svenska prickskyttar
Skarpskytt är vanlig infaterist. krypskytt o prickskytt samma sak som det engelska ordet *sniper*.
Prickskytt i Svergie visste inte att vi hade några utbildningar för det...
Brukar vara så att de 2 som skjuter bäst på kompaniet får kikarsikte till sitt vapen.
Har en kompis som var i bosnien som FN soldat å blev Prickskytt.
Men eftersom han sköt bäst på utbildningen fick han ut ett kikarsikte.
Det var den prickskytte utbildningen.
Prickskytt i Svergie visste inte att vi hade några utbildningar för det...
Brukar vara så att de 2 som skjuter bäst på kompaniet får kikarsikte till sitt vapen.
Har en kompis som var i bosnien som FN soldat å blev Prickskytt.
Men eftersom han sköt bäst på utbildningen fick han ut ett kikarsikte.
Det var den prickskytte utbildningen.
- Mikael Eklund
- Medlem
Det finns absolut en speciell utbildning idag för svenska prickskyttar. Vet själv att de flesta spanings förband har ett antal skyttar till förfogande. Såg när dessa övade för några år sedan. Med ett tyskt gevär. Har för mig att det heter PSG 90 eller nått sånt. Dock gör dessa inte sin värnplikt endast som prickskyttar, utan får en utbildning vid sidan om deras andra uppgifter. Är däremot säker på att speciall förbanden har renodlade prickskyttar.
- Johan Elisson
- Medlem
K4:s jägare har en prickskytt i varje grupp om min kompis berättade rätt (han var prickskytt fram till det att han hoppade av). Vapnet de använder är helt riktigt Psg 90, den svenska beteckningen för det brittiska vapnet L96A1 (där den svenska versionen markeras med AW, Arctic Warfare). Alla som spelat Counter-Strike lär veta vilket vapen jag talar om.
» Soldf.com
/Johan
» Soldf.com
/Johan
- Olof Larsson
- Medlem
AG90 är visserligen riktigt trevligt att skjuta medRessel skrev:Får prickskyttarna skjuta med AG90, detta oerhört brutala vapen?
men brutalt kan jag inte hålla med om.
Prickskyttarna på FJS använder bl.a. AG90.
Hur det förhåller sig på K4, K3 och Amf vet jag ej.
Den främsta användaren är nog dock amröj.
Med brutalt menade jag "tufft" eller "skithäftigt". Brutalt tuft helt enkelt.Larsson skrev:AG90 är visserligen riktigt trevligt att skjuta medRessel skrev:Får prickskyttarna skjuta med AG90, detta oerhört brutala vapen?
Vad gör amröjarna med det, skjuter sönder minor? Är det sant att världens längsta "confirmed kill" gjordes med en amerikansk AG90 (heter givetvis nått annat där. m-82 tror ja) på 1800m i Gulfkriget?
- Johan Elisson
- Medlem
- Wolfblitzer
- Medlem
1800 meter?!Johan Elisson skrev:Ja.Ressel skrev:Vad gör amröjarna med det, skjuter sönder minor?
Ja.Är det sant att världens längsta "confirmed kill" gjordes med en amerikansk AG90 (heter givetvis nått annat där. m-82 tror ja) på 1800m i Gulfkriget?
![]()
/Johan
Det är ju omöjligt, att lyckas se någon, sikta in och att kulan for rakt så långt ät ju...
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Norrlandsjägarna i Arvidsjaur använder AG90. Min kompis använde detta vapen.Larsson skrev:AG90 är visserligen riktigt trevligt att skjuta medRessel skrev:Får prickskyttarna skjuta med AG90, detta oerhört brutala vapen?
- Johan Elisson
- Medlem
En Kanuck slog det rekordet i Afghanistan under "Anaconda".Johan Elisson skrev:Ja.Ressel skrev:Vad gör amröjarna med det, skjuter sönder minor?
Ja.Är det sant att världens längsta "confirmed kill" gjordes med en amerikansk AG90 (heter givetvis nått annat där. m-82 tror ja) på 1800m i Gulfkriget?
![]()
/Johan
2200 meter eller nåt...