OBS!! Hitlers kvinnor - Zarah Leander.

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

OBS!! Hitlers kvinnor - Zarah Leander.

Inlägg av Martin Tunström » 1 juli 2003, 18:18

På Måndag den 7 juli vissar tv4 dokumentären Hitlers kvinnor kl: 22:30! Denna gången handlar det om den då kända skådespelaren Zarah Leander.

Bild
Största stjärnan i Tredje Riket

Tredje rikets filmgudinna, svenskan Zarah Leander, trollband det tyska folket med sina melodramatiska sånger under andra världskriget. Och ingen kunde som Zarah se så sorgsen och vacker ut på samma gång. Hitler var imponerad och Goebbels dyrkade henne.

Zarah Leander debuterar som artist i en Ernst Rolf-revy 1929. Hon gör sin första filmroll 1930 och medverkar sedan i Karl Gerhards revyer fram till 1936.

Detta år upptäcks Zarah av det mäktiga tyska filmföretaget UFA och blir snabbt enormt populär bland både maktelit och tyska folket. Med rött hårsvall och dramatiskt men samtidigt sorgset utspel sjunger hon sånger som ska hålla moralen uppe bland civilbefolkningen. Att Leander är allt annat än idealbilden av den tyska kvinnan stör inte Hitler och propagandaminister Goebbels. Medan den tyska kvinnan står bunden vid spisen tillåts Zarah Leander att spela både frigjord och smått skandalös på vita duken.

Mitt under brinnande krig finner den tyska befolkningen tröst i hennes sånger. När Hitler framhärdar i att ett mirakel ska rädda Tyskland under slutet av kriget sjunger Zarah sin största hit "Ich weiss, es wird einmal ein Wunder geschehn".
Men när de allierade bombar Berlin återvänder Zarah Leander till Sverige. Hon är vid det laget i stället övertygad om att miraklet hon sjöng om inte kommer att ske.
Källa: Hitlers kvinnor - Zarah Leander.

Ize-q
Medlem

Inlägg av Ize-q » 2 juli 2003, 23:40

det blir väll i den tredje delen av deras serie om kvinnorna bakom tredje riket...

Användarvisningsbild
fast
Medlem

Inlägg av fast » 2 juli 2003, 23:45

A must see! 8)

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 6 juli 2003, 23:00

Glöm nu inte bort att det är imorgon!

/Anno

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 7 juli 2003, 01:17

Jobbar då så jag missar det, men jag förstår inte på vilka kriterier Zara eller i ännu högre grad Marlene Dietrich fått "äran" att tituleras "Hitlers kvinnor".
Misstänker starkt att det ånyå rör sig om en av tv4:s spekulativa "dokumentärer".

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 7 juli 2003, 11:28

I en artikel i aftonbladet hävdas det att Zarah Leander skulle ha varit en sovjetisk agent. http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 93,00.html

Det nämns även att hon har utpekats som såväl tysk som brittisk spion. Man kan undra om hon verkligen var spion eller bara ovanligt samarbetsvillig när folk ställde känsliga frågor.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 7 juli 2003, 13:20

Örjan skrev:Det nämns även att hon har utpekats som såväl tysk som brittisk spion. Man kan undra om hon verkligen var spion eller bara ovanligt samarbetsvillig när folk ställde känsliga frågor.
Eller så är det ytterligare en i rad av myter runt Zara Leander.

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 8 juli 2003, 11:35

Nu missade jag första halvan av programmet, men i alla fall så börjades Zarahs karriär när hon arbetade som piga på Risinge prästgård som ligger precis utanför Finspång. Där hon sjöng och blev upptäckt.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 8 juli 2003, 13:37

Jonteman skrev:Nu missade jag första halvan av programmet, men i alla fall så börjades Zarahs karriär när hon arbetade som piga på Risinge prästgård som ligger precis utanför Finspång. Där hon sjöng och blev upptäckt.
Så det finns hopp även för de som växer upp i Finspång... :)

Timmyy
Ny medlem

Inlägg av Timmyy » 8 juli 2003, 14:04

tusan! jag missade det =(

Jag får nog ta och hålla koll på tvn lite mera i fortsättningen. lite bra verkar det ändå gå.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 8 juli 2003, 16:13

Jonteman skrev:Nu missade jag första halvan av programmet, men i alla fall så börjades Zarahs karriär när hon arbetade som piga på Risinge prästgård som ligger precis utanför Finspång. Där hon sjöng och blev upptäckt.
Du får gärna ta fotografier från huset och lägga upp dem här på forumet, om du har chansen en dag, skulle vara intressant Jonteman! :)

/Anno

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 8 juli 2003, 17:44

Anno skrev:
Du får gärna ta fotografier från huset och lägga upp dem här på forumet, om du har chansen en dag, skulle vara intressant Jonteman! :)

/Anno
Hehe, undrar ärligt talat det :wink:

Problemet är bara exakt i vilken hus hon jobbade i. Det finns två risinge kyrkor, en gammal som gatan och en inte så gammal. Men jag är nästan säker på vilket hus det var i. :)

Pearce.
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Pearce. » 9 juli 2003, 14:23

Andra kvinnor jag skulle vilja kalla Hitlers kvinnor: Carola Hoffman 61-årig änka efter en gymnasierektor, en slags mor åt den då 30-årige Adolf, Carolas hus på landet blir tidvis ett inofficiellt centrum för partiet. Fru Helene Bechstein som hyste starka sympatier för den unge Adolf "jag önskar han vore min son" senare på besök i fängelset uppger hon sig att vare hans adoptivmoder, finansierar Hitler när inga kontanter finns tillhandsger hon honom en av sina värdefulla målningar. Fru Hanfstaengl född Sedgewich-Heine från NewYork, äger ett konstföretag har utländska pengar, finansierar Hitler. Winnifred Wagner och maken Siegfried i den gamle mästarens Richard Wagners hus i Bayreuth där hitler också blir bekant med den blinde kulturfilosofen Houston Stewart Chamberlain. Systerdottern Geli, eller varför inte den kvinna som betydde mest för honom modern Klara som han var mycket fäst vid och bar i kriget alltid hennes bild vid bröstet.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 9 juli 2003, 19:02

Fast med undantag för hans systerdotter Gelbi så var knappast de du nämnde varken speciellt kända eller glamorösa att göra ett programm om. :)
Då är det intresserantare att visa personer som Leander och Dietrich.

Pearce.
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Pearce. » 11 juli 2003, 17:18

Att de inte är kända är väll bara ytterligare en anledning att göra program om dem, de kvinnor vi sett i programserien är bara folk som råkat hamna i periferin runt omkring Hitler, hans förhållande till dem är närmast noll, ingenting nytt har grävts upp om dem man skulle lika gärna kunna slå upp dem i ett lexikon. vad jag efterlyser är lite grävande journalistik.

Skriv svar