Svårt att få jobb med Hi/sh inriktning. Välj till ett annat/ ytterligare ämne så att du blir mer unik.
Precis. Jag läser precis den utbildningen och konkurrensen är STOR. z0ltan, jag skulle föreslå att du blir biodlare istället.
Det är klart att du ska bli lärare om du vill det- men frågan är:
Är du säker på att det är lärare du vill bli? Helt säker?
Det är nämligen inte alltid man vet vad man ger sig in på. Läraren har mycket mer ansvar och förpliktelser än man tror.
För att göra det lättare för dig kan jag ställa några frågor till dig:
1. Trivs du uppriktigt med att jobba med barn och ungdomar, även när de är i puberteten, har mens eller bara är allmänt stimmiga?
2. Vet du om att lärare inte bara sitter och dricker kaffe på lärarrummet och sätter betyg beroende på vilket humör de är på?
3. Är du redo att lära dig Lpo 94 och Lpf 98 nästan utantill, och sova med dessa under kudden?
4. Är du intresserad av djup beteendevetenskap, inlärningsteorier och psykologi i allmän bemärkelse?
5. Gillar du att ha VFU(vuxenprao, antalet veckor och utformningen varierar bland högskolorna) i flera veckor på olika skolor?
6. Är du motiverad? Är du beredd att ge ditt yttersta?
7. Gillar du att festa? Det gör man mycket för att kunna varva ner mellan tentorna.
Om du svarat ja på minst 5 av dessa 7 frågor så säger jag bara'' Kör hårt och välkommen ombord!'', om du svarade ja på mindre än 5 av dessa 7 frågor, så säger jag bara att det är ett stort steg att välja yrke och plugga vidare direkt efter gymnasiet som jag gjorde, kanske du borde jobba något år emellan och fundera på vad du vill bli?
Mvh Andreas ''Ger aldrig upp'' Karlsson