fästningar

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

fästningar

Inlägg av gjabben » 5 oktober 2003, 13:08

vilken fästning var den största av Angband, Utumno och Barad-dûr?

Ressel
Medlem

Inlägg av Ressel » 5 oktober 2003, 13:48

Angband var väl den som vann mest ryktbarhet men Utumno var väl störst?

Barad-Dur var väl en liten utpost gämfört med de andra två.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 5 oktober 2003, 14:48

1. Utumno -Morgoths första fäste, placerat i den yttersta norden. Störst, bäst, värst. Raserades av valar då Morgoth fjättrades första gången.

2. Angband - Angband anlades som smedja och vaktpost mot Havet i väst. Kröntes med tre torn av slagg. Raserades också då Morgoth fjättrades första gången, men dom djupaste gångarna upptäcktes aldrig. Raserades slutgiltigen i Vredens Krig av valar.

3. Barad-Dür -Saurons borg i Mordor då han flytt från valars kallelse och domstol efter Vredens Krig. Mordors berg, Askbergen och Skuggbergen var naturliga, nästintill oigenomträngliga murar som dög bra. Sauron gjöt in sin själ i Barad-Dürs grundvallar, på så vis överlevde dom när Sauron förlorade Ringen. När ringen förstördes föll Barad-Dür ihop.

Användarvisningsbild
Aeglos
Medlem

Inlägg av Aeglos » 5 oktober 2003, 15:32

Gothmog skrev:1. Utumno -Morgoths första fäste, placerat i den yttersta norden. Störst, bäst, värst. Raserades av valar då Morgoth fjättrades första gången.

2. Angband - Angband anlades som smedja och vaktpost mot Havet i väst. Kröntes med tre torn av slagg. Raserades också då Morgoth fjättrades första gången, men dom djupaste gångarna upptäcktes aldrig. Raserades slutgiltigen i Vredens Krig av valar.

3. Barad-Dür -Saurons borg i Mordor då han flytt från valars kallelse och domstol efter Vredens Krig. Mordors berg, Askbergen och Skuggbergen var naturliga, nästintill oigenomträngliga murar som dög bra. Sauron gjöt in sin själ i Barad-Dürs grundvallar, på så vis överlevde dom när Sauron förlorade Ringen. När ringen förstördes föll Barad-Dür ihop.
Men kan du sluta!
Du kan för mycket :lol:

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 6 oktober 2003, 14:47

Aeglos skrev:Men kan du sluta!
Du kan för mycket :lol:
Nej, jag är för livlös :lol:

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 6 oktober 2003, 15:18

tackar för svaren

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 2 juni 2004, 10:46

Om man jämför Dol Guldor med de nämnda, var placeras den då. Min gissning är att den är minst...

/A

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem

Inlägg av Halifírien » 2 juni 2004, 13:36

Dol guldur var säkert det minsta, jag ser det mest som ett temporärt tillhåll innan Sauron kunde återvända till sitt kära hemland. För det var väl ändå därför som Dol Guldur byggdes, eller finns det en längre, mer ärofull historia än så?

Angående Utumnu så undrar jag lite om man kan jämföra det med de andra fästningarna. Vid denna tiden kan inte Sauron haft några andra tjänare än Maiar, så det behövde väl egentligen inte ha varit så väldigt stort geografiskt. Förstår ni vart jag vill komma? :wink:
Angband blev ju sedan under första åldern krafigt utbyggt för att rymma alla otaliga orcher mm som flockades under dess fana, och måste ha varit ganska så imponerande.

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 2 juni 2004, 14:05

Halifírien skrev:Dol guldur var säkert det minsta, jag ser det mest som ett temporärt tillhåll innan Sauron kunde återvända till sitt kära hemland. För det var väl ändå därför som Dol Guldur byggdes, eller finns det en längre, mer ärofull historia än så?
Nä, Dol Guldor byggdes nog som ett temporärt ställe av Sauron runt 1050 i tredje åldern.
Halifírien skrev:Angående Utumnu så undrar jag lite om man kan jämföra det med de andra fästningarna. Vid denna tiden kan inte Sauron haft några andra tjänare än Maiar, så det behövde väl egentligen inte ha varit så väldigt stort geografiskt. Förstår ni vart jag vill komma? :wink:
Ehhh, vänta nu lite...Det var Morgoth som innehade Utumno som fästning.

Halifírien skrev:Angband blev ju sedan under första åldern krafigt utbyggt för att rymma alla otaliga orcher mm som flockades under dess fana, och måste ha varit ganska så imponerande.
Ja, det måste ha varit helt enormt.

/A

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem

Inlägg av Halifírien » 2 juni 2004, 14:08

Äsch, så går det när man skriver innan man tänker, Självklart var det morgoth som var herre över Utumnu... :D

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 2 juni 2004, 14:17

Halifírien skrev:
Äsch, så går det när man skriver innan man tänker, Självklart var det morgoth som var herre över Utumnu... :D
Fast du kan absolut ha en poäng i att Utumno kanske inte alls var lika stort som Angband. Alverna hade bara precis vaknat så orcherna kan inte ha varit speciellt många när Utumno förstördes. Svårt att säga, står kanske något om det i böckerna som jag inte kommer ihåg...

/A

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 3 juni 2004, 01:41

Utumno var inte någon orcherhåla direkt, stället var ju Morgoths högborg och där bodde nog Morgoth själv med sina eldandar och annat gissel han lyckats samlat på sig i tidernas begynnelse. När Utumno och Angband båda fanns (Utumno raserades som bekant) var Utumno större, i min mening.

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 3 juni 2004, 10:18

Du jan ju givetvis ha rätt Gothmog, men så länge det inte står klart skrivet är det svårt att veta säkert. Undrar vilka som kräver mest plats balroger och drakar eller orcher...

/A

Användarvisningsbild
Endor
Medlem

Inlägg av Endor » 3 juni 2004, 14:02

Angband var bara en uttpost som skulle för söka hindra ett anfall från Aman och Valar. Så därför tro jag Utumno var störst

Skriv svar