Bra historiska romaner

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Bra historiska romaner

Inlägg av Den stegrande kamelen » 28 mars 2002, 22:53

Det vore kul att få lite tips på riktigt bra historiska romaner. Vilken period är inte så noga, men före 1900-talet tänker jag mig nog i alla fall.

Själv kan jag t ex tipsa om Patrick O'Brians serie om engelska flottan under Napoleon-krigen. Faktiskt ännu bättre än Foresters Hornblower-romaner, trots att jag är mycket förtjust i dessa! Böckerna har en enorm detaljrikedom, det märks att O´Brian verkligen vet vad han pratar om. Men dessutom är personskildringarna och intrigerna av allra yppersta märke, och O'Brians engelska kan vara den vackraste jag har läst. Rekommenderas varmt!

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 29 mars 2002, 21:14

Björn Holms böcker om Stora Nordiska Kriget och Stephan Löfving tycker jag om, ungefär som Svedelid fast för vuxna (=mer sex och våld).

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Kontakt:

Historiska Romaner

Inlägg av Mats » 29 mars 2002, 21:35

Jag tycker att James Clavell har skrivit många bra böcker. Den bästa är Shogun. Den handlar om en engelsk kapten som blir starandsatt i Japan i början av 1600-talet. Han måste anpassa sig till den nya och helt främmande kulturen som råder i landet. Clavell skriver på ett sådant sätt att man blir helt fascinerad av den japanska kulturen och människorna.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 30 mars 2002, 00:17

Ja, Shogun har jag läst. (Och dessvärre också sett TV-serien, med den alltid lika usle Richard Chamberlain i huvudrollen.) Och Tai-Pan och Noble House är helt OK också.

Björn Holm och Stefan Löfving har jag aldrig hört talas om. Får kolla in dem.

Tack för tipsen! :)

Pirre
Medlem
Ort: Staden med ett lag som efter 36 år äntligen fått SM-GULD!

Re: Bra historiska romaner

Inlägg av Pirre » 30 mars 2002, 09:40

Den stegrande kamelen skrev: Själv kan jag t ex tipsa om Patrick O'Brians serie om engelska flottan under Napoleon-krigen. Faktiskt ännu bättre än Foresters Hornblower-romaner, trots att jag är mycket förtjust i dessa! Böckerna har en enorm detaljrikedom, det märks att O´Brian verkligen vet vad han pratar om. Men dessutom är personskildringarna och intrigerna av allra yppersta märke, och O'Brians engelska kan vara den vackraste jag har läst. Rekommenderas varmt!
Den stegrande kamelen, hur mycket bättre (sämre?) är Foresters böcker än BBC serien om Hornblower? Vet inte vad ni tycker, men jag anser att TV-serien är riktigt underhållande! (visades för ca ett halvår sedan på SVT).

Tack för tipset om O'Brians böcker, ska leta reda på dem!

Mvh
Pirre

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 30 mars 2002, 18:53

Ja, TV-serien om Hornblower var helt OK, och den följer Foresters intriger ganska exakt (även om de hoppar lite mellan böckerna). Men något som inte går fram riktigt bra är själve Hornblower, hans personlighet är mycket mer komplex och intressant i böckerna.

Hur mycket bättre är Foresters böcker än BBC-serien? Tja, som färgfilm jämfört med svartvitt ungefär...
Självklart skall du läsa böckerna! Redan i första kapitlet i första boken ("Mr Midshipman Hornblower", "Kadett Hornblower" på svenska), där den blyge och osäkre Hornblower först får stifta bekantskap med den hårda miljön i flottan, är du fast. Jag lovar!

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 31 mars 2002, 22:38

Hej!

Stephan Löfving är ingen författare (eller i och för sig, det blev han senare, den riktige Löfving alltså). Han är huvudperson i flera av Björn Holms böcker, och en av de mest kända existerande personligheterna från Stora Nordiska kriget. Han föddes i Åbo (minns inte året) och blev efter allehanda äventyr i Finland (han bodde i Narva vid slaget) partigängare (spion) åt svenska armén. Senare i livet blev han storbonde/godsägare i Finland, skrev sina memoarer och dog 88 år gammal. Mycket intressant levnadsöde, skall läsa hans memoarer vid tillfälle. Holms böcker är ganska fabulerande, men ytterligt intressanta.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Bra historiska böcker...

Inlägg av Leonidas » 1 april 2002, 01:05

Jag gillar Hornblower skarpt. Har läst fem stycken, jag tror det finns tio. Tre eller fyra nyutgivna på svenska.

Måste annars lyfta upp "Röde Orm" av Frans G. Bengtsson, vilket mästerverk. Har aldrig läst en svensk författare som behandlar språket så bra. Han verkligen utnjyttjar det till fullo.

Hans Alfredssons bok "Attentatet i Pålsjö skog" är också ganska bra. En Andra världskrigsskildring med svenskt understödjande av norsk motståndsrörelse som tema.

Jan Guillous serie i tre delar om Arn är mycket bra, speciellt de två första. Den fjärde "fristående" delen är bättre en del tre. Kom på rätt spår igen, tycker jag.

Ramses-serien av Christian Jacq är också mycket underhållande. Är i fem delar tror jag.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 1 april 2002, 10:55

Leonidas: Helt rätt, Röde Orm är briljant. Apropå språk vill jag framhålla Torsten Ehrenmark som en svensk språkvirtuos.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Röde Orm

Inlägg av Leonidas » 1 april 2002, 12:03

Skulle bara vilja tillägga att "Röde Orm" är en oerhört underhållande bok, faktiskt en av de få man skarattar högt till. Frans G. Bengtsson har en skön torr humor, som också finns i hans bok om Karl IIX.

Mad Hatter
Medlem

Peter Englund

Inlägg av Mad Hatter » 1 april 2002, 12:26

Själv har jag inte läst Peter Englunds böcker ännu, men efter vad jag har hört är de mycket bra. Dolph Lundgren blev intresserad av svensk historia efter att ha läst "Poltava".

Adde M
Medlem

Röde Orm

Inlägg av Adde M » 1 april 2002, 23:57

Håller med om att Röde Orm böckerna är oerhört bra och roliga med sin råbarkade humor.
Har även inskaffat de två seriealbum som har gjorts till böckerna, och dessa kan jag rekomendera till er som har läst böckerna och tycker om serier. Det roliga är att man har valt att "klippa ut" kommentarer ur boken till pratbubblorna, så alla de underbara kommentarerna finns med!

// Adde

Haegg
Medlem

Michener

Inlägg av Haegg » 2 april 2002, 17:41

Det finns en hel massa bra historiska romaner. En som inte har nämnts är James A. Michener. Han skriver historiska romaner som oftast är kopplade till någon geografisk plats. Den första boken jag läste av honom var "Polen". Den handlar följdaktligen också om detta land och dess historia. Micheners grepp kan väl sägas vara att genom fiktiva personer skildra historiska skeenden. Michener har skrivit en hel rad böcker t.ex. "Alaska", South Pacific" och "The Source".

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 4 april 2002, 21:08

Jag kom på en till. "Moment 22" av Joseph Heller. Enormt rolig bok. Skrattar bara jag tänker på den. Den ger ett annorlunda perspektiv på krig som ofta inte diskuteras, människans rädsla för att dö.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 5 april 2002, 02:47

Guillous Arn-böcker har jag läst (eller de två första i alla fall, har den tredje liggande och väntar på ork). Men problemet med Guillou, och det gäller förresten även hans Hamilton-böcker, är att han visserligen skriver om väldigt intressanta saker, och dessutom brukar vara mycket bra påläst, men han skriver ganska träigt. Det är väldigt svårt att ta till sig personerna, det är svårt att se varför de gör som de gör. Det finns inget djup i dem, de bara är.

Vad handlar Frans G. Bengtssons Silversköldarna om? Namnet låter lite intressant i alla fall.

Jag har fått intrycket från de som läst Michener (själv har jag inte gjort det) att det är lite såpa över det? Ändlösa förvecklingar och sånt där tråkigt. Blotta storleken på hans romaner är annars lite avskräckande, brukar vara rejäla tegelstenar allihop...

Skriv svar