Bästa stridsvagnen
-
Von Nilsson
- Medlem
Bästa stridsvagnen
Vilken var den bäste Stridsvagnen under 2vk??
Var de T-34 eller??
Eller var Tigern den bästa?
Mvh//Von Nilsson
Var de T-34 eller??
Eller var Tigern den bästa?
Mvh//Von Nilsson
- SuperPalle
- Medlem
det beror väl på, stridsvagnar hade väl lite olika andvändningsområden (jag är inte särskilt insatt i ämnet). tex. så var nog en tiger nidrans fin på att banka skiten hur tunga ryska stridsvagnar medan en Panther nog var fin att ha när...ja, vad vet jag. men något ska den väl vara bra till. billigare kanske´?
//Palle
//Palle
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Panthern var inte särskilt billig men bra. Jag anser att den var den bästa medeltunga stridsvagnen under andra världskriget. Sherman stridvagnen var bra för att den var enkel och funktionsduglig, kunde framställas i stort antal. T-34 var bra i strid och det tog tid innan tyskarna hade en lika bra stridsvagn. Matilda 2 stridsvagnen var mycket bra fastän den var lite långsam och endast hade en 2 poundskanon.
/Martin
/Martin
-
Von Nilsson
- Medlem
Sherman och T-34 var ju lätta/billiga att bygga men inte bäst som enskilda tanks...
Tiger/Tiger2 anser jag vara de bästa enskilda pansarvagnarna på öppen träng. men de hade andra stora problem, bla driftsäkerhet och energikonsumtion. O.s.v. I tät träng eller strid vid bebygelse tappade de deras fördelar.
Som sagt, alla pansarvagnar designades för olika syften så man kan inte riktigt säga vilken som var bäst... (dessutom bäst på vad?, understöd? tankstrid/infanteri strid, öppet landskap? bebyggelse m.m.)
Själv är jag sååå stormförtjust i tiger1
sån skön brutaldesign 
Tiger/Tiger2 anser jag vara de bästa enskilda pansarvagnarna på öppen träng. men de hade andra stora problem, bla driftsäkerhet och energikonsumtion. O.s.v. I tät träng eller strid vid bebygelse tappade de deras fördelar.
Som sagt, alla pansarvagnar designades för olika syften så man kan inte riktigt säga vilken som var bäst... (dessutom bäst på vad?, understöd? tankstrid/infanteri strid, öppet landskap? bebyggelse m.m.)
Själv är jag sååå stormförtjust i tiger1
Min favorit är Panthern, delvis pga av en förträfflig kanon, smidig i terräng och en bra och driftsäker maskin som lämpade sej bra i förhållande mot vikten.
Tiger I och II är i sig extremt bra vagnar, mer mytomspunna än de flesta.
Tiger II hade dock en alldeles för undermålig maskin för dess vikt.
T-34 anses väl av de flesta vara krigets mest allsidiga vagn och det kan vara, fast i en duell med en Tiger I så håller jag på Tigern
Sherman var väl inte klassad som en stridsvagn med avseende på antitank utan läst någonstans att den mer var avsedd för allround och då mest som infanteriunderstöd. M10 och Firefly lämpade sej mer för dessa uppgifter.
Tiger I och II är i sig extremt bra vagnar, mer mytomspunna än de flesta.
Tiger II hade dock en alldeles för undermålig maskin för dess vikt.
T-34 anses väl av de flesta vara krigets mest allsidiga vagn och det kan vara, fast i en duell med en Tiger I så håller jag på Tigern
Sherman var väl inte klassad som en stridsvagn med avseende på antitank utan läst någonstans att den mer var avsedd för allround och då mest som infanteriunderstöd. M10 och Firefly lämpade sej mer för dessa uppgifter.
Om man bara ser till varje enskild stridsvagns stridsduglighet så skulle jag gärna säga de Panther G-vagnar som kom under krigets slutskede. Tigerstridsvagnen hade visserligen en imponerande beväpning och bepansring men detta gick ut över rörligheten, den var alltför långsam för sin roll. Man bör dock tänka på att detta vägdes upp av ett taktiskt/stridstekniskt användande.
T-34 och Shermanvagnarna fyllde visserligen sin funktion men de var underlägsna i ett möte öga mot öga med en Tiger- eller Pantherstridsvagn av sen model i handen på en erfaren besättning. Shermanstridsvagnen fick förövrigt smeknamnet 'Ronson' eller 'Tommycooker' för sin benägenhet att lätt fatta eld när den blivit träffad. Beväpningen på Shermanstridsvagnen var vanligtvis en 75mm kanon, något som inte riktigt räckte mot många av de tyska stridsvagnarna. Såsmåningom kom det 76mm kanoner, och britterna satte in 17-pundskanoner på en del vagnar (som sen vanligtvis blev chefsvagnar), dessa klarade sin uppgift något bättre.
Något som är viktigt att komma ihåg är att Panther- och Tigerstridsvagnarna inte utgjorde huvuddelen av de tyska stridsvagnarna. De som fick bära det tyngsta lasset var PzKpfw III, PzKpfw IV och StuG-vagnarna. Endast det faktum att den tyska krigsmakten innehöll Tiger- och Panthervagnar utgjorde en fördel, historier om oslagbara Tigervagnar ledde snabbt till att allierade soldater ofta misstog varenda tysk stridsvagn att var en Tigervagn.
De ryska T-34:orna led i början av en mängd saker, bl.a. fattades radio vilket innebar att order gavs via flaggsignalering vilket givetvis har sina klara brister. De var heler inte särskilt bekväma att sitta i, för vissa besättningsmedlemmar kunde det vara rentav lifsfarligt. Vagnarna klarade dock den ryska terrängen och kylan bättre. 1944 kom en modell med 85mm kanon. Man får ej heller glömma KV-1,KV-2 och Stalinstridsvagnarna som ofta klarade sin uppgift mycket bra (med reservation för KV-2 som var alltför stor, tung och klumpig).
mvh/ Daniel
T-34 och Shermanvagnarna fyllde visserligen sin funktion men de var underlägsna i ett möte öga mot öga med en Tiger- eller Pantherstridsvagn av sen model i handen på en erfaren besättning. Shermanstridsvagnen fick förövrigt smeknamnet 'Ronson' eller 'Tommycooker' för sin benägenhet att lätt fatta eld när den blivit träffad. Beväpningen på Shermanstridsvagnen var vanligtvis en 75mm kanon, något som inte riktigt räckte mot många av de tyska stridsvagnarna. Såsmåningom kom det 76mm kanoner, och britterna satte in 17-pundskanoner på en del vagnar (som sen vanligtvis blev chefsvagnar), dessa klarade sin uppgift något bättre.
Något som är viktigt att komma ihåg är att Panther- och Tigerstridsvagnarna inte utgjorde huvuddelen av de tyska stridsvagnarna. De som fick bära det tyngsta lasset var PzKpfw III, PzKpfw IV och StuG-vagnarna. Endast det faktum att den tyska krigsmakten innehöll Tiger- och Panthervagnar utgjorde en fördel, historier om oslagbara Tigervagnar ledde snabbt till att allierade soldater ofta misstog varenda tysk stridsvagn att var en Tigervagn.
De ryska T-34:orna led i början av en mängd saker, bl.a. fattades radio vilket innebar att order gavs via flaggsignalering vilket givetvis har sina klara brister. De var heler inte särskilt bekväma att sitta i, för vissa besättningsmedlemmar kunde det vara rentav lifsfarligt. Vagnarna klarade dock den ryska terrängen och kylan bättre. 1944 kom en modell med 85mm kanon. Man får ej heller glömma KV-1,KV-2 och Stalinstridsvagnarna som ofta klarade sin uppgift mycket bra (med reservation för KV-2 som var alltför stor, tung och klumpig).
mvh/ Daniel
Senast redigerad av 1 Daniel L, redigerad totalt 14 gånger.
Vill slå ett slag för produktionsenheterna, det gäller att få fram många enheter. Stora fabriker med rationell produktion. Tar upp stridsvagnsproduktion (inklusive motoriserat pv-vagnar) för de allierade respektive axelmakterna.
USA Sovjet England(UK) Canada
88.410, 105.251, 27.896, 5.678, Tot 227.235
Tyskland Italien Ungern Japan
46.857, 2.473, 500, 2.515, Tot 52.345
The World War II Databook, John Ellis
MVH
USA Sovjet England(UK) Canada
88.410, 105.251, 27.896, 5.678, Tot 227.235
Tyskland Italien Ungern Japan
46.857, 2.473, 500, 2.515, Tot 52.345
The World War II Databook, John Ellis
MVH
- Olof Larsson
- Medlem
Jag tror att jag har sagt det förrut och jag kommer
nog att få säga det fler gånger i framtiden:
Hur då bäst?
-Vilken bil är bäst? En Ferrari F1 2003 eller en Volvo 745?
-Ska jag ta mig runt Spa-banan, ja då är svaret Ferrarin,
men ska jag transportera Tre Kronors förstafemma så är nog
745:an strået vassare.
-Ska jag ta hänsyn till priset, tillförlitligheten o.s.v.?
Nåväl
Bästa stridsvagnarna under VkII: - Huvuduppgift inom parantes
-Lätt stridsvagn (spaning) - Chaffee
-Medeltung stridsvagn (djupanfall) - Sherman i 76mm-versionerna
p.g.a. sin habila bestyckning, hyggliga skydd, goda rörlighet,
höga tillförlitlighet, höga komfort, sin stabiliserade pjäs och sitt låga pris.
Om priset kan förringas Panther G även om 88mm L/56 hade varit bättre.
T-34:an hade nog den bästa grundkonstruktionen och motorn,
men detaljarbetet var för dåligt i form av undermålig pansarkvalitet,
katastrofala luftfilter och en allmänt horribel arbetsmiljö.
-Tung stridsvagn (genombrott) - IS-2 p.g.a. sin minst sagt habila pjäs
och relativt goda framkommlighet, räckvidd, hastighet och skydd.
Tiger II:an hade på tok för liten kaliber med hänsyn taget till behovet
att skjuta spränggranater och saknade räckvidden och hastigheten i terrängen.
nog att få säga det fler gånger i framtiden:
Hur då bäst?
-Vilken bil är bäst? En Ferrari F1 2003 eller en Volvo 745?
-Ska jag ta mig runt Spa-banan, ja då är svaret Ferrarin,
men ska jag transportera Tre Kronors förstafemma så är nog
745:an strået vassare.
-Ska jag ta hänsyn till priset, tillförlitligheten o.s.v.?
Nåväl
Bästa stridsvagnarna under VkII: - Huvuduppgift inom parantes
-Lätt stridsvagn (spaning) - Chaffee
-Medeltung stridsvagn (djupanfall) - Sherman i 76mm-versionerna
p.g.a. sin habila bestyckning, hyggliga skydd, goda rörlighet,
höga tillförlitlighet, höga komfort, sin stabiliserade pjäs och sitt låga pris.
Om priset kan förringas Panther G även om 88mm L/56 hade varit bättre.
T-34:an hade nog den bästa grundkonstruktionen och motorn,
men detaljarbetet var för dåligt i form av undermålig pansarkvalitet,
katastrofala luftfilter och en allmänt horribel arbetsmiljö.
-Tung stridsvagn (genombrott) - IS-2 p.g.a. sin minst sagt habila pjäs
och relativt goda framkommlighet, räckvidd, hastighet och skydd.
Tiger II:an hade på tok för liten kaliber med hänsyn taget till behovet
att skjuta spränggranater och saknade räckvidden och hastigheten i terrängen.
Förlåt en okunnig. Men glömmer ni inte två väsentliga egenskaper?
Lätt att tillverka. Samt inte minst. Lätt att reparera. I organisationen har ett förband så och så många vagnar. Men hur många finns tillgängliga ute på slagfältet?
Med ovanstående sagt vill en okunnig utnämna T-34:an till världskrigets bästa stridsvagn. Den fanns på plats. På slagfältet. Och inte på verkstan.
Lätt att tillverka. Samt inte minst. Lätt att reparera. I organisationen har ett förband så och så många vagnar. Men hur många finns tillgängliga ute på slagfältet?
Med ovanstående sagt vill en okunnig utnämna T-34:an till världskrigets bästa stridsvagn. Den fanns på plats. På slagfältet. Och inte på verkstan.
- Olof Larsson
- Medlem
T-34 hade flera allvarliga svagheter avseende tillförlitligheten:
-Banden slets fort p.g.a. underdimensionering
och bristande värmebehandling och stålkvalitet hos bandbultarna.
-Luftfiltret renade inte luften med haverier som följd.
Dessutom så ströp de motorn. När jänkarna undersökte en T-34 kom de till slutsatsen
att endast en sabotör kunde ha konstruerat luftfiltren.
-Den elektiska sidrikten var underdimensionerad, vilket resulterade i
utbrända elmotorer och totalhaverier hos kuggarna.
-Transmissionen var en exakt kopia av en växellåda som jänkarna
hade förkastat 15-20 år tidigare.
Därtill så var inte kuggarna ythärdade!
Resultatet var självfallet talrika haverier.
-Valet av styrning (koppling/broms) var inte lämplig å ett så tungt fordon.
Kvaliteten var därtill självfallet undermålig.
Utvärdering av T-34 & KV-1
Sherman å andra sidan var en erkänd storhet avseende tillförlitlighet och tillgänglighet.
-Banden slets fort p.g.a. underdimensionering
och bristande värmebehandling och stålkvalitet hos bandbultarna.
-Luftfiltret renade inte luften med haverier som följd.
Dessutom så ströp de motorn. När jänkarna undersökte en T-34 kom de till slutsatsen
att endast en sabotör kunde ha konstruerat luftfiltren.
-Den elektiska sidrikten var underdimensionerad, vilket resulterade i
utbrända elmotorer och totalhaverier hos kuggarna.
-Transmissionen var en exakt kopia av en växellåda som jänkarna
hade förkastat 15-20 år tidigare.
Därtill så var inte kuggarna ythärdade!
Resultatet var självfallet talrika haverier.
-Valet av styrning (koppling/broms) var inte lämplig å ett så tungt fordon.
Kvaliteten var därtill självfallet undermålig.
Utvärdering av T-34 & KV-1
Sherman å andra sidan var en erkänd storhet avseende tillförlitlighet och tillgänglighet.