Jag skulle vilja komma i kontakt med någon som vet mycket om H.P. Lovecrafts värld. Gärna någon som kan tänka sig att berätta saker eller i alla fall hänvisa till böcker. Jag vill ha information om till exempel:
*Tiden då Azathoth m.fl. slogs mot Nodens och hans allierade
*Vad som ryms i onyxborgen på Kaddath och vem/vad Shantak är
*Var Shudde M'ell och Glaaki håller hus
Lovecraft-kunnig person?
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Shantak-"fåglar" är varelser som är större än elefanter, med hästliknande huvuden och fjällig hud. De används som riddjur av diverse Yttre gudar, och kan färdas genom rymden. De är vidriga, men fruktar nightgaunts över allt annat.
Shudde M'ell ska ha varit fången under den försvunna staden G'harne någonstans i Nordafrika, men ska nu vara fri att vandra på vår jord.
Glaaki lever under en sjö någonstans i Severn-dalen i England.
Nodens framträder vanligen som en gråhårig och -skäggig människa, färdandes i ett enormt snäckskal som dras av onaturliga varelser. Han har inga särskilda tillbejdare, men är tämligen välvilligt inställd till människor. Han har hjälpt personer som jagats av Nyarlathotep eller Great Old Ones. Han har nightgaunts som tjänare.
Shudde M'ell ska ha varit fången under den försvunna staden G'harne någonstans i Nordafrika, men ska nu vara fri att vandra på vår jord.
Glaaki lever under en sjö någonstans i Severn-dalen i England.
Nodens framträder vanligen som en gråhårig och -skäggig människa, färdandes i ett enormt snäckskal som dras av onaturliga varelser. Han har inga särskilda tillbejdare, men är tämligen välvilligt inställd till människor. Han har hjälpt personer som jagats av Nyarlathotep eller Great Old Ones. Han har nightgaunts som tjänare.
Re: Lovecraft-kunnig person?
1) Sägs aldrig hos HPL att detta hände. Det nämns över huvud taget aldrig att Nodens skulle ha några allierade. Ett av Derleths påfund.Fingolfin skrev:Jag skulle vilja komma i kontakt med någon som vet mycket om H.P. Lovecrafts värld. Gärna någon som kan tänka sig att berätta saker eller i alla fall hänvisa till böcker. Jag vill ha information om till exempel:
*Tiden då Azathoth m.fl. slogs mot Nodens och hans allierade
*Vad som ryms i onyxborgen på Kaddath och vem/vad Shantak är
*Var Shudde M'ell och Glaaki håller hus
2) The Great Ones, vilka är jordens drömlands svaga gudar. En shantak är en stor ful fågel med hästhuvud, vill jag minnas.
3) Påhittade av Brian Lumley resp. Ramsey Campbell. Shudde M'ell håller till i ruinstaden G'harne i Nordafrika och Glaaki i en sjö i Severn Valley i England.
Kan rekommendera Encyclopedia Cthulhiana för mer uttömmande svar.