Manfred von Richthofen

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Manfred von Richthofen

Inlägg av Luno » 7 juli 2003, 15:20

jag vet inte om det är fell ställe för en sån här fråga men har man kommit fram till vem det var som sköt ner Manfred von Richthofen den röda baronen.
Många anser att det var Arthur ‘Roy’ Brown men man vet även att han blev beskjuten från en skyttegrav precis innan han störtade.

och vet nån något om hans bror Lothar von Richthofen??

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 7 juli 2003, 15:44

gå till fileplanet.com och ladda ner spelet red baron.
kolla sen in richthofen brödernas båda profiler.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 7 juli 2003, 16:08

det hjälper mig inte så mycket pga jag har MacOS X och ändå om den skulle funka så skulle det nog inte svara på min fråga

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 7 juli 2003, 16:11

joda det spelet har ett midre uppslagsverk ;)

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 7 juli 2003, 16:51

CJBackfire

Säriöst där stod inget av det jag frågade om jag skulle ha lärt mig mera om röda baronen genom att läsa på baksidan av ett cornflakes packet

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 11 juli 2003, 17:04

Det är ingen som vet vem som satte de sista dödsbringande kularna i planet eller i hans kropp.

Ett australiensisk kulsprutevärn sköt fran marken samtidigt som han blev beskjuten av tva anndra plan bakifran ( bla Brown).

21. April: Sein Geschwader, das mittlerweile seinen Namen trägt, wird in der Nähe von Vaux-sur-Somme in ein Luftgefecht mit alliierten Flugzeugen verwickelt. Bei der Verfolgung eines kanadischen Jagdfliegers wird Manfred von Richthofen in seinem Flugzeug durch einen Brustdurchschuß tödlich verwundet. Ob der tödliche Schuß von einem zweiten kanadischen Kampfpiloten oder einer australischer Flugabwehrstellung am Boden kam, ist bis heute umstritten.

Källa: http://www.dhm.de/lemo/html/biografien/ ... enManfred/

Planet störtade iallafall och han fick en hedersbegravning pa fiendemark.

Mvh Andreas Wien

Bad Mr. Frosty
Medlem

Inlägg av Bad Mr. Frosty » 13 juli 2003, 01:01

Hm.. jag tror man aldrig lär komma fram till en lösning eller få fram ett riktigt 100%igt svar på den frågan... Men här är iaf en mycket interessant länk i ämnet:

http://www.anzacs.net/who-killed-the-Red-Baron.htm

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 29 mars 2004, 16:37

Såg ett program på Discovery för ett tag sen och där kom man fram till att han blev nerskjuten av en markbaserad ksp och inte av ett annat flygplan.

Det blir ju som tidigare sagt nästan omöjligt att få reda på vem som sköt ner honom inte minst pga att alla vapen använde samma sorts ammunition.

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 29 mars 2004, 17:57

Dessutom slets hans plan sönder av sovenirsamlare även om Brown som ansågs ha skjutit ner planet själv inte viste att det var "den röde Baronen" som han antagits ha skjutit ner.
MVH Johan

Bad Mr. Frosty
Medlem

Inlägg av Bad Mr. Frosty » 30 mars 2004, 00:37

Manfreds bror Lothar tjänstjorde till stor del under sin brors befäl. Han blev nedskjuten ganska många gånger men klarade sig. Lothar dog i en civil flygplans olycka 1921 om jag inte minns fel.

Skriv svar