Ah, Vredens Hammare, mitt favorithus från Gondolin. Den versionen om 12 orcher och en balrog per skalle är den äldsta versionen av Gondolins fall och är inkluderad i De Förlorade Sagornas Bok. Jag vet inte riktigt om man ska ta den på orden, Tolkien skrev om den många gånger efteråt för att den inte skulle verka överdriven.bozi skrev:Hej alla
Det står i första posten att ingen alv kan mäta sig med en balrog...jag har för mig att under Gondolins fall fanns det en klan som kallades Vredens Hammare (de var Gondolins smedar och hantverkare) och varje alv dräpte, jag tror, 12 orcher en balrog. De stred så häftigt och ursinnigt att de blev avskurna från huvudelen av Turgons arme. Varenda en av Vredens Hammare förintades men inte för än de hade tagit sitt pris i orchernas och balrogernas blod.
Glorfindel, den varelse i midgård som fängslat mig mest!
- D. Andersson
- Medlem
Lórien, det handlar inte om hur mycket karaktären är med, det handlar om fanatisk övertygelse om att han är Ilúvatar. 
Han är med lite i Silmarillion, lite i FotR, lite i appendixen, lite i UT... och alla gånger i glänsande roller. Han är en av de få karaktärer som alltid är hjälte utan att, som t.ex. Aragorn och Gandalf, vara dryg.
Han är med lite i Silmarillion, lite i FotR, lite i appendixen, lite i UT... och alla gånger i glänsande roller. Han är en av de få karaktärer som alltid är hjälte utan att, som t.ex. Aragorn och Gandalf, vara dryg.
- D. Andersson
- Medlem
Har för mig att jag läst någonstans att det (troligtvis) bara fanns 8 st kommer dock inte ihåg var jag läst det....hmm hur många det var vet jag inte. Kanske varierar om man ska jämföra de äldre versionerna av boken med de nya. Jag är övertygad om att det fanns en massa balroger men vem vet. Jag baserar min åsikt på Fallet
jo du har rätt gick lite till överdrift därGothmog II skrev:Nja, hur många som helst skulle jag inte vilja påstå. Silmarillion säger att antalet är okänt, bara några få är kända vid namn.bozi skrev:Ni får ju inte glömma att det finns hur många maiar som helst. balroger är ju eldmaiar som melkor fördärvat