidor på nätet (eller motsvarande böcker)?
Den typ av antisemitiska lögner som du kommer med ovan är inte acceptabla på Skalman, vilket jag antar att du egentligen redan känner till.
Vill du däremot ärligt fråga om det ena eller det andra påståendet om Talmud (eller judendomen) är sant är du däremot naturligtvis fullt tillåten att ställa de frågorna.